Achtergrond

De tien mooiste interviews van 2020

Place de l’Opera portretteerde in 2020 een groot aantal zangers, regisseurs, dirigenten en intendanten. Bij het sluiten van de kalender een overzicht van de tien mooiste gesprekken van het jaar.

Hein Mulders (rechts) met balletintendant Ben Van Cauwenbergh bij de presentatie van seizoen 2020/2021, waar uiteindelijk ook weer veel van weggestreept moest worden. (© Aalto-Musiktheater Essen)

Hein Mulders: op zoek naar normaliteit
Al vroeg in de coronacrisis spraken we uitgebreid met intendant Hein Mulders over de impact van de pandemie op het Aalto-Musiktheater in Essen. Open en eerlijk vertelde hij over het crisismanagement waar hij volop mee bezig was. Hij had al snel door dat de impact van de crisis groot zou zijn. ‘Het sloeg nergens op om te doen alsof we aan het einde van het seizoen nog open zouden gaan.’
> Lees het interview

De kracht van Kirsten Schötteldreier
Aan het begin van het jaar spraken we één van de bekendste zangcoaches: Kirsten Schötteldreier. Ze sprak over haar methodes en haar visie op zang. ‘Ik geloof dat ieder mens een eigen klank heeft, beïnvloed door de cultuur waarin je opgroeit, je dialect en hoe je ouders spreken. Die klank is uniek, een soort fingerprint. Dát geluid zoek ik. In het leven komen er heel veel lagen op een stem, die moet je weghalen om naar een oerklank te kunnen gaan.’
> Lees het interview

Gary Halvorson: de man achter Live in HD
In een kleine vijftien jaar tijd is de Live in HD-serie van de Metropolitan Opera een fenomeen geworden. In bioscopen over de hele wereld zijn de producties van het New Yorkse operahuis live te zien. De man achter een heel groot deel van de uitzendingen: Gary Halvorson. De regisseur vertelde met grote bevlogenheid over zijn werk.
> Lees het interview

Vanuit een regietruck leidt Gary Halvorson (derde van links) de meeste Live in HD-registraties bij de Metropolitan Opera. Hier regisseert hij Das Rheingold. (© Elena Park/Metropolitan Opera)

Albrecht kijkt terug op zijn Amsterdamse jaren
Marc Albrecht nam dit jaar afscheid van De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest. ‘Het einde verloopt nogal raar in een anticlimax’, vertelde de chef-dirigent, ‘maar ik kijk terug op eine tolle Zeit.’
> Lees het interview

Twee sopranen, hetzelfde lot
Alle zangers, musici en andere opera-artiesten hadden een heel zwaar jaar. In de zomer spraken we twee van hen: sopraan Lenneke Ruiten, die een bomvolle operazomer in het water zag vallen, en sopraan Elise van Es, die een streep moest zetten door meerdere grote producties in Salzburg. ‘Helaas hebben kunstenaars vaak een veel te passieve en onzakelijke houding. We moeten laten zien hoe ongelooflijk groot ons aandeel is.’
> Lees het interview

Studio Nibelheim: Willem de Vries
In de zomerserie van onze podcast Studio Nibelheim liet muzikale omnivoor Willem de Vries muziekfragmenten horen die hem dierbaar zijn. Ondertussen vertelde hij over zijn ervaringen met Dietrich Fischer-Dieskau, de muziek van Mahler, zijn liefde voor het harmonium en vele andere zaken.
> Lees het interview

Berend Eijkhout: ‘Er bleef niet veel van mezelf over’
Bariton Berend Eijkhout werd dubbel getroffen door de coronacrisis: zijn volle zangersagenda liep compleet leeg én hij raakte besmet met het virus. In een openhartig interview vertelde hij over zijn lange herstel, maar ook over de manier waarop hij met zijn lege agenda omging en zijn lessons learned in de crisis. ‘Ergens in juni begon ik me te realiseren hoe ongelukkig ik was geworden van alles wat er gebeurde.’
> Lees het interview

Nicolas Mansfield: ‘Ik neem de gedachte mee dat ik enorm genoten heb, maar dat het niet mijn mooiste jaren waren. Die komen nog.’ (© Maarten Corbijn)

Nicolas Mansfield: ‘Ik wilde een lefgozer zijn’
Na bijna twintig jaar, waarvan acht als directeur, nam Nicolas Mansfield afscheid van de Nederlandse Reisopera. Hij blikte terug op wat er goed ging en wat niet van de grond kwam, op zijn hersenbloeding en weg van herstel en op zijn niet-aflatende inzet voor het belang van cultuur. ‘Ik heb het echt heel leuk gevonden om het gezicht van de Reisopera te zijn. Niet uit ijdelheid, maar vanwege het vooropstaan. Ik wilde laten zien wat er kan.’
> Lees het interview

Mark Omvlee: ‘Kan ik hier mijn brood mee verdienen?’
Tenor Mark Omvlee vertelde een ander verhaal dan de meeste zangers. Vijftien jaar geleden begon hij al een ’tweede carrière’, naast het zingen, wat hem bij het uitbreken van de coronacrisis op de been hield. ‘Mensen zeggen nu: wat een mazzel dat je dat erbij doet. Maar hoewel het mazzel was hoe ik erin gerold ben, is het inmiddels geen mazzel meer. Ik heb het bewust gebruikt; niet alleen voor de leuk, maar ook voor de extra centjes. Van ‘leuk om erbij te doen’ is het uitgegroeid tot een serieuze bijbaan. Want met zingen haal je je pensioen niet, op een enkeling na. Er zit een houdbaarheidsdatum op.’
> Lees het interview

Studio Nibelheim: Willem Bruls over 2020
Dramaturg/publicist Willem Bruls werd net als iedereen in de wereld van muziek en theater verrast door de effecten van de coronacrisis. ‘Maar toen alles als een kaartenhuis in vertraagde vorm in elkaar stortte, kwam de vraag: what’s next?’ In Studio Nibelheim analyseert hij de laatste negen maanden en pleit voor nieuwe opera voor een deels nieuw publiek.
> Lees het interview

Meer interviews van Place de l’Opera lezen? Vind ze allemaal terug onder het kopje Interviews.

Vorig artikel

McNamara: 'Het leerproces is net zo belangrijk als optreden'

Volgend artikel

Waut Koeken wint Schaunard Award 2020

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.