Operarecensie

Alsop geeft zomerseizoen meesterlijke start

Onder imponerende leiding van dirigente Marin Alsop klommen het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor gisteravond (1/7) naar hemelse hoogten in Brahms’ requiem. Een klinkende aftrap van de Robeco Zomerconcerten.

Marin Alsop (foto: Grant Leighton).

Een vrouw op de bok zie je niet vaak. Een vrouw als Marin Alsop zie je zelden. Ze kwam, hief haar stokje en overwon. Zeventig minuten lang zat ik ademloos te luisteren. Alles had ze perfect onder controle. De balans, de dynamiek, de articulatie; tot in de kleinste details kneedde ze Brahms werk tot een meesterwerk.

De uitvoering van Ein deutsches requiem van Johannes Brahms was het eerste concert van de Robeco Zomerconcerten, de concertreeks die het Concertgebouw in de maanden juli en augustus vult met muziek van allerlei soort en maat. Een betere start had Robeco zich waarschijnlijk niet kunnen wensen.

Onder Alsop bloeiden het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor helemaal op. Het koor – ondanks de bijdragen van een sopraan en een bariton de echte solist van de avond – voorzag Brahms’ religieuze tekst van beeldrijke, klankrijke taal.

Eigenlijk was ik bij de eerste zin al om, zo subtiel als ze ‘Selig sind, die da Leid tragen’ inzetten. Maar ook daarna klonken onophoudelijk momenten van grote schoonheid. Zowel in de heftige sferen van bijvoorbeeld deel twee, als in de tederheid van deel vijf, waar het koor zo zuiver en één klonk, dat het waarschijnlijk ieder met verdriet had kunnen troosten.

Het orkest droeg op eenzelfde prachtige wijze bij aan het concert. Het speelde beweeglijk, met veel kleine crescendo’s en oplevingen in bepaalde secties, en sleepte me diverse malen mee in grandioze climaxen, waaronder in het triomfantelijke slot van deel zes, als de dood overwonnen is.

De optredens van sopraan Rachel Harnisch en bariton Stephen Powell stonden in de marge van deze pracht en praal. Beide hadden fraaie stemmen met genoeg volume, maar maakten niet zoveel bij me los als orkest en koor. Powell kon niet altijd zijn mooie klank vasthouden en Harnisch wist moeizaam een vloeiende lijn in haar melodie te krijgen, al was ze wel fantastisch in de hoogte.

Al met al een uitvoering die van a tot z stond als een huis en die de Robeco Zomerconcerten lanceerde op een niet snel te vergeten manier. Als dit het niveau is dat we deze zomer kunnen verwachten…

Zie voor informatie over de concerten in het Concertgebouw deze zomer de website van Robeco Zomerconcerten.

Vorig artikel

Youtube-portret: Philippe Jaroussky

Volgend artikel

België 1 zendt concert José van Dam uit

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.