AchtergrondOperarecensie

Deutekom geëerd met groots gala in Carré

Gisteravond vierden 1500 gasten in Theater Carré de 80e verjaardag van Cristina Deutekom. Het gala was een aaneenschakeling van opera- en operettehoogtepunten, stuk voor stuk opgedragen aan de grote Nederlandse diva. Een heerlijk eerbetoon.

Deutekom kreeg maar liefst drie staande ovaties. Al bij het betreden van de koninklijke loge van Carré zwelde het eerste applaus aan. Ondersteund door een ontroerde echtgenoot Jacob nam ze plaats naast Prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven.

De zaal werd verduisterd en uit de geluidsinstallatie klonk, als een ode, een oude opname van Nederlands grootste operaster. De eerste aria van de Koningin van de Nacht, ‘Zittre nicht’, zoals je het – nog steeds – nauwelijks hoort. De coloraturen spatzuiver, vingervlug, maar niet oppervlakkig van toon en diepte.

Het gala ter ere van Deutekoms 80e verjaardag was een idee van vriend en bewonderaar Ernst Daniël Smid. Hij schetste het beeld hoe de jonge Cristina begin jaren zestig, toen nog Stientje Engels, op de fiets naar de repetities van Operakoor Thalia ging. Het nog altijd bestaande koor stond al achter een gordijn klaar om onder begeleiding van Holland Symfonia een dans te zingen uit de operette Vikoria und ihr Husar van Paul Abraham.

Het was de opening van een reeks optredens die Smid aan Deutekom schonk. ,,Wat geef je iemand voor haar verjaardag die alles al heeft? Je geeft haar zang.” De opbrengst van het gala kwam ten goede aan het Rode Kruis. ,,We komen zo bij jullie met een bus hoor!” riep Smid. Uit het lachsalvo van het publiek parelde de lach van sopraan Francis van Broekhuizen omhoog, één van de 1500 aanwezige fans van ‘de Deut’.

Het veertigkoppige Thalia-koor maakte plaats voor de jonge Zuid-Koreaanse Sylvia Lee, die Deutekoms succesaria zong: ‘Der Hölle Rache’ van de Koningin van de Nacht. Haar coloraturen waren zeker niet zo helder als die van Deutekom, maar imponerend genoeg voor een groot ‘bravo’.

,,Christina, beviel het je al?” vroeg Smid over de hoofden van het publiek. Er klonk een helder, duidelijk ‘ja’. Alsof Deutekoms stem geen dag ouder was geworden.

Het moet druk zijn geweest in de coulissen. Tenor Harrie van der Plas en sopraan Charlotte Margiono werden gevolgd door het Koor van De Nederlandse Opera dat, zo grapte Smid, de CAO even had weggegooid om ook acte de présence te geven.

Na de pauze brak het feest echt los. Margiono zong schalks en licht dansend de operettearia ‘Meine Lippen, sie küssen so heiss’. Het publiek neuriede zachtjes mee. Henk Poort, Marco Bakker en Ernst Daniël Smid zongen met veel viriel vertoon en de handen aan de revers ‘O sole mio’ en ‘Mama’, de Italiaanse oerversie van Heintjes hit. Het publiek zong nu lustig de Nederlandse vertaling ‘je bent de liefste van de hele wereld’.

Het hoogtepunt werd bewaard voor het laatst. Eva-Maria Westbroek zong voor Deutekom Puccini’s dramatische aria ‘Sola, perduta, abbandonata’. Ze zoog de aandacht van het publiek naar zich toe en daarmee verdween ook elk klein geluidje in de zaal. Dit was de ware traktatie. De musici van de avond sloten zich daarna bij Westbroek aan voor een laatste operahit uit Strauss’ Die Fledermaus.

Het gala wordt op Eerste Kerstdag uitgezonden bij omroep Max.

Vorig artikel

Gelders operakoor brengt driemaal Faust

Volgend artikel

Tracks: jong, muzikaal en lekker

De auteur

Mariska van der Meij

Mariska van der Meij

5Reacties

  1. Victor Baarn
    27 oktober 2011 at 20:32

    Het was een mooie avond. Een prachtig cadeau voor Deutekom. Leuk om in de pauze etc. te spreken met allerlei mensen die La Deutekom nog live hebben gehoord. Voor het concert nog een poosje met de 86 jarige Pieter v.d. Berg staan praten. Plan was dat hij, samen met Tom Haenen, ook nog zou zingen voor Deutekom. Helaas door omstandigheden niet doorgegaan. Dat zou wel een extra toetje zijn geweest.

    Overigens had die Sylvia Lee werkelijk een heerlijke stem om naar te luisteren (de hoge noten idd niet zoals Deutekom maar wat een pracht van een strot).

  2. Hans van Verseveld
    27 oktober 2011 at 23:09

    In de rubriek ‘lezersrecensies’ heb ik mijn verhaal geplaatst en ik constateer, dat Mariska en ik dezelfde warme gevoelens hadden over deze buitengewoon sympatieke avond in Carré. Voor zo’n grote diva als Cristina Deutekom was dit een zeer terechte hommage en het was goed om te zien dat zij er zelf intens genoot.

  3. 29 oktober 2011 at 15:03

    Ja was hele fijne avond.Persoonlijk ben ik niet zo voor dit soort toestanden,maar was erg genieten.Ja had wel andere solisten in gedachte maar ja budget zal er wel mee te maken hebben.
    Ben niet zo voor de drie baritons.
    Waar waren oud leerlingen van haar?. ja jammer oud collega s zijn er al verschillende van gestorven o,a Adriaan van Limpt en natuurlijk Jan Derksen.Maar er zijn er toch welmeer ? waar waren die?
    Hoop dat er nu eens wat van haar op de markt komt o.a dvd s die zijn er bijna niet,wat jammer ook meerdere c d s.
    Hoop echt dat er nu wat van haar komt.

    Nu het volgende verjaardags feest n.l Jennie Veeninga wordt 75 28 november,maar dat wordt vergeten ,een der beste sopranen die Nederland heeft voort gebracht.Hallo doe er wat aan !!!!!!!!!!!!!!!!

  4. Marianne Koopman
    3 november 2011 at 00:46

    Beste Chris,

    diverse oud-leerlingen hebben aangegeven graag voor Mevrouw Deutekom te zingen. Het is ook bekend, dat dat de wens van Mevrouw Deutekom was. Maar er is door de organisatie om onbekende redenen niet op ingegaan. Jammer: mensen als Wiebke Göetjes en Anna Maria Dur zouden zeker een geweldige bijdrage hebben kunnen leveren.

  5. Marianne Koopman
    3 november 2011 at 00:51

    Beste Chris,

    nog even over Jennie Veeninga: je zegt”Doe er wat aan!”. Maar niemand weerhoudt je ervan om zelf een feest voor haar te organiseren. Of weet je iemand anders, die dat op zich kan nemen? Het feest rond Mevrouw Deutekom was ook in eerste instantie het initiatief van een enkeling: Ernst Daniel Smid, die er later ook anderen bij heeft weten te betrekken.

    Vriendelijke groet,

    Marianne.