Home » Binnenkort

Opera Moldavië waagt zich aan Norma

10 februari 2010 3 reacties

De Nationale Opera van Moldavië trekt de komende tijd door het land met een nieuwe productie van Norma, het beroemdste werk van Vincenzo Bellini. Annemarie Kremer zal de titelrol zingen.

Norma is allesbehalve een gemakkelijke opera. Met name de titelrol is loodzwaar. De Nederlandse sopraan Annemarie Kremer gaat zich er echter aan wagen.

Kremer is één van de bekendere Nederlandse sopranen van dit moment. Ze maakt met name carrière in Duitsland. Recentelijk zong ze voor het eerst Tosca. Verder is ze ook meer dan eens te zien in de rol van Madama Butterfly.

Aan die zwaardere Puccini-rollen voegt ze nu Bellini’s bekendste rol Norma toe. Dat doet ze niet bij één van de Duitse operahuizen waar ze vaak zingt of bij één van de Nederlandse operagezelschappen, maar bij de Nationale Opera van Moldavie, een gezelschap dat regelmatig met producties door Nederland toert. Kremer zal afgewisseld door andere sopranen de titelrol zingen tijdens de tournee.

Norma is het bekendste werk van Vincenzo Bellini, de Italiaanse componist die zo jong stierf (33 jaar). Het gaat over de priesteres Norma, die haar kuisheidsgelofte heeft gebroken en twee kinderen heeft gekregen bij de Romein Pollione, de bezetter.

Norma wordt verscheurd door haar liefde voor Pollione (ondanks dat hij zijn zinnen inmiddels op de jongere Adalgasi heeft gezet) en haar trouw aan de druïden en haar vader, de opperpriester Oroveso. Uiteindelijk belandt ze op de brandstapel.

Hieronder een fragment van Kremers kunnen. Ze zingt ‘Vissi d’arte’ uit Tosca van Puccini in een productie in Dortmund.

Norma gaat op 16 februari in premiere in Zutphen. Daarna zijn er tot en met 11 maart nog twintig voorstellingen. Zie voor meer informatie de website van VDB Theaterproducties.

Lees nu ook de recensie van Place de l’Opera.

door

3 reacties »

  • Steven SURDÈL zei:

    Op 26 februari jongstleden hadden mijn vrienden en ik een heel geslaagde avond in Gouda met de opera Norma. De zangstemmen waren allemaal goed tot indrukwekkend en het decor was, zeker naar de huidige maatstaven, tenminste niet kaal.

    Zonder de vertolkers van bv. Adalgisa en Oroveso tekort te doen, wil ik toch graag laten weten dat ik onder de indruk was van de ademtechniek van Annemarie Kremer. Want die ondersteunde werkelijk de moeilijkste en langdurigste passages. Zelfs Maria Callas hoor je tijdens de aria ‘Casta diva’ tweemaal ‘aanzwengelen’ om de lange ‘aaaaahhhh’-s aan te houden, terwijl ze er bij La Kremer in één ruk uitrolden. En ook van gillen bij de hoge noten was geen sprake, noch bij Norma, noch bij Adalgisa, noch bij de anderen, ofschoon Clotilde een beetje geknepen klonk.
    En hoe stil was de zaal wel niet tijdens een van de mooiste (en moeilijkste) damesduetten van het belcanto-tijdperk: ‘Mira, o Norma’ tussen Norma en Adalgisa in de tweede akte. Dat wil dus wat zeggen, alhoewel ik nog moet zien of er ooit een betere uitvoering zal komen dan de live-opname van Callas en Simionato op 7 december 1955. (Divina-CD DVN-17, of op het Italiaanse label IDIS)

    Leve de Russen, dus, zou ik zeggen, want de enige mij bekende gezelschappen die nog een besef hebben wat opera op het toneel moet voorstellen zonder alles ‘naar de moderne tijd toe’ te verhaspelen, zijn de Tataren en de Moldaviërs. Tot volgend jaar dus maar, hoop ik?

    Steven Surdèl, Leiden

  • Basia Jaworski zei:

    Beste Steven,

    noch Moldaviërs, noch Tataren hebben iets met de Russen gemeen.
    Ooit waren ze een deel van de SU, net als Letland, Estland, Litouwen, Georgië en de helft van Europa en Azië.
    Na de val van communisme zijn al die landen eindelijk zelfstandig.

  • Steven SURDÈL zei:

    Beste Basia,

    U hebt helemaal gelijk, neemt U mij niet kwalijk. Ik weet dat de Tataren een eigen taal hebben die ze lange tijd (en misschien zelfs nu nog) officieel niet mochten spreken. En dat Moldavië ooit (als Bessarabië?) een deel van Roemenië was, wist ik ook al.
    Jammer dat ene meneer Poetin daar ondertussen zo zijn eigen opvattingen over heeft. Ik denk dan ook dat hij niet van Verdi houdt, met al die onderdrukte volkeren en vrijheidsstrijders in zijn opera’s. In die zin blijft die mooie muziekvorm nog steeds actueel!

    Steven Surdèl

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.