BinnenkortNieuws

Operadagen 2018 draait om heldenmoed

Operadagen Rotterdam brengt dit jaar meer dan honderd voorstellingen. Het programma werd vandaag bekendgemaakt. Er zijn wereldpremières, buitenlandse producties die voor het eerst Nederland aandoen en voorstellingen die al eerder in ons land te zien waren. Place de l’Opera doet een greep uit het aanbod.

Operadagen Rotterdam is toe aan zijn dertiende editie. Het festival voor opera en muziektheater kiest steeds voor vier jaar een overkoepelend motto. Momenteel is dat ‘Lost & Found’, dat een “grensverleggende zoektocht” moet worden.

Dit jaar, het tweede in de reeks ‘Lost & Found’, heeft als thema ‘Heldenmoed’. Die is nodig om, zoals in het programmaboek staat, “de onvermijdelijke uitdagingen en beproevingen van het avontuur” te weerstaan. De programmering belooft dapperheid, in al haar facetten.

Koor

Hoewel het geen expliciet thema is, speelt de klank van koren een grote rol in het programma. Dat begint al met de openingsvoorstelling Earth Diver – vorig jaar te zien op de Ruhrtriennale in Duitsland – met de zangers van Chorwerk Ruhr, die om het publiek heen staand oude muziek van Heinrich Schütz en nieuwe muziek van Nikolaus Brass zingen (18 en 19 mei). Het koor verzorgt ook het jaarlijkse, gratis te bezoeken Paradijskerkconcert met werk van Bach en Scarlatti (19 mei).

Het Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam brengen onder leiding van Daniel Reuss Ein deutsches Requiem van Brahms. Die koos voor zijn nog altijd vaak uitgevoerde werk in het Duits vertaalde teksten uit onder meer het Oude en Nieuwe Testament. Solisten zijn sopraan Carolyn Sampson en bariton André Morsch (23 mei).

Eén van de meest vooraanstaande Europese koren is Collegium Vocale Gent. Samen met het productiehuis ChampdAction uit Antwerpen werd Canticum Canticorum gemaakt, een live-installatie met video waarin de toeschouwer wordt meegevoerd door de gangpaden van een kerk. De uitvoerders verkennen het Hooglied uit het Oude Testament als een protestlied tegen maatschappelijke beknotting en opgetrokken muren (24 mei).

Leonardo García Alarcón brengt Carmina Latina. (© Bertrand Pichène)

Vaste gast Leonardo García Alarcón brengt zijn Cappella Mediterranea, echtgenote sopraan Mariana Flores en het Choeur de Chambre de Namur naar Rotterdam. Ze brengen Carmina Latina, met muziek die Spaanse en Portugese geestelijken naar de nieuwe gewesten in Latijns-Amerika brachten en die zich daar mengde met lokale tradities (25 mei).

Net als vorig jaar treedt het Koor op Zuid op. De verschillende culturele achtergronden van de koorleden komen terug in het diverse repertoire. Na het concert in de Peperklip vorig jaar staan de zangers dit jaar in het Spoorweghavenpark (27 mei).

Het is een traditie die ieder jaar onder druk staat van de weersomstandigheden: Van smartlap tot opera op de Koeweide in Rotterdam. Het Rotterdams Operakoor treedt op samen met solisten als sopraan Nicole Fiselier en tenor Leon van Liere (27 mei).

De ‘rimpelrockers’ van Young @ Heart brengen klassieke rock- en popsongs. (© Lucienne van der Mijle)

Het programmaboek spreekt onparlementair van “rimpelrockers” die op zondag 27 mei het festival afsluiten. Young @ Heart is een seniorenkoor dat sinds 1982 de wereld rondreist vanuit Massachusetts. De zangers, tussen de 73 en 90 jaar, brengen klassieke rock- en popsongs van onder anderen Neil Young en Nirvana (27 mei).

Chill

Gebaseerd op The Up Series van de BBC, die in documentaires een aantal mensen volgt en ze iedere zeven jaar opzoekt, is The Only Way Is Up. De makers beloven een elektro-opera, waarin vier personages aan het woord komen op verschillende sleutelmomenten in hun leven. Het speelt zich af in een “surreëel universum dat alles wegheeft van een langgerekte LSD-trip”. De muziek is een zelfgeschreven soundtrack, waarbij twee dj’s live muziek én (neon)-quotes tegen elkaar op samplen (25 mei).

