Tuinierster is schot in de roos bij DNOA

Wat een buitenkans dat DNOA de productie van La finta giardinieri van Mozart kon overnemen van het Badisches Staatstheater in de regie van Anja Kühnhold. En wat een goede keuze om hiermee aan de gang te gaan.

Scene foto La Finta giardiniera door DNOA. Foto: Reinoud Bos

Woensdag ging La finta giardinieri in première met de helft van de cast, gisteren was de première voor de andere helft. De recensent kan alleen spreken over helft nummer 1 en het viel hem op hoe uitstekend er gecast was. De spelers hebben zich uitstekend naar hun rol gevoegd. Naast het redelijke tot prima spel is de vocale beheersing uitmuntend. Er wordt licht gezongen, duidelijk Mozart en toch met veel draagkracht. Dat moet ook wel, want het orkest zit niet in een bak. En door de goede resonans van de zangers kan er, onder leiding van Chloe Rooke, stevig en precies gemusiceerd worden en hoeft men zich niet in te houden als begeleidingsorkest.

Grote stemmen

Er zitten zelfs grote stemmen bij, klaar voor de grote operahuizen. Woensdag werd de rol van Nardo gezongen door Fabian Homburg die ook op zondag te horen zal zijn. Een bas die klaar is voor een rol van Verdi in een Europese hoofdstad. Zijn volume is uitstekend en toen er wat hogere passages voorbij kwamen bleek de hoogte ook geen probleem. Boeken dus.

Een andere grote stem is Rommie Rochell, mezzosopraan die de castraatrol van Cavalier Ramiro voor haar rekening neemt. Ze weet zowel de lage als de hoge noten prima te plaatsen en kan mogelijk makkelijk zwaardere partijen hebben.

VLNR. Sterre Decru (Arminda), Marcelo Alexandre (Don Anchise),Rommie Rochell (Cavalier Ramiro) Foto: © Reinout Bos

Marcelo Alexandre en Sharon Tadmor voegen zich prima naar hun komische personages Don Anchise en Sepretta en geven de rollen vocaal wat er nodig is. Verder een gevoelige Samantha Faina (zaterdag nog te zien) als markiezin Violante in vermomming, tenor Hugo Kampschreur met een mooi donker timbre als onbetrouwbare graaf Belfiore (ook zaterdag nog) en een venijnige Sterre Decru als Arminda, de rivale van Violante, gezien zij ook Belfiore op het oog heeft en zelfs tot ontvoeren overgaat.

Vol hoogtepunten

Het kan niet op kortom. In drie bedrijven was het een redelijk lange opera, maar vol hoogtepunten en komische situaties. Er is daarbij slim gebruik gemaakt van de ruimte. Het decor van het Badisches Staatstheater heeft iets propperigs in de conservatoriumzaal, maar het wordt er ook wel intiem van. Als men in de enge tweede helft van het tweede bedrijf dan ook nog gebruik maakt van de ring bovenin, waar de markiezin de weg naar de tuin is afgesneden en belaagd wordt door -jawel- slakken, lijkt het juist wel alsof de productie voor deze zaal is gemaakt.

Scenefoto La Finta Giardiniera, met op de voorgrond Samantha Feina (Violanta), en liggend Filips Krauklis als Roberto (Nardo) Foto: ©Reinout Bos

Hoogtepunten waren, naast de finales, Geme la Tortorella (met veel gevoel voorgedragen door Samantha Faina), de komische aria Con un vezzo all’Italiana uit het tweede bedrijf (Homburg!) en de buffo aria Mio padrone, io dir volevo waar de hele tijd doorheen gepraat werd door de tegenspelers, heel innemend gespeeld en gezongen door Marcelo Alexandre.

De voorstelling is nog twee keer te zien, mis het niet!

Verder lezen luisteren en kijken

Te zien op 1 en 2 juli in de Conservatorium zaal van Amare in Den Haag. Aanvang 1 juli 19.30 en 2 juli Matinee om 14.17 uur