Home » Binnenkort

Opera in de media: week 31

27 juli 2012 7 reacties

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 31 (28 juli – 3 augustus) onder meer aandacht voor live-opera uit Salzburg en Beaune en de start van een serie over het Vocalisten Concours in Den Bosch.

Arnold Bezuyen (foto: Jochen Quast).

Tannhäuser uit Bayreuth
Op Radio 4 is de seizoenspremière te beluisteren van Tännhauser, live vanuit Bayreuth. De productie stond vorig jaar voor het eerst in het Festspielhaus. Het decor – een fabrieksachtige setting – werd door de Nederlandse kunstenaar Joep van Lieshout ontworpen. Men moest er in Bayreuth ook even aan wennen.

Het orkest en koor van het festival staan onder leiding van Thomas Hengelbrock. De hoofdrollen worden gezongen door Günther Groissböck (Landgraaf Hermann), Torsten Kerl (Tannhäuser). Arnold Bezuyen, sinds 1998 een vaste kracht bij het festival, zingt Heinrich der Schreiber, Camilla Nylund zingt de rol van Elisabeth en Michelle Breedt is Venus.
Radio 4: zaterdag 28 juli om 19.00 u.

Barokopera uit Beaune
Het barokoperafestival van Beaune bestaat dit jaar 30 jaar en via Arte Live Web is één van de programmaonderdelen rechtstreeks te volgen via de computer of de webtv. Lully’s Phaëton wordt uitgevoerd op de Cour des Hospices door het ensemble Les Talents Lyriques onder leiding van Christophe Rousset. In de hoofdrollen staan solisten als Emiliano Gonzalez Toro (Phaëton), Gaëlle Arquez (Libye), Isabelle Druet (Théone), Ingrid Perruche (Clymène) en Andrew Foster-Williams (Épaphus).
Arte Live Web: zaterdag 28 juli om 21.00 u.

L’amour des trois oranges
De sinaasappelopera van Prokofiev is geruime tijd niet in Nederland op de planken gebracht, maar staat voor komend seizoen in de programmering van De Nederlandse Opera. In de opname die Mezzo vanavond uitzendt, zit het Mahler Chamber Orchestra onder leiding van Tugan Sokhiev in de bak van het theater van Aix-en-Provence. Philippe Calvario doet de regie met solisten als Alexey Tanovitsky, Andrey Ilyushnikov, Nadezhda Serdjuk en Eduard Tsanga.
Mezzo: zaterdag 28 juli om 20.30 u.

Joseph Calleja.

Olympische operazang
Het Operalia-gala dat onder leiding van Plácido Domingo afgelopen week in Londen werd georganiseerd, bracht een keur van grote operanamen op het toneel van Covent Garden. In de recensie op Place de l’Opera leest u het oordeel over de parade van zangatleten als Rolando Villazón, Joseph Calleja en Joyce DiDonato. De voormalig Operalia-winnaars zongen muziek van Puccini, Verdi en Wagner. De vaste chef van Covent Garden, Antonio Pappano, stond voor het orkest. De Duitse tv zond Nina Eichinger naar Londen om dit gala te verslaan.
ZDF: zondag 29 juli om 22.00 u.

Zauberflöte onder Harnoncourt
Komend seizoen heeft Amsterdam een Zauberflöte met onder andere Maarten Koningsberger, Judith van Wanroij en Thomas Oliemans. Marc Albrecht zal dirigeren. De nieuwe intendant van de Salzburger Festspiele, Alexander Pereira, opent zijn ambtsperiode in de festivalstad Salzburg met een Zauberflöte onder muzikale leiding van Nikolaus Harnoncourt met zijn ensemble Concentus Musicus Wien, dat op historische instrument speelt. De Duitser Jens-Daniel Herzog, sinds een jaar aan het hoofd van de Dortmund Opera, doet de regie. U kunt op Arte live meekijken.

Enkele van de hoofdrollen: Georg Zeppenfeld (Sarastro), Elisabeth Schwarz (Papagena), Markus Werba (Papageno), Martin Gantner (Sprecher/Zweiter Priester), Mandy Fredrich (Königin der Nacht).
Arte: maandag 30 juli om 20.15 u.

Sarah Connolly (foto: Peter Warren).

Clemenza met Connolly
Eén van de rollen die Sarah Connolly beroemd heeft gemaakt, is die van Sesto in Mozarts La Clemenza di Tito. Of wellicht heeft Connolly de rol beroemd gemaakt. De Britse mezzo zong de rol vorig jaar in de productie van het festival van Aix-en-Provence, onder regie van David McVicar. Muzikaal leider Sir Colin Davis dirigeerde het Estonian Philharmonic Chamber Choir en het London Symphony Orchestra. In de andere hoofdrollen: Gregory Kunde (Titus), Carmen Giannattasio (Vitellia), Anna Stephany (Annio), Simona Mihai (Servilia), Darren Jeffery (Publio).
Mezzo: dinsdag 31 juli om 20.30 u.

Anna Netrebko (foto: Dario Acosta).

Salzburgse Bohème live
Het zal vast begrotelijk worden om als bezoeker af te reizen naar Salzburg voor het jaarlijkse festival. Maar dankzij radio, tv en internet is er veel van het programma rechtstreeks mee te beleven. Zoals La Bohème van Puccini, die vanavond via Radio 4 te horen is, op hetzelfde moment dat het publiek dat in Salzburg ook doet.

Het orkest is de Wiener Philharmoniker onder leiding van Daniele Gatti en in de hoofdrollen ziet u een sterrencast met onder andere Piotr Beczala als Rodolfo, