AchtergrondBuitenland

Seizoen Opéra national de Paris 2014/2015

De Opéra national de Paris brengt komend seizoen in haar twee huizen, de Opéra Bastille en het Palais Garnier, zestien operaproducties, waarvan zes nieuwe. Lees verder voor het volledige overzicht.

Interieur van het Palais Garnier (foto: Benh Lieu Song).
Interieur van het Palais Garnier (foto: Benh Lieu Song).

Zabou Breitman maakt in opdracht van de Parijse opera een nieuwe regie van Die Entführung aus dem Serail van Mozart. De eerste serie uitvoeringen wordt gedirigeerd door de eigen muzikaal directeur, Philippe Jordan.

Een nieuwe enscenering van Il barbiere de Siviglia komt van de hand van Damiano Michieletto en ook van de opera Tosca is een nieuwe regie in voorbereiding. Die wordt ontwikkeld door Nationale Opera-directeur Pierre Audi. Zijn Amsterdamse collega Klaus Bertisch werkt mee als dramaturg.

In 1885 creëerde Jules Massenet voor het Palais Garnier zijn opera Le Cid. Een nieuwe productie opent in maart 2015 op hetzelfde podium, met Michel Plasson als dirigent en Charles Roubaud voor de regie.

Het was in De Munt in Brussel waar componist Ernest Chausson zijn Le roi Arthus in première zag gaan. De opera zal voor het eerst in de Parijse opera worden uitgevoerd vanaf mei 2015, met Thomas Hampson in de hoofdrol. Graham Vick regisseert en Philippe Jordan heeft de muzikale leiding in handen.

Een andere bekende hedendaagse operaregisseur, David McVicar, bereidt een nieuwe productie van Adriana Lecouvreur voor. Onder leiding van dirigent Daniel Oren zal Angela Giorghiu de meeste opvoeringen in Parijs zingen, vanaf 23 juni 2015.

Ook in de hernemingen van producties in de beide operahuizen staan bekende namen. Karita Mattila zal te zien zijn in Ariadne auf Naxos en in Faust van Gounod spelen Piotr Beczala en Michael Fabiano elk enkele uitvoeringen van de titelrol, naast Krassimira Stoyanova en Ildar Abdrazakov. Ook in Alceste van Gluck is de cast gevuld met bekende namen als Véronique Gens en Stéphane Degout. Erwin Schrott zingt de titelrol in Don Giovanni.

Het recitalprogramma van het nieuwe seizoen vermeldt een hele serie grote namen als Soile Isokoski, Christian Gerhaher, Michael Volle en Angela Denoke.

Hieronder het complete programma van de Parijse opera:

La traviata (Verdi)
8 september t/m 12 oktober 2014
Opéra Bastille
Dirigent: Dan Ettinger
Regisseur: Benoit Jacquot
Solisten: Ermonela Jaho, Ismael Jordi, Dmitri Hvorostovksy, e.a.

Il barbiere di Siviglia (Rossini)
19 september t/m 3 november 2014
Opéra Bastille
Dirigent: Carlo Mantanaro
Regisseur: Damiano Michieletto
Solisten: René Barbera, Karine Deshayes, Carlo Lepore, e.a.

Tosca (Puccini)
10 oktober t/m 28 november 2014
Opéra Bastille
Dirigent: Daniel Oren/Evelino Pidò
Regisseur: Pierre Audi
Solisten: Martina Serafin, Marcelo Alvarez, Massimo Giordano, e.a.

Die Entführung aus dem Serail (Mozart)
16 oktober 2014 t/m 15 februari 2015
Palais Garnier
Dirigent: Philippe Jordan/Marius Stieghorst
Regisseur: Zabou Breitman
Solisten: Anna Prohaska, Jürgen Maurer, Bernard Richter, e.a.

Hänsel und Gretel (Humperdinck)
20 november t/m 18 december 2014
Palais Garnier
Dirigent: Yves Abel
Regisseur: Mariame Clément
Solisten: Andrea Hill, Bernarda Bobro, Doris Lamprecht, e.a.

La Bohème (Puccini)
30 november t/m 30 december 2014
Opéra Bastille
Dirigent: Mark Elder
Regisseur: Jonathan Miller
Solisten: Ana Maria Martinez, Simone Del Savio, Mariangela Sicilla, e.a.

De Opéra Bastille (foto: LPLT).
De Opéra Bastille (foto: LPLT).

Don Giovanni (Mozart)
15 januari t/m 14 februari 2015
Opéra Bastille
Dirigent: Alain Altinoglu
Regisseur: Michael Haneke
Solisten: Erwin Schrott, Lian Li, Tatiana Lisnic, e.a.

Ariadne auf Naxos (Strauss)
22 januari t/m 17 februari 2015
Opéra Bastille
Dirigent: Michael Schønwandt
Regisseur: Laurent Pelly
Solisten: Sophie Koch, Klaus Florian Vogt, Martin Gantner, e.a.

Pelléas et Mélisande (Debussy)
7 t/m 28 februari 2015
Opéra Bastille
Dirigent: Philippe Jordan
Regisseur: Robert Wilson
Solisten: Stéphane Degout, Paul Gay, Doris Soffel, e.a.

Faust (Gounod)
2 t/m 28 maart 2015
Opéra Bastille
Dirigent: Michel Plasson
Regisseur: Jean-Louis Martinoty
Solisten: Piotr Beczala, Michael Fabiano, Krassimira Stoyanova, e.a.