Slechts tien minuten duurt het bezoek aan de video- en geluidsinstallatie Drive by Shooting, die opera, straatkunst en animatie vermengt. De komische straatopera wordt door de bezoekers, ergens op straat in Rotterdam, gevolgd met koptelefoons (22, 23 en 24 mei).

Tijdens het Operadagen Rotterdam GALA! komen muziektheatermakers uit de hele wereld samen en vindt de uitreiking van de Operadagen Awards 2018 plaats. Zangeres Nora Fischer treedt samen met het Ragazze Quartet op in The secret diary of Nora Plain. Sven Ratzke presenteert de avond, Sjaron Minailo doet de regie (22 mei).

Interessant uit eigen land

Bekende en nieuwe producties van Nederlandse vocalisten maken dit jaar een substantieel deel uit van de programmering. Bariton Michael Wilmering komt naar het festival met zijn voorstelling Grenze(n)loos, die hij maakte met danser Ahmad Joudeh en regisseur Monique Wagemakers (20 mei).

Ook heel persoonlijk is De Grens van Ekaterina Levental, waarin ze haar ervaringen vertelt bij haar aankomst in Nederland na een zwerftocht als vluchtelinge uit Oezbekistan (27 mei).

Onder meer voor Leeuwarden Culturele Hoofdstad maakte Claron McFadden de theatrale solo-uitvoering Façade, over de laatste dagen in het leven van Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari (19 en 20 mei).

Charlotte Riedijk zingt de Christina Cyclus van Klas Torstensson. (© Marco Borggreve)

Sopraan Charlotte Riedijk wordt begeleid door Sinfonietta Riga in haar vertolking van nieuw werk van componist Klas Torstensson. Hij componeert de Christina Cyclus op teksten van en over de Zweedse koningin Christina I (1626-1689) (22 mei).

Bariton Henk Neven en mezzosopraan Marjolein Niels gaan in De Achterblijvers samen op weg met het ensemble Domestica Rotterdam. Vertrekkend vanuit muziek van Händel reizen ze via Purcell terug naar Monteverdi. Het verhaal is dat van een man die vertrekt van huis en zijn vrouw en kind achterlaat om te vechten in de oorlog (23 mei).

In Groschenblues nemen Claron McFadden en entertainer Sven Ratzke het publiek mee naar het Berlijn van de jaren twintig. Ze tonen een “bizarre wereld vol dubieuze figuren onder wie hoeren, circusartiesten en schurken, en cafés die doordrongen zijn van de geur van sigaren en cognac”. De muziek is geïnspireerd op Brecht en Weill (26 mei).

Veelbelovend is de samenwerking van mezzosopraan Cora Burggraaf, schrijver Oek de Jong – wiens teksten worden voorgedragen door Lex Bohlmeijer – en pianist Ed Spanjaard. Bloot zijn en beginnen gaat over de hoogte- en dieptepunten van het creatieve proces. De teksten zijn afkomstig uit het boek De wonderen van de heilbot van Oek de Jong (26 mei).

Op reis naar operaland

Voor de pinksterdagen wijkt Operadagen Rotterdam uit naar Schiedam. Het programma in de Noletloodsen belooft “een waar muzikaal wonderland vol bonte operasferen op en rondom het water”. Desgewenst gecombineerd met eten en een boottocht krijgt het publiek onder meer de voorstelling Songs of Love and War/An Archive of Love voorgeschoteld. Het Geluid Maastricht regisseert een “staged concert” van het vermaarde ensemble Neue Vocalsolisten Stuttgart, dat muziek brengt van onder anderen Monteverdi, Duvivier en José Sanchez-Verdu. Annelies Van Parys componeerde voor de productie een nieuwe liedcyclus, Ah, cette Fable.

Het jonge regietalent Tom Goossens maakt een nieuwe bewerking van Mozarts Così fan tutte. Goossens maakte vorig jaar indruk met Don Juan. Bariton Michael Wilmering en danser Ahmed Joudeh brengen ook in de Noletlodsen hun productie Grenze(n)loos (20 en 21 mei).

Operadagen Rotterdam begint op vrijdag 18 mei, maar al eerder zijn er de huiskamerconcerten. Zie voor meer informatie www.operadagenrotterdam.nl.

Vorig artikel

Coolen presenteert dertiende Operadagen

Volgend artikel

OFF: Avontuurlijk spelen met Ligeti

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.