CD-recensies

Een gewoon erg goede Zauberflöte

Soms zijn er niet veel woorden nodig om een voorstelling te beschrijven. Zo kan ik over de Opus Arte-uitgave van Die Zauberflöte kort zijn: gewoon erg goed. De regie is rechttoe rechtaan, de dirigent is monumentaal en de solisten zijn top.

De productie van Die Zauberflöte komt van het Royal Opera House uit Londen en dateert uit 2003. De regie is van David McVicar, die de afgelopen jaren diverse opera’s voor het Londense operahuis heeft geproduceerd.

McVicar vertelt het bonte verhaal van Mozart rechttoe rechtaan, met een sterke personenregie, leuke humor, creatief gebruik van dansers en acteurs en interessante decors. Soms een beetje kaal en donker, maar mijns inziens sprekend en ‘magisch’ genoeg om de verschillende scènes in te kleuren.

De cast telt diverse namen die inmiddels niet meer weg te denken zijn van de grootste operatonelen. Simon Keenlyside steelt de show als onnozele, nonchalante Papageno. Zijn onuitgeslapen mimiek en natuurlijke zang – zang zonder opsmuk, recht voor z’n raap – smelten samen tot een zeer amuserende vertolking.

Diana Damrau is uitmuntend als Koningin van de Nacht, een rol die ze in die tijd tot in den treure zong. Wat ik zo goed aan haar vindt, is dat ze haar vlekkeloos uitgevoerde vocale hoogstandjes altijd een betekenis geeft. Geholpen ook door haar allesverterende blik.

Dorothea Röschmann vind ik zeer innemend als Pamina. Ze acteert prachtig en zingt vol beleving, met heldere, zeer zuivere hoogte en een mooi dramatische bodem.

Haar geliefde Tamino wordt stevig neergezet door Will Hartmann. De mannelijkheid van zijn stem vind ik goed bij zijn rol, een prins, passen. Jammer dat hij de allerhoogste noten van zijn partij wat lijkt af te knijpen.

Franz-Josef Selig kan zelfs in de laagste regionen van de menselijke stem nog veel klank maken, wat precies is wat Sarastro nodig heeft. En ondertussen zingt en speelt Thomas Allen een klein rolletje mee als ‘Sprecher’. Om het niveau van de cast maar even te illustreren…

Het geheel staat onder leiding van Mozart-expert Sir Colin Davis, waarmee ook de kwaliteit in de orkestbak dik in orde is.

Gewoon erg goed.

Vorig artikel

Veel zelfspot in Guillaume Tell in Zürich

Volgend artikel

Brueggergosman zingt over leven en dood

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.