Le Cid (Massenet)
27 maart t/m 21 april 2015
Palais Garnier
Dirigent: Michel Plasson
Regisseur: Charles Roubaud
Solisten: Anna Caterina Antonacci, Roberto Alagna, Paul Gay, e.a.

Rusalka (Dvorák)
3 t/m 26 april 2015
Opéra Bastille
Dirigent: Jakub Hrusa
Regisseur: Robert Carsen
Solisten: Khachatur Badalyan, Olga Guryakova, Larissa Diadkova, e.a.

Die Zauberflöte (Mozart)
17 april t/m 28 juni 2015
Opéra Bastille
Dirigent: Constantin Trinks/Patrick Lange
Regisseur: Robert Carsen
Solisten: Mauro Peter, Rodolphe Briand, Camilla Tilling, e.a.

Le roi Arthus (Chausson)
16 mei t/m 14 juni 2015
Opéra Bastille
Dirigent: Philippe Jordan
Regisseur: Graham Vick
Solisten: Sophie Koch, Thomas Hampson, Roberto Alagna, e.a.

Alceste (Gluck)
16 juni t/m 15 juli 2015
Palais Garnier
Dirigent: Marc Minkowski
Regisseur: Olivier Py
Solisten: Véronique Gens, Stéphane Degout, Franck Ferrari, e.a.

Adriana Lecouvreur (Cilèa)
23 juni t/m 15 juli 2015
Opéra Bastille
Dirigent: Daniel Oren
Regisseur: David McVicar
Solisten: Marcelo Alvarez, Angela Giorghiu, Carlo Bosi, e.a.

Alle details over de programmering en de kaartverkoop vindt u op de website van de Opera national de Paris.

Vorig artikel

Remmert komt thuis bij Mahler en Strauss

Volgend artikel

Petersen schittert als Straniera in Essen

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

13Reacties

  1. stefan caprasse
    10 maart 2014 at 16:51

    ‘Le Roi Arthus’ wil ik zeker niet missen! Een prachtig werk (al is de invloed van Wagner wel heel voelbaar) en met een droomcast!
    Ook ‘Le Cid’ lijkt me heel interessant en eveneens met een droomcast! Dat zijn tenminste nog eens twee ‘zeldzame’ werken!
    Want voor de rest zijn het of hernemingen (waarvan ik eigenlijk de Pelleas en de Rusalka eens zou moeten gezien hebben) of het meest ijzeren repertoire! Boheme, Traviata, Don Giovanni, Barbier, Faust, Zauberflöte, allemaal prachtige meesterwerken, ik beweer zeker niet het tegendeel, maar er zijn nog zoooooveel minder, amper of nooit gespeelde (mooie!)werken. Ergens wel benieuwd wat Audi met Tosca gaat doen…

  2. Lennaert
    10 maart 2014 at 18:48

    Ouw, dat deed pijn! Ik viel even van mijn stoel…. Audi een Tosca???

  3. stefan caprasse
    11 maart 2014 at 09:57

    Waarom niet?

  4. Marianne Timmermann
    11 maart 2014 at 10:37

    Ik zou het graag willen zien!

  5. stefan caprasse
    11 maart 2014 at 10:52

    Ik ook, maar ik ga al naar Parijs gaan voor Le Roi Arthus en misschien voor Le Cid…

  6. Marianne Timmermann
    11 maart 2014 at 11:19

    wellicht komen we elkaar dan tegen bij Le Cid? Die wil ik echt zien!

  7. Loesje
    11 maart 2014 at 11:21

    Die Tosca zal t.z.t. wel naar Amsterdam komen, daar hoef je vast niet voor naar Parijs. Le Cid zal lastig worden gelet op de beperkte capaciteit van Garnier. Indertijd met Mireille gingen de losse kaarten niet eens in de verkoop op internet. Zo groot was de belangstelling. Vreemd genoeg is die productie nooit terug geweest. Wel is er een dvd van uitgebracht.

  8. Mark-Jan
    11 maart 2014 at 22:51

    Er gaan geruchten over een le Cid in Brussel. En Audi weet met een beetje vuur vast wel wat van die Tosca te maken 😉

  9. kersten
    12 maart 2014 at 11:22

    Sterker: zijn Tosca wordt een topper!

  10. stefan caprasse
    12 maart 2014 at 14:44

    Hoe weet U dat nu al?

  11. kersten
    12 maart 2014 at 21:11

    Het zou in de rede hebben gelegen dat ik had geantwoord: noblesse oblige – want al Audi`s Amsterdamse regies vond ik toppers – ware het niet dat ik juist over zijn Bohème wat minder enthousiast was. Het mag aanmatigend klinken maar mijn inderdaad nogal driest overkomende bewering, Stefan, was ingegeven door de redenering: Audi zal erop gebrand zijn zich met deze (voor mij meest dramatische) Puccini te revancheren.

  12. kersten
    12 maart 2014 at 22:24

    (PS) ..waarbij hij zal moeten concurreren met die recente enerverende productie van Lehnhoff.

  13. stefan caprasse
    13 maart 2014 at 09:14

    De Audi-ensceneringen, die ik gezien heb (Ring, Parsifal) waren inderdaad geweldig. Ik meen me te herineren dat ik zijn Lohengrin minder vond (wat me niet zal beletten van volgend seizoen die produktie opnieuw te gaan zien, uit liefde voor het werk). Dus in die zin, Kersten, volg ik uw redenering over zijn Tosca wel; maar altijd eerst zien en dan…