AchtergrondBuitenland

Cité de l’Opera: Gerald, Waltraud en Renée

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 30.

Meiers laatste
Tweede paasdag was een gedenkwaardige dag voor zangeres Waltraud Meier. Ze zong haar allerlaatste Kundry in de opera Parsifal. Sinds de eerste keer, in 1983, heeft ze de vrouwelijke hoofdrol in Wagners opera in niet minder dan 22 ensceneringen gebracht.

In het Berlijnse Schillertheater was het de allerlaatste, onder regie van Dmitri Tcherniakov en met dirigent Daniel Barenboim. Over een jaar komt de productie terug in de Festtage van de Staatsoper, dat is al bekendgemaakt. Maar dan zingt Anna Larsson de rol.

Veel bezoekers in Berlijn legden het laatste applaus voor Waltraud Meier als Kundry vast.

Yo Barbara
Bij CBC Radio presenteert rapper Shad een interviewprogramma. Buffy Sainte-Marie was onlangs gast, maar u moet wel heel oud zijn om te weten wie dat is. Ook zangeres/dirigente Barbara Hannigan zat enige tijd geleden aan tafel bij Shad. Ze sprak over de combinatie van dirigeren en zingen.

Finley zingt Sachs
Uit eerste hand weten we dat componiste Kaija Saariaho, druk bezig in Amsterdam met Only the Sound Remains, graag even thuis in Parijs had willen zijn voor de opvoering in de Opéra national de Paris van Die Meistersinger von Nürnberg. De opera is terug op het Parijse podium, voor het eerst in bijna dertig jaar, in een regie van Stefan Herheim en met Gerald Finley in de rol van Hans Sachs. In dit filmpje transformeert Finley naar de schoenmaker uit het verhaal:

Het Franse magazine Tutti Magazine had onlangs een uitgebreid gesprek met de bas-bariton.

https://twitter.com/tuttimagazine/status/714410399953584128?lang=nl

Opéra en bas
In Amsterdam is er een enorme ruimte naast het toneel, maar in Parijs, waar de Opéra Garnier omgeven wordt door verkeerswegen, gaan grote decorstukken als ze worden gechangeerd de grond in.

Renée is onderweg
Een groep liefhebbers reisde met MUSICO naar Parijs om afgelopen weekend vast te horen hoe Renée Fleming klinkt in het recital waarmee ze woensdag het Concertgebouw in Amsterdam aandoet. Volgens de Nederlanders in Parijs zong Fleming “het publiek naar hoger sferen”.

De zangeres hoopt ook nog iets mee te krijgen van onze bloeiende tulpenvelden, zo liet ze op Twitter weten. Ze is voor het eerst sinds tien jaar in Amsterdam, maar ze is de hash, herstel de hashtag, nog niet vergeten.

Net te laat
De Britse krant The Telegraph zette de tien meest paasachtige klassieke werken in een top tien. De Matthäus-Passion staat erin, natuurlijk, maar ook de tweede symfonie van Mahler en Petrushka van Stravinsky blijken enorm ‘Pasen’ te zijn.

Michael in duo
In welk fach Buster zingt, durven we niet meteen te zeggen, maar indrukwekkend is het zeker.

Die hangt weer voor een jaartje
Na een week met per dag gemiddeld 0,86 Matthäus-Passionen neemt tenor Marcel Reijans een aan zijn vak aangepaste borrel.

Jonge Joseph
De Maltese tenor Joseph Calleja zong als piepjonge zanger enkele van zijn eerste rollen in Nederland. Uit die periode dateert deze clip, gemaakt bij Operalia 1999.

Klang in New York
De New Yorkse Met – in dit geval niet het operahuis, maar het museum – bracht afgelopen weekend de eerste complete Klang van Stockhausen. De componist overleed voor hij de 24 uur compleet kon maken; hij kwam tot 21 delen/uren. Die waren in verschillende vestigingen van het museum te horen.

Lisette in de bus
Sopraan Lisette Oropesa, volgend seizoen bij De Nationale Opera te zien in Rigoletto, zong afgelopen week de Matthäus-Passion bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Op het podium was het ongetwijfeld plechtig en sereen, maar in de bus ‘setzte’ men zich overduidelijk niet ‘mit Tränen nieder’.

Herheim spreekt
Regisseur Stefan Herheim, gevreesd en geliefd, spreekt in een interview over “Wege und Irrwege in der zeitgenössischen Opernregie”.

Lawrence zingt spirituals
Wat ons betreft barst het van de operazangers met ‘power and aural beauty’, maar dan nog is het aardig om dit filmpje van drie jaar geleden terug te vinden. Tenor Lawrence Brownlee zong in een piepkleine setting een ‘tiny desk concert’.

https://twitter.com/Steve_Burks/status/711661348359278592

Vorig artikel

Vanavond bij Sonostream.tv: Agrippina

Volgend artikel

Salzburger Otello: niet goed, niet slecht

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

2Reacties

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    29 maart 2016 at 12:37

    In het lijstje met paasmuziek van The Telegraphe mis ik de Cavalleria rusticana met het fameuze paaskoor.

  2. Stefan Caprasse
    30 maart 2016 at 13:55

    Waltraud Meier: Wehe! Zum letzten Mal!