AchtergrondInterviewsOperacast

Studio Nibelheim: Countertenor Tim Mead

De Britse countertenor Tim Mead is sinds 2009 regelmatig te gast in ons land. Tijdens zijn recente tournee met de Nederlandse Bachvereniging sprak François van den Anker met de zanger over zijn stem, zijn muziek en zijn wensen. Die zijn niet heel groot. “I am a low-maintenance artist.”

Hij begon in een koor, speelde cello en piano en besloot pas na zijn studie in Cambridge tot een zangopleiding. Het succes kwam snel en inmiddels reist countertenor Tim Mead al zo’n vijftien jaar over de wereld. Hij is geregeld in Nederland te horen, recent met Dido and Aeneas en op 28 juni in een semiconcertante uitvoering van Written on Skin tijdens het Holland Festival.

Mead is hartstochtelijk liefhebber van het barokrepertoire, maar gaat graag het avontuur aan in moderne muziek. Die van George Benjamin, componist van Written on Skin, is absoluut favoriet. Hij houdt van Bach en van Purcell – een nieuwe plaat met diens werk komt eraan – van Händel en van Monteverdi. De rol van Ottone in diens L’incoronazione di Poppea zong hij inmiddels in vijf verschillende ensceneringen.

Informatie over Tim Mead is te vinden op zijn persoonlijke website. Op YouTube is veel muziek te vinden, waaronder zijn aandeel in All of Bach.

U kunt de podcast hierboven online beluisteren en downloaden. U kunt zich ook via iTunes of Soundcloud abonneren. Daar vindt u ook vorige afleveringen. Voor Android zijn Podcast Addict en BeyondPod veelgebruikte apps. Als u daarin via de zoekfunctie Studio Nibelheim intypt, komt u vanzelf bij de podcasts.

Vorig artikel

DNO herneemt kameropera Jake Heggie

Volgend artikel

Huzarenstukjes in Caldara’s vorstelijke ode

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.