Home » Achtergrond, Binnenkort, Nieuws

Annemarie Kremer debuteert als Salome

Wenen11 oktober 2011 Geen reacties

Sopraan Annemarie Kremer debuteert zaterdag 15 oktober als Richard Strauss’ Salome. Ze zingt de rol in een productie van de Volksoper Wien, die de opera voor het eerst sinds de Weense première in 1910 weer opvoert. Kremer: ,,Heel speciaal om met dat historische besef hier te zingen.”

Annemarie Kremer als Salome.

Omdat de Hofoper (later de Staatsoper Wien ) Richard Strauss’ heftige opera Salome ‘zu scandalös’ vond, was het de Volksoper die in 1910 de Weense première van het werk op zijn conto mocht zetten, onder leiding van de componist zelf. Tot frustratie van Gustav Mahler, die als intendant van de Hofoper de opera graag op zijn toneel had gezet.

Nu, 101 jaar later, brengt de Volksoper Salome voor het eerst weer op het toneel. De Nederlandse sopraan Annemarie Kremer zingt de titelrol. ,,Ik vind het heel bijzonder om met dit historische besef de rol hier te zingen”, vertelt ze vanuit Wenen. ,,Deze enscenering is een zeer speciale gelegenheid.”

Voor Kremer, die vorig jaar haar Norma-debuut maakte in Nederland, is het de eerste keer dat ze Salome zingt. ,,Het is weer een droom die uitkomt”, zegt ze. ,,En het is een heerlijke rol om te zingen. Ik voel het als een enorme golf van Strauss-muziek waar je op mee surft, de opera door. Een rol waar ik ook veel aspecten van mijn acteren in kwijt kan. Eigenlijk vind ik bijna elke repetitiedag weer een andere laag, een ander aspect, een andere manier om de teksten te interpreteren. De rol Salome is een schier onuitputtelijke bron.”

,,Het personage van Salome is uiteraard heel spannend om gestalte te geven”, vervolgt Kremer. ,,Ze is zo veelzijdig en volgens moderne maatstaven misschien zelfs als psychiatrisch geval te benoemen. Maar in de zetting van het verhaal en haar verdorven opvoeding en omgeving is ze eigenlijk één van de normalere figuren in de opera te noemen.”

,,Het kost wat tijd om haar te leren begrijpen, maar ze is buiten haar sterrenstatus aan het hof ook nog een meisje dat haar identiteit aan het vinden is. Ze denkt in de woorden en de stem van Jochanaan een boodschap te horen, iets compleet anders dan wat ze van huis uit heeft gehoord.”

,,Maar Jochanaan, eigenlijk een godsdienstig extremist, kan haar alleen maar eenzijdig en bevooroordeeld zien. Hij is bang voor haar en voor wat ze vertegenwoordigt en wijst haar vragen resoluut af. Dit is catastrofaal voor Salome en haar rest niets anders dan zijn hoofd te eisen, omdat ze daardoor toch nog zijn mond en daardoor zijn stem zal hebben. Dat is waar ze eigenlijk voortdurend om vraagt: zijn stem en zijn woorden. Veel minder om zijn lijf.”

Vocaal ligt de partij Kremer erg goed, vertelt ze. ,,Strauss schrijft heel organisch voor de stem. Al in mijn studententijd zong ik mijn eerste Strauss-liederen. Ik was zeer verrast hoe makkelijk hij de zanger de tekst en melodie in de mond legt. Strauss bemoeide zich intensief met het libretto, juist omdat hij zich zo voor de zanger inzette. En daarbij componeerde hij zijn zanglijnen extreem invoelend voor de verschillende stemtypes. Deze rol voelt daardoor als voor mij geschreven. Maar dat zeggen veel zangers over Strauss-rollen…”

De productie waarin Kremer debuteert, wordt geregisseerd door de jonge Marguerite Borie. ,,Ze heeft vooral een vrouwelijke kijk op het drama, eentje die mij zeer aanspreekt en veel lagen in zich heeft”, zegt Kremer.

De muzikale leiding is in handen van Roland Böer en de andere hoofdrollen worden vertolkt door Wolfgang Ablinger-Sperrhacke, Irmgard Vilsmaier, Sebastian Holecek en Jörg Schneider. Salome wordt in oktober en november negen keer opgevoerd. Kremer zingt op 15 en 18 oktober en 13, 23 en 27 november. Zie voor meer informatie de website van de Volksoper Wien.

Na Wenen vertrekt Kremer naar Boedapest voor Donna Elvira in Mozarts Don Giovanni. Verder zingt ze de komende tijd onder andere Madama Butterfly in Essen, Tosca in Klagenfurt en Odabella in Attila in Zwitserland. Zie voor meer informatie www.annemariekremer.nl.

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.