AchtergrondBuitenlands nieuwsHeadlineNieuwsRedactioneel

Kort nieuws: Gabriele Schnaut overleden

Verdrietig bericht.

De Duitse sopraan Gabriella Schnaut is 0p 19 juni jongstleden onverwachts op 72-jarige leeftijd overleden. Sinds 1995 Hamburgse- en sinds 2003 ook Bayerische Kammersängerin Gabriele Schnaut begon haar loop als mezzosopraan en klom na 1985 naar de toppen van het dramatische sopraan vak. Ze was een veelgevraagd Wagner en Strauss zangeres, maar zong ook vele rollen en partijen in hedendaags repertoire.

Kammersängerin Gabriele Schnaut ( 1951-2023). Foto: © Kirchbach

Tot 1985 zong Gabriele Schnaut als mezzosopran in talrijke operaproducties. Ze debuteerde in 1976 in Hamburg en een jaar later was zij als Waltraute en 2de Norn te horen in de fameuze Ring des Nibelungen van Pierre Boulez en Patrice Chéreau in Bayreuth. In het Wagnerfestival was zij als mezzo ook te horen als Venus in Tannhäuser en Wellgunde in Götterdämmerung. In Mannheim zong zij in de wereldpremière van Wofgang Rhim’s opera Die Hamletmachine de rol van Ophelia.

In 1985, na een intense omscholingsstudie bij Hanne-Lore Kuhse, debuteerde Gabriele Schnaut als sopraan in Dortmund in de rol van Isolde in Tristan und Isolde. Ze keerde als sopraan terug in Bayreuth als Isolde en Sieglinde en zong daar ook de rollen van Otrud, Brünhilde en Kundry. Ze stond tot het jaar 2000 meer dan 100 maal op de bühne in het operahuis op de ‘Groene Heuvel.’

Gabriele Schnaut (Ortrud) en Ekkehard Wlaschiha (Telramund) in Lohengrin in Bayreuth in 1990

Andere grote rollen van Schnaut waren Elektra, en die Färberin in Die Frau ohne Schatten. Naast Duitse rollen zong Schnaut ook Italiaanse sopraan rollen zoals Turandot en Tosca. Ze was te gast in alle belangrijke operahuizen van de wereld, van de Met tot La Scala, de opera’s van Parijs,  Londen en  Wenen en in het grote Festspielhaus in Salzburg.

In hedendaags repertoire was ze te horen in werken van onder meer Rihm en Widman en in haar latere dagen in haar carrière voegde ze een aantal karakterollen toe zoals Emilia Marty, Kostelnička, Klytämnestra en Herodias.

In Nederland zong zij onder meer in 2001 een indrukwekkende Isolde onder leiding van Sir Simon Rattle, in de regie van Alfred Kirchner. En al in 1993 was zij Otrud in Lohengrin in de toenmalige Vara Matinee onder leiding van Edo de Waart.  Gabriele Schnaut was ook in 2017 te gast in de NTR ZaterdagMatinee, waar zij toen de rol van Euphrat zong in Jörg Widmans opera Babylon.

Gabriele Schnaut was van 2005 tot 2014 Professorin für Gesang aan de Universität der Künste Berlin.

In 2016 schreef Alessandro Anghinoni over de beroemde productie van Elektra van Herbert Wernicke. Eerst met Gabriele Schnaut in de titelrol, later als een minstens zo indrukwekkende Klytemnestra.

Velen zullen prachtige herinneringen hebben aan deze indrukwekkende kunstenares. Van haar Leonore in Fidelio, Isolde’s en Elektra’s tot aan Bach kantates, Gabriele Schanut zong het allemaal.

 

De Munt

Christina Scheppelmann is benoemd tot Algemeen en Artistiek Directeur van de Koninklijke Muntschouwburg (KMS), op voorstel van de Raad van Bestuur van de MUNT.

Christina Scheppelmann

Peter de Caluwe, wiens mandaat als Algemeen en Artistiek Directeur afloopt op 1 juli 2025, heeft dit prestigieuze operahuis sinds 2007 geleid. De benoeming van Christina Scheppelmann is het resultaat van een uiterst strenge selectieprocedure, uitgevoerd na de oproep voor kandidaten die eind 2022 werd gepubliceerd. De kandidaturen werden geselecteerd op basis van precieze criteria die werden opgesteld door de Raad van Bestuur en begeleid door een jury met de steun van externe adviesbureaus. De kandidaten op de shortlist werden vervolgens beoordeeld.

Scheppelmann heeft een schat aan culturele en opera-ervaring die haar van haar geboorteland Duitsland naar Barcelona, Oman, Washington, San Francisco en Seattle heeft gebracht.

Waar Peter de Caluwe heen gaat was bij de redactie op dit moment nog niet bekend, maar in een interview in 2022 liet hij doorschemeren dat hij graag in Italië aan de slag zou willen gaan.

 NKK NXT

Het Nederlands Kamerkoor heeft ook een nieuwe artistiek directeur aangesteld.

Per 21 augustus is Hanne van de Vries de nieuwe artistiek leider van NKK NXT en manager educatie. Zij gaat zich richten op het artistiek leiderschap van NKK NXT, het zeer succesvolle traineeship voor jonge professionele zangers, en op de ontwikkeling van de educatieactiviteiten van het Nederlands Kamerkoor.

Het Nederlands Kamerkoor

Hanne van de Vries volgt per 21 augustus Imre Ploeg op, die artistiek leider wordt van Consensus Vocalis.

Grachtenfestival

En ook bij het Grachten Festival in Amsterdam komt er een nieuwe directeur. Met ingang van 4 september zal Anja van Keulen daar de huidige directeur Marie-Luce Bree opvolgen

Anja van Keulen Foto: © Ruud Baan

Anja van Keulen werkte de afgelopen jaren als Eindredacteur AVROTROS Klassiek bij AVROTROS en was daar verantwoordelijk voor de radioprogramma’s op NPO Klassiek en de concertseries Het Zondagochtend Concert en het AVROTROS Vrijdagconcert. Daarnaast was ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling van diverse klassieke podcasts, zoals de succesvolle serie Kalm met Klassiek en vele anderen. Daarvoor was ze 10 jaar werkzaam als Hoofd Educatie & Participatie bij Het Koninklijk Concertgebouw.

Vorig artikel

DNOA sluit jaar met La finta giardiniera.

Volgend artikel

Operatalent verzorgt topavond in Paradiso

De auteur

Bo van der Meulen

Bo van der Meulen