Dusapins Passion lijdt aan abstractie

Allereerst: smaken verschillen. Maar als je het mij vraagt, kan het overgrote deel van smaken niets met Passion, een opera van de Franse componist Dusapin. Er is geen verhaal om te boeien en geen muziek om te bekoren. Hamvraag: raakt opera niet alleen maar geïsoleerder door dit soort werk?

Pascal Dussapin (foto: Marthe Lemelle Salabert).
Pascal Dusapin (foto: Marthe Lemelle Salabert).

Vorig jaar zomer ging Passion, gebaseerd op het veelgebruikte verhaal van Orfeo en Euridice, in première tijdens het Festival d’Aix-en-Provence. Pierre Audi haalde de opera van Pascal Dusapin naar het Holland Festival en maakte er zelf een mis-en-espace bij. Het werk was gisteren (10/6) in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam te zien.

Het is te hopen dat het Muziekgebouw de ingangen goed beveiligd had tegen leken, want ik vraag me met vrees af wat die ervan gevonden hadden. Hun eerste reactie was vast: waar gáát dit over? Want aan het libretto van Dusapin (in samenwerking met Rita de Letteriis geschreven) was geen touw vast te knopen.

Louter bestaand uit losse frasen van de twee hoofdpersonen – in Dusapins versie simpelweg Hij en Zij genaamd – creëerde de tekst niets dat op een verhaal leek. Er wás gewoon geen verhaal. En dat dan anderhalf uur lang. Pfff…

De tweede reactie van de leek was hoogstwaarschijnlijk: wat is de muziek vals! Uiteraard, de kenner zou die uitroep plechtig gecorrigeerd hebben in ‘atonaal’, maar het resultaat was hetzelfde: een aaneenrijgen van niet-klinkende klanken en niet te plaatsen lijnen. Als je niet over de muzikaal-intellectuele gave beschikte om die muziek binnen te dringen, miste je de boot en stond je je anderhalf uur te vervelen op een koude pier.

De enige plezierige afleiding die de avond je dan nog kon geven, kwam van sopraan Barbara Hannigan (Zij). Zij zong bewonderenswaardig intens haar partij, was keivast in de hoogte en acteerde als in trance. Ook enkele clavecimbelsolo’s, met gedurfd lange tussenpozen, konden even verademend werken. Maar daar hield het wel mee op. Veel te summier om er nog iets leuks van te maken.

Maar goed, voor de leek was Passion dus misschien niet echt de ‘culturele tip van de week’. Gelukkig waren er – getuige de reacties van het publiek – toch ook mensen die ervan konden genieten. Fijn, dan heeft Dusapin het werk toch niet helemaal voor niets gedaan.

Maar daar zit ‘m tegelijk wel het grootste bezwaar tegen zijn opera in. ‘Wat mensen die ervan konden genieten’, dat klinkt angstaanjagend geïsoleerd. Dan rijst toch die hamvraag: waarom opera’s schrijven voor een handjevol muzikale luistertalenten? Waarom wagen hedendaagse componisten zich nooit eens aan een stuk waarmee de massa op frisse manier kan kennismaken met opera?

Je kunt van het publiek niet verwachten dat het zich laat opvoeden in hedendaagse klassieke muziek. Integendeel. Componisten moeten van hun artistieke moderndoenerij afstappen en het feit onder ogen zien dat de muzikale smaak van velen ver weg ligt van hun abstracte creaties. Stukken als Passion leggen alleen maar een extra cementlaag op de drempel die al voor het genre opera ligt. Erg jammer.

Passion was een eenmalige voorstelling en is dus niet nogmaals te zien. Informatie over het Holland Festival (dat tot en met 28 juni doorloopt) is te vinden op: www.hollandfestival.nl.

Exorbitante staart aan Münchner seizoen

Acquarius positief ontvangen in Antwerpen