BinnenkortBuitenlands nieuwsNieuws

Thomas Adès scoort ook in New York

Sinds zijn wereldpremière in 2004 is The Tempest van Thomas Adès aan een internationale triomftocht bezig die ongekend is voor hedendaagse opera’s. Het werk ging dinsdagavond in première bij de Metropolitan Opera en scoorde ook daar enthousiaste reacties. Hoewel niet alleen enthousiaste.

Thomas Adès (foto: Brian Voce).

De Engelse componist Thomas Adès baseerde zijn opera The Tempest op het gelijknamige toneelstuk van Shakespeare, bewerkt tot een libretto door Meredith Oakes. Hij schreef het werk in opdracht van het Royal Opera House in Londen, waar het op 10 februari 2004 in première ging.

Het jaar erop volgden voorstellingen in Kopenhagen en Strasbourg en in 2006 gaf de Santa Fe Opera het werk zijn Amerikaanse première. De ZaterdagMatinee zorgde in mei 2009 voor een enerverende Nederlandse première in het Concertgebouw en een jaar later introduceerde de Oper Frankfurt het werk in Duitsland.

Dinsdag 23 oktober volgde de Metropolitan Opera in New York, waar Robert Lepage de opera in een nieuwe enscenering hulde. Hogere tonelen zijn er moeilijk meer te veroveren.

De première leverde diverse enthousiaste kritieken op in de Amerikaanse pers. De Associated Press sprak over een ‘magische partituur’ in een zeer lovende recensie. De criticus omschreef de muziek van Adès als ‘glorieus’, vol ‘gedenkwaardige passages van treffende originaliteit’.

De gerenommeerde criticus Anthony Tommasini was onder de kop An Inspired and Personal Tempest Makes Met Debut al even enthousiast in de New York Times. ,,Bij zijn Londense première vond ik The Tempest al één van de meest inspirerende, gedurfde en persoonlijke opera’s van de afgelopen jaren. Dat vind ik nog sterker na de Met’s fantastische productie”, schreef hij.

Volgens Tommasini is de voornaamste reden van het succes en de kracht van The Tempest de muziek. Een commentaar dat niet vaak gehoord wordt bij moderne muziek.

De Washington Post was minder enthousiast, maar nog altijd positief. Daarnaast waren er ook enkele negatieve reacties te lezen. Volgens David Patrick Stearns van WQXR bekroonde het New Yorkse publiek het werk van Adès niet als modern meesterwerk, zoals andere publieken dat wel gedaan hadden. Zijn kritische vraag: ,,How could something this hobbled go so far?

Ook Bloomberg was niet weg van het werk. ,,Hebben we hier acht jaar voor gewacht?” vroeg recensent Jeremy Gerard. ,,Ultimately, though the libretto and production sink the piece as much as the music.

Librettist Oakes kreeg het helemaal zwaar te verduren. Niet alleen in de Bloomberg-recensie, maar ook in andere stukken. Eén recensent betitelde haar bewerking van Shakespeare zelfs als ‘verschrikkelijk’.

Op zaterdag 10 november kunt u zelf oordelen over de opera, het libretto en de productie. The Tempest wordt dan live uitgezonden in diverse bioscopen in Nederland.

Vorig artikel

Netrebko gooit productie Baden-Baden om

Volgend artikel

Belohlávek wervelt in Smetana's Bruid

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.