AchtergrondBuitenland

De Munt terug naar huis in 2017/2018

Na twee jaar lang elders opgetreden te hebben, keert de Munt in seizoen 2017/2018 terug in de Muntschouwburg. Het huis wordt op 5 september heropend met de nieuwe opera Pinocchio van Philippe Boesmans. Het seizoen telt verder onder meer drie double bills.

De Muntschouwburg heropent in september zijn deuren. (© Johan Jacobs)
De Muntschouwburg heropent in september zijn deuren. (© Johan Jacobs)

Het nieuwe seizoen van de Munt bestaat uit twaalf opera’s. Twee daarvan worden concertante uitgevoerd, vijf ervan maken deel uit van een double bill. Er is nieuw werk (Pinocchio), er is bekend werk (Cavalleria rusticana, Pagliacci, Lohengrin), er is weinig opgevoerd werk (Tancredi, Leonore, Lucio Silla) en meer.

De zuiderburen hebben twee bekende Nederlandse sopranen geëngageerd. Lenneke Ruiten maakt deel uit van de cast van Lucio Silla. Ze zingt de rol van Giunia, naast Jeremy Ovenden als Lucio. Sopraan Eva-Maria Westbroek zingt de rol van Santuzza in zes van de elf voorstelingen van Cavalleria rusticana. Mascagni’s bekende werk wordt, zoals vaak, gecombineerd met Pagliacci.

Andere bekende namen in 2017/2018 zijn onder anderen Stéphane Degout (hoofdrol in Pinocchio), Marie-Nicole Lemieux (titelrol in Tancredi), Marlis Petersen (titelrol in Leonore), Anna Caterina Antonacci (hoofdrol in La voix humaine) en Ángeles Blancas Gulín (hoofdrollen in Il Prigioniero en Das Gehege).

Naast de operaprogrammering biedt de Munt een recitalserie met gerenommeerde liedzangers: Anna Bonitatibus (23 oktober), Karine Deshayes (6 november), Stéphane Degout (16 december), Simon Keenlyside (22 januari), Dietrich Henschel (12 februari), Pavol Breslik (10 maart), Natalie Dessay (28 april) en Christianne Stotijn (14 juni).

Hieronder een overzicht van de operaproducties:

Pinocchio (P. Boesmans)
5 t/m 16 september 2017
Dirigent: Patrick Davin
Regisseur: Joël Pommerat
Solisten: Stéphane Degout, Vincent Le Texier, Chloé Briot, Yann Beuron, e.a.

La voix humaine (F. Poulenc)
24 september 2017
Dirigent: Dennis Russell Davies
Regisseur: [concertant, met verder pianowerken van Boesmans en Poulenc]
Soliste: Anna Caterina Antonacci.

Tancredi (G. Rossini)
11 t/m 14 oktober 2017
Dirigent: Giuliano Carella
Regisseur: [concertant]
Solisten: Marie-Nicole Lemieux, Enea Scala, Salome Jicia, Ugo Guagliardo, Lena Belkina en Blandine Staskiewicz.

Leonore (L. van Beethoven)
26 oktober 2017
Dirigent: René Jacobs
Regisseur: [concertant]
Solisten: Maximilian Schmitt, Marlis Petersen, Dimitry Ivashchenko, Robin Johannsen, Johannes Weisser en Tareq Nazmi.

Lucio Silla (W.A. Mozart)
29 oktober t/m 15 november 2017
Dirigent: Antonello Manacorda
Regisseur: Tobias Kratzer
Solisten: Jeremy Ovenden, Lenneke Ruiten, Anna Bonitatibus, Simona Šaturová, Ilse Eerens en Carlo Allemano.

Dialogues des Carmélites (F. Poulenc)
8 t/m 23 december 2017
Dirigent: Alain Altinoglu
Regisseur: Olivier Py
Solisten: Patricia Petibon, Anne-Catherine Gillet, Sylvie Brunet-Grupposo, Véronique Gens, Sophie Koch, Karine Deshayes, Sandrine Piau, e.a.

Il Prigioniero (L. Dallapiccola) & Das Gehege (W. Rihm)
16 t/m 27 januari 2018
Dirigent: Franck Ollu
Regisseur: Andrea Breth
Solisten: Ángeles Blancas Gulín, Georg Nigl, John Graham-Hall, e.a.

Cavalleria rusticana (P. Mascagni) & Pagliacci (R. Leoncavallo)
6 t/m 22 maart 2018
Dirigent: Evelino Pidò
Regisseur: Damiano Michieletto
Solisten: Eva-Maria Westbroek, Alex Penda, Teodor Ilincai, Leonardo Caimi, Dimitri Platanias, Elena Zilio, Ainhoa Arteta, Carlo Ventre, Scott Hendricks, e.a.

Lohengrin (R. Wagner)
19 april t/m 6 mei 2018
Dirigent: Alain Altinoglu
Regisseur: Olivier Py
Solisten: Eric Cutler, Josef Kaiser, Ingela Brimberg, Megan Miller, Elena Pankratova, Sabine Hogrefe, e.a.

De Wonderbaarlijke Mandarijn & Hertog Blauwbaards burcht (B. Bartók)
8 t/m 24 juni 2018
Dirigent: Alain Altinoglu
Regisseur: Johan Simons
Solisten: Ante Jerkunica en Nora Gubisch.

Zie voor meer informatie de website van de Munt.

Vorig artikel

Opera in de media: week 13

Volgend artikel

Eerste Chénier in München groot succes

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

4Reacties

  1. Rudolph Duppen
    24 maart 2017 at 17:05

    Een afwisselend programma. De concertante Leonore krijgen we ook in Amsterdam te horen in de NTR Zaterdag Matinee (28-10-2017). Mevrouw Breth mag zich storten op Il Prigioniero (L. Dallapiccola) & Das Gehege (W. Rihm). Misschien is dat beter repertoire voor haar want er is veel minder vergelijkingsmateriaal voor het publiek. De Scala coproductie in Amsterdam van Il Prigioniero was diep ontroerend. Das Gehege maakte concertant indruk in de Zaterdag Matinee.Hertog Blauwbaards Burcht wordt wel erg vaak uitgevoerd.Ik dacht dat Natalie Dessay haar zang carrière had opgegeven.

  2. Stefan Caprasse
    24 maart 2017 at 18:10

    Interessant.

  3. Leen Roetman
    25 maart 2017 at 00:09

    Over het optreden van Eva-Maria Westbroek als Santuzza in Cavalleria rusticana, lees ook de recensie van Paul Korenhof over haar optreden in London dec 2015, nu op DVD.”Eva-Maria Westbroek op topniveau”.
    (Paul Korenhof wijdt ook nog een ‘paar woorden’ aan de regie…) https://www.opusklassiek.nl/dvd-producties/dvd-pk/pkdvdwestbroek01.htm

  4. Stefan Caprasse
    4 april 2017 at 10:38

    Inderdaad interessant dus:

    Ik kijk altijd uit naar de nieuwe opera’s van Boesmans die heel toegankelijk schrijft (eigenlijk hoe langer hoe toegankelijker – zijn laatste opera ‘au Monde’ deed van stijl erg aan ‘Pelleas’ denken…)

    ‘La voix humaine’ is prachtig en Antonacci is formidable. Ik heb haar wel al in Luik het werk horen zingen maar bon…

    De originele ‘Leonore’ versie van ‘Fidelio’ heeft vele interessante verschilpunten en als geïnteresseerde in ‘andere’ versies van klassiekers kijk ik er zeer naar uit!

    ‘Dialogues’ en ‘Blauwbaard’ behoren ook tot mijn lievelingswerken.

    En NATUURLIJK ‘Lohengrin’, en rekening houdend met de heel mooie ensceneringen van ‘Les Huguenots’ en ‘Hamlet’ door Olivier Py…

    CavPag is hier natuurlijk het overpopulaire luik van dienst. Zowel van Mascagni als van Leoncavallo zouden wel eens andere werken mogen gespeeld worden. Maar er is natuurlijk Westbroek…