Home » Achtergrond, Binnenkort, Buitenland

Cité de l’Opera: Sondra, Kaija en Franz

29 november 2016 Geen reacties

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 65.

Gesprek met Sondra
Sopraan Sondra Radvanovsky zong afgelopen seizoen de drie hoofdrollen in de ‘koninginnenopera’s’ van Donizetti bij de New Yorkse Metropolitan Opera, waarvan Roberto Devereux in de Live in HD-serie te zien was. Ze schetst het dilemma van operazangers die met hun optredens de hele wereld bereiken. “Do I sing it for those 4.200 people who paid a lot of money for those tickets, and actually came and showed up at the opera house, or do I minimize my movements, and think about my gestures for the millions of people who are going to watch it in the cinema and on dvd?”

Zeitgeist twintigste eeuw
De combinatie Deutsche Grammophon en Decca brengt een bijzondere cd-box op de markt. Shaping the Century, Vol. 1 biedt de hoogtepunten uit het werk van componisten in de eerste helft van de vorige eeuw. In de set van 28 cd’s onder meer Sinfonia, dat Berio schreef voor de Swingle Singers, een complete Salome van Strauss, de Dreigroschenoper van Weill en Benjamin Brittens Peter Grimes.

Breaking the glass ceiling
Op 1 december brengt de Metropolitan Opera in New York voor het eerst in meer dan een eeuw een opera van een vrouwelijke componist. L’amour de loin van Kaija Saariaho zal op 10 december in de bioscopen te zien zijn.

Daniel Wenger van The New Yorker maakte een uitgebreid portret van de componiste.

Shoppen voor tickets
De kerstinkopen in Londen zijn dit jaar extra goedkoop. Wie in december die kant opgaat, maakt kans een wereldster te treffen in de Londense Wigmore Hall: Renée Fleming, René Pape en Anne Schwanewilms staan komende maand op het programma van de muziekzaal. Philippe Jaroussky opent de maand.

Yannick bekroond
Dirigent Yannick Nézet-Séguin werd ‘artist of the year’ bij Musical America. Hij dirigeert net zo graag opera als het symfonische repertoire. “My goal is to bring to opera something of the symphonic vision and to orchestras something of the lyrical vision.”

Stemadvies
Op de Franstalige website van France Musique schrijft Nathalie Moller over stemmen. De gangbare indeling in zes stemtypen doet onvoldoende recht aan de diversiteit van zangers, stelt ze.

Geen stemadvies
In mei 2017 worden de jaarlijkse Opera Awards weer uitgereikt in Londen. U kunt nog tot 8 januari 2017 stemmen op uw favorieten van dit jaar.

Moderne gasten
De heer Jekel, mevrouw Fischer en de heer Van der Aa komen naar Enschede voor het TechTrip Festival.

Schuberts hits
Het Britse blad Gramophone zette de vijftig beste Schubert-opnamen op een rij. Men koos een hele serie instrumentale werken, maar uiteindelijk komen ook de liederen aan bod, in uitvoeringen van onder anderen Gundula Janowitz en Benjamin Appl.

Tony Talks
Antonio Pappano komt met zijn Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia begin mei naar Amsterdam. Hij voert dan onder meer werk van Respighi uit, dat speciaal voor het orkest geschreven is.

Equal Affection
Spreek je een zanger na een optreden en prijs je zijn/haar prestaties, dan krijg je negen van de tien keer te horen dat het “eigenlijk niet zo goed ging”, dat diegene “niet goed bij stem” was of dat het “de vorige keer veel beter ging”. Maar niét prijzen mag ook niet.

Dima in de running
Eind september moest bariton Dmitri Hvorostovsky zich terugtrekken uit de productie van Simon Boccanegra bij de Wiener Staatsoper, vanwege een nieuwe behandeling van zijn ziekte, die hem al eerder plaagde. Maar Dima is terug in Wenen voor de rol van Giorgio Germont in La traviata. Vanavond is de opera als livestream te zien.

Not amused
English National Opera oogst – to put it mildly – verontwaardiging met het plan om de musical Carousel naar het Londense Coliseum te brengen. Vooral de casting van Katherine Jenkins riep veel verzet op. Het stuk van Rodgers and Hammerstein, dat Lee Towers oneindig veel schnabbels oplevert vanwege de hit ‘You’ll never walk alone’, moet nieuw publiek trekken.

Katherine Jenkins, die zich cross-overzanger noemt, is in Nederland niet erg bekend, maar in de VS en Engeland is ze een ster met driehonderdduizend volgers op Twitter. Ze streek de operawereld nogal tegen de haren in.

Hermann in Antwerpen
Vanaf 14 december brengt Opera Vlaanderen een herneming van Die Zauberflöte in een regie van David Hermann. In een interview toont Hermann zich een zelfbewust kunstenaar. “Voor mij was het een zeer geslaagde avond”, zegt hij over zijn ietwat omstreden regie van Mozarts opera.

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.