AchtergrondBinnenkortBuitenland

Cité de l’Opera: Julien, Massimo en Chiara

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 114.

Lachen naar de fotograaf
Een groot deel van de musici op de foto is de komende weken onderweg met Werther, met Opera Zuid.

In die productie maakt mezzosopraan Florieke Beelen haar debuut als Charlotte, naast tenor Eric Fennell als Werther.

https://twitter.com/OperaZuid/status/926392489652744192

Als Chiara het doet… wordt alles anders
Riccardo Muti zou geen geënsceneerde opera meer dirigeren. Op dat besluit komt hij volgend jaar terug.

Les Troyens
De grand opéra is helemaal terug, mogen liefhebbers van het genre graag beweren. Een opname van Les Troyens, die binnenkort verschijnt, ondersteunt de stelling. De concertante uitvoering werd live opgenomen in Straatsburg.

https://twitter.com/BarenreiterUK/status/926765365308329984

Geen Amsterdam in 2018
Na Moskou in 2017 blijft het Belvedere Concours in Oost-Europa.

Van Amsterdam naar Genève
Regisseur Thomas Jolly was nog maar net klaar in Amsterdam of een volgende première stond op zijn agenda. Na Eliogabalo werd het Fantasio van Offenbach in Genève.

https://twitter.com/KatijaMezzo/status/926601876929482752

Markante uitmonstering
Bariton Massimo Cavalletti heeft een groot aandeel in de nieuwe productie van Gianni Schicchi bij De Nationale Opera. Het wordt zijn roldebuut, vertelde hij in een interview met Place de l’Opera.

https://twitter.com/MaxCavalletti/status/927196350919401472

Jessye zingt Isolde
Zoals Trevor Noah iedere dag in de Daily Show zegt: here it is, your moment of zen.

Wieland honderd
De Deutsche Oper viert komend weekend de honderdste geboortedag van Wieland Wagner. Die was eigenlijk al op 5 januari, zoals u toen op Place de l’Opera kon lezen.

Selfie am Brandenburger Tor
Het ZDF MorgenMagazin – prettig alternatief voor de ochtendkrant op de Nederlandse tv – had gisteren een kort portret van tenor Juan Diego Flórez.

https://twitter.com/jdiego_florez/status/927591078756339713

Klassieke transfer
Willemijn Mooij stapt over van NPO Radio 4 naar de Nederlandse Bachvereniging. Ze zal Beethoven 7 vast gaan missen.

https://twitter.com/PodiumRadio4/status/927551681818169344

Citymarketing
Zowel Hanns Eisler als Richard Wagner werden in Leipzig geboren. De stad gaat daar meer werk van maken.

Natalie blijft zingen
Geen grote operarollen voor Natalie Dessay. Tijdens haar komende recital in het Théâtre des Champs-Élysées in Parijs gaat ze van Rameau naar Aznavour en van Brassens naar Bossa nova. Haar antwoord op de vraag wat ze zou veranderen als ze alles over mocht doen: alles!

Pretty cool, huh?
Sopraan Amanda Majeski neemt het publiek mee naar haar eerste repetitie in het Paleej Garnjeej. Ze gaat er Vitellia zingen in La clemenza di Tito.

https://twitter.com/majeskiamanda/status/927586213858627584

Julien zong Wagner
Voormalig IVC-kandidaat Julien Van Mellaerts won afgelopen zomer de 2017 Wigmore Hall/Kohn Foundation International Song Competition en was de dag erna al te horen op de opening van het IVC. Hij scoorde afgelopen weekend opnieuw voor een jury met onder anderen Dame Janet Baker, Dame Felicity Lott en Martyn Brabbins.

https://twitter.com/julienvmnz/status/927506619570769920

Leonardo was thuis
De Orfeo-productie van Cappella Mediterranea werd afgelopen mei juichend ontvangen in Rotterdam. Dirigent/oprichter Leonardo García Alarcón was afgelopen weken in Amsterdam voor Eliogabalo en keek erg uit naar een optreden in zijn geboorteland Argentinië.

https://twitter.com/cappellamediter/status/927754665466499072

Snel zijn
De Dutch National Opera Academy brengt vanaf 17 januari 2018 de opera The rape of Lucretia van Britten. De studenten worden voorbereid door topsolist John Mark Ainsley.

Neerlands trots in den vreemde
Het duo gaat naar Canada en de VS in de komende weken. Samen zijn ze ruim 120 jaar oud.

Viel Spass
De Elbphilharmonie doet hip met een maandelijkse mixtape die later als podcast te beluisteren is.

Vorig artikel

Tatarstan geeft Rigoletto-tournee sterk slot

Volgend artikel

Pieter-Jelle de Boer maakt operadebuut

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

8Reacties

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    8 november 2017 at 12:10

    Ben erg benieuwd naar Florez’ optreden in Amsterdam. Zijn nieuwe Mozart cd op Sony is in ieder geval geweldig!

  2. Maarten-Jan Dongelmans
    8 november 2017 at 12:12

    Proficiat Willemijn. Veel succes bij De Nederlandse Bachvereniging!

  3. Fred
    8 november 2017 at 22:02

    Chiara?? Maria Chiara?

  4. Maarten-Jan Dongelmans
    8 november 2017 at 22:48

    @Fred: nee, Maria Chiara kun je buiten beschouwing laten. Maestro Muti laat zich volgend jaar in Wenen in Così fan tutte door zijn dochter Chiara regisseren. It’s all in the family.

  5. Pieter K. de Haan
    8 november 2017 at 23:57

    @Fred: dat staat toch duidelijk vermeld in de laatste zin van het aangehaalde artikel https://www.forumopera.com/breve/riccardo-muti-revient-a-vienne-dans-un-opera-mis-en-scene?
    @Maarten-Jan: ik betwijfel of Maestro Muti zich door zijn dochter Chiara zal laten regisseren.

  6. Maarten-Jan Dongelmans
    9 november 2017 at 08:53

    Beste Pieter, waarom betwijfel je dat?

  7. Pieter K. de Haan
    9 november 2017 at 11:58

    Beste Maarten-Jan,

    Ik heb sterk de indruk, dat veel dirigenten zich helaas nogal gemakkelijk richten naar de wensen van regisseurs. Je zou dat “zich laten regisseren” kunnen noemen. Maestro Muti staat te boek als een nogal autoritaire man, die van moderne regiefratsen niets moet hebben en o.a. daarom onlangs heeft besloten geen geënsceneerde operaproducties meer te dirigeren. Voor zijn dochter maakt hij kennelijk een uitzondering. In haar heeft hij blijkbaar wel vertrouwen, maar of zij – zo zij dat al zou willen – in staat zal blijken de maestro zaken op te dringen, die hem niet bevallen, oftewel om hem te regisseren, waag ik – alhoewel ik de verhoudingen binnen de familie Muti natuurlijk niet ken – te betwijfelen.

  8. Maarten-Jan Dongelmans
    9 november 2017 at 12:40

    Beste Pieter, we zullen het volgend jaar zien met deze Da Ponte opera, live of via de streaming.