Achtergrond

Aylin Sezer wint Schaunard Award 2017

Sopraan Aylin Sezer heeft de Schaunard Award 2017 gewonnen. Uit de lijst van elf kandidaten, waarvan tien vrouwen, koos het publiek haar als de zangeres die in 2017 het meeste indruk maakte. Tweeduizend lezers brachten hun stem uit.

Aylin Sezer, winnares van de Schaunard Award 2017. (© Allard Willemse)

Vorige week publiceerde Place de l’Opera de stemlijst. Zeventien operakenners nomineerden elf zangers en zangeressen voor de prijs. Opmerkelijk was het grote aantal vrouwen op de lijst; slechts één man haalde de shortlist voor de verkiezing van de vocalist die in het afgelopen jaar de meeste indruk maakte.

“Wie zult u niet snel vergeten?”, was de vraag die eerst aan de kenners en vervolgens aan de lezers van dit magazine werd voorgelegd. Tweeduizend stemmers – een stijging ten opzichte van vorig jaar – lieten dat weten.

“Wow”, is het eerste wat Aylin Sezer kan uitbrengen als de boodschap doorkomt per telefoon. Een persoonlijke overhandiging van de oorkonde zat er dit jaar niet, want Aylin is op de avond dat de stembus sluit in het buitenland. “Het is geweldig, je maakt me ontzettend blij.”

Ze was, zo vertelt ze, al heel verrast toen ze vorige week met een e-mail van de redactie op de hoogte werd gebracht van haar nominatie. “Ik was aan het studeren en normaal staat mijn telefoon dan uit. Ik keek snel even, klikte het bericht weer weg, maar dacht vijf minuten later: wat staat er nu eigenlijk? Ik ben genomineerd! Dat was al heel bijzonder.”

Het jaar 2017 kende veel hoogtepunten voor de Turks-Nederlandse zangeres. Zo zong ze afgelopen september in de productie Het Offer van World Opera Lab in Amsterdam. Onder het Facebook-bericht van de nominatie reageerde World Opera Lab: “Onze prachtige Aylin Sezer is genomineerd voor de Schaunard Award voor haar rol als Filia in Het Offer. Wat zijn we ongelofelijk trots op haar.” Voor de zangeres was Het Offer één van de bijzondere projecten in 2017. “Het lag me om allerlei redenen na aan het hart. Er zat een hele mooie filosofie achter.”

Veel aandacht trok de productie van Verdi’s La traviata die Opera Spanga in de zomer maakte. In een interview met Place de l’Opera vertelde de zangeres waarom ze ja had gezegd op de uitnodiging van Opera Spanga: “Het is een droomrol, dus je zegt meteen: jaaa! Maar ook: oh nee… Want de partij is inderdaad heel uitdagend.”

De Theaterkrant vond in de recensie dat “haar prestatie alleen al een bezoek aan Spanga de moeite meer dan waard” maakte. de Volkskrant meende dat regisseur Corina van Eijk bofte met een zangeres “die de complexe rol van Violetta op alle fronten aankan” en NRC hoorde een “gloedvolle stem die schitterde in de aria’s”.

Sezer betrekt in haar spontane bedankspeech aan de telefoon ook de mensen met wie ze dit jaar samenwerkte. “Het is een enorme eer om deze award te ontvangen. Het was een geweldig jaar voor mij, ik heb veel plezier gehad met alles was ik heb gezongen en het is heerlijk dat het publiek dat op deze manier waardeert. Er zijn natuurlijk heel veel mensen aan wie ik dank verschuldigd ben, want zeker opera is teamwork. Ik denk meteen aan Corina van Eijk van Opera Spanga. Ik voelde me, nog maar kort na de komst van mijn tweede kindje, weer helemaal weer thuis op het podium en heb samen met Corina die geweldige rol van Violetta helemaal kunnen uitpluizen.”

“Ook regisseur Miranda Lakerveld van Het Offer bedank ik, maar natuurlijk ook alle collega’s met wie ik in het afgelopen jaar heb samengewerkt. En natuurlijk mijn familie, die me altijd steunt in de dingen die ik doe.”

Aylin Sezer gaat in 2018 op weg naar nieuwe rollen en uitdagingen. Ze zingt eind mei zowel Elisabeth als Venus in een speciale bewerking van Wagners Tannhäuser door regisseur Carel Alphenaar in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Komende zomer staat ze naast de Schaunard Award-winnaar van 2016, Marcel Reijans, in de grote productie van de opera Thijl door het Utrechtsch Studenten Concert.

Er staan nog meer optredens in haar agenda. Zie voor meer informatie daarover de persoonlijke website van Aylin Sezer.

Vorig artikel

Opera van het Jaar 2017: La clemenza di Tito

Volgend artikel

Opera in de media: week 1 van 2018

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.