AchtergrondBinnenkortBuitenlandFeatured

Cité de l’Opera: Ben, Lenny en Michael

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 104.

Modern
Benjamin Bernheim is zeer bij de tijd; zijn partituur staat op een tablet. Steeds meer musici en zangers ontdekken de voordelen van de iPad. Hij maakt onder meer bij buitenoptredens de wasknijpers overbodig.

Deze week maakt de tenor zijn roldebuut in Berlijn als Alfredo in La traviata. Na veel Duitse rollen is hij nu meer gericht op Italie. “Er is geen Duitse variant van Rodolfo, er is geen Alfredo in dat repertoire, geen Des Grieux”, zei Bernheim in een interview met Place de l’Opera in 2016.

https://twitter.com/ben_bernheim/status/900752283285299200

Bingewatchen
Dvd-boxen zijn oldskool, online gaat het tegenwoordig ook: hier vindt u vier opera’s van Händel, gegroepeerd door The Opera Platform.

Lenny jarig
Leonard Bernstein zou deze week 99 zijn geworden. Er is de komende jaren aandacht voor zijn operawerk in Nederland, in de programmering van het Opera Forward Festival 2018 en in de plannen van Opera Zuid.

https://twitter.com/Opera_North/status/900976042503831552

OperaExpo in Londen
Het Londense Victoria and Albert Museum brengt vanaf eind september een tentoonstelling onder de titel Opera: Passion, Power & Politics, in samenwerking met het Royal Opera House. De BBC springt daarop in met veel aandacht voor opera.

Terugblik
De Operalia-competitie van deze zomer werd gehouden in Kazachstan. Wie een korte impressie wil zien:

It’s all about that bass
De Met Opera Guild produceert podcasts met achtergrondinformatie voor operaliefhebbers. Deze gaat over lage stemmen.

Flying high
Tenor Michael Fabiano beschrijft de relatie tussen zingen en vliegen.

Newbie in de opera
De Munt in Brussel geeft aan nieuwkomers informatie over wat je kunt verwachten bij het bezoek aan een opera. Het advies over wanneer je mag applaudisseren: “If in doubt, do nothing… except at the very end, of course!”

Zachary in Disneyland
Salzburg, of beter: de Salzburger Festspiele, biedt meer dan een muziekliefhebber kan behappen, zo meldt New York Times-redacteur Zachary Woolfe. Zijn constatering: “You are not, I repeat not, going to hear everything.” Woolfe geeft een kort overzicht van zijn ervaringen in ‘Disneyland’ Salzburg. Voor meer uitgebreide recensies kunt u beter terecht op Place de l’Opera.

Music and muscles
De opera van San Francisco zoekt getrainde heren van het niveau Henri Schut.

Waltraud terug
Waltraud Maier keert volgend jaar terug naar Bayreuth, ditmaal voor de rol van Ortrud.

https://twitter.com/WagneroperaNET/status/902185319151411200

De zangeres is 60+, net als Plácido Domingo. Ook hij zal komend jaar in Bayreuth zijn. Maar een jonge generatie is uitstekend in staat hun rollen over te nemen, vindt ‘Powerfraulein’ Marene Elgershuizen.

Vorig artikel

De Munt heropent huis met Pinocchio

Volgend artikel

Studio Nibelheim: 2017/2018 in vogelvlucht

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.