BinnenkortNieuws

Documentaire Crazy Days te zien in theaters

De documentaire Crazy Days is vanaf 10 november in verschillende theaters in Nederland te zien. De film volgt het repetitieproces van Le nozze di Figaro bij De Nationale Opera, midden in de coronacrisis. ‘We wisten niet hoever we het zouden brengen’, vertelt maker Sanne Rovers.

Scène uit Crazy Days: Ruzan Mantashyan zingt de gravin. (© Crazy Days, Docmakers)

Crazy Days ging eind september in première op het Nederlands Film Festival en was in oktober te zien op het online platform Picl. Deze maand zijn extra vertoningen van de film gepland op vier locaties in het land.

Filmregisseur Sanne Rovers volgde in het najaar van 2020 de repetities voor Le nozze di Figaro bij De Nationale Opera (DNO). De Mozart-productie stond voortdurend onder druk door de dreigende aanscherpingen in het coronabeleid. Uiteindelijk moest de speelreeks geschrapt worden en was alleen een livestream mogelijk.

Rovers focust in haar film op dirigent Riccardo Minasi en de hoofdrolspelers, onder wie Ying Fang, Davide Luciano en Polly Leech. Naast de spanning en de stress brengt Rovers ook de muziek van Mozart uitgebreid in beeld. Op verschillende plekken in het lege Nationale Opera & Ballet nam ze met de castleden aria’s uit Figaro op.

‘Het hele gebouw was leeg en stond te wachten op publiek’, vertelt Sanne Rovers in de podcast Opera Magazine. ‘Dat vond ik een dramatisch gegeven. We zijn daarom op zoek gegaan naar allerlei plekken in het gebouw waar we aria’s konden opnemen.’

Toen Sanne Rovers door DNO werd gevraagd om het repetitieproces te filmen, zei ze: ‘Maar ik weet helemaal niks van opera!’ Dirigent Riccardo Minasi en dramaturg Luc Joosten gaven haar een crash course, toegespitst op Le nozze di Figaro. ‘Dat gaf me een aantal handvatten hoe ik het kon aanvliegen.’

Het filmproces was, net als het repetitieproces, niet eenvoudig, vertelt Rovers. ‘We moesten afstand houden, wat als documentairemaker natuurlijk niet heel wenselijk is’, zegt ze. ‘Het was in het begin zoeken naar onze rol, onze plek in die hectische repetitieperiode.’ Bovendien was er voortdurend onzekerheid over welke maatregelen de volgende week zouden gelden. ‘We wisten niet hoever we het zouden brengen. We zaten volledig in hetzelfde schuitje als de opera.’

Uiteindelijk leverde het filmproces een documentaire op met ‘een eerlijke toon’, ‘dicht op de betrokken mensen’, aldus de recensie van Place de l’Opera. ‘De film brengt de stress en de spanning goed in beeld, met veel aandacht voor de zangers én de muziek van Mozart.’

Crazy Days is op 10 november te zien in het Chassé Theater in Breda, gevolgd door een nagesprek met Sanne Rovers en operaregisseur Meisje Barbara Hummel. Daarna volgen vertoningen in De Nieuwe Anita in Amsterdam (17 november), ’t Hoogt in Utrecht (18 november) en Lab-1 in Eindhoven (21 november). Bij alle drie de vertoningen is er een Q&A met Sanne Rovers.

Meer lezen

Recensie Crazy Days

Luisteren

Luister naar het interview met Sanne Rovers in onze podcast Opera Magazine (vanaf 14:20):

Vorig artikel

Appl besluit Lied Festival met verpletterend optreden

Volgend artikel

De liefdesduetten uit Roméo et Juliette

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.