Home » Achtergrond, Binnenkort

Festival Oude Muziek in het teken van Napels

Utrecht15 mei 2019

door

Het Festival Oude Muziek 2019 draait om Napels, de vergeten hoofdstad van de muziek. Op het programma onder meer Scarlatti’s Agar et Ismaele, de mini-opera Il Ciarlatano van Pergolesi en een programma over Farinelli door Ann Hallenberg.

“Dit festival zet het heden en verleden van Napels naast elkaar. We zien de stad waar Mozart de opera buffa ontdekte, maar ook de lawaaierige en bevreemdende grootstad van nu.” Zo introduceert directeur-bestuurder Xavier Vandamme het programma van het Festival Oude Muziek 2019. Een festival dat de “vergeten hoofdstad van de muziek” weer voor het voetlicht moet brengen.

Het festival in Utrecht heeft dit jaar twee artists in residence: klavecinist Marco Mencoboni en dirigent Giulio Prandi. Mencoboni brengt een ode aan klaviervirtuoos Giovanni Maria Trabaci en speelt met zijn eigen ensemble Cantar Lontano vocale muziek van Durante en Ortiz. Prandi geeft drie concerten rondom de Napolitaanse hoogbarok.

De Duitse schrijver, regisseur en dramaturg Thomas Höft vervult de rol van co-curator en draagt in die hoedanigheid actief bij aan een aantal producties. Zo regisseert hij het Bijbelse oratorium Agar et Ismaele van Scarlatti, over het conflict tussen de Joodse en de Arabische wereld. Het werk wordt uitgevoerd door de Neue Hofkapelle Graz en het Nouruz-Ensemble.

Höft is tevens betrokken bij de mini-opera Il Ciarlatano van Pergolesi, die vijf keer uitgevoerd wordt in de Paardenkathedraal en vijf keer onaangekondigd als pop-up-opera op plekken buiten de stad te zien zal zijn. Toneel van de opera is een Piaggio Ape, een Italiaanse driewieler, die omgebouwd wordt tot uitklapbaar theater.

Nog meer komische opera komt van het ensemble Gli Angeli Genève, dat Pergolesi’s beroemde opera La serva padrona brengt, volgens het festival “de parel van de Napolitaanse opera en het grootste operasucces van de achttiende eeuw”.

Napels was een stad die dankzij zijn vier conservatoria het hele continent voorzag van instrumentalisten, componisten, castraten en andere zangers. De beroemdste castraat, Farinelli, is onderwerp van een programma van het Nederlandse ensemble Stile Galante en de Zweedse mezzosopraan Ann Hallenberg. Ze reconstrueren een concertavond zoals Farinelli die in de achttiende eeuw had kunnen geven.

Het festivalprogramma bevat nog veel meer (vocale) concerten. Zie voor een overzicht de website van het Festival Oude Muziek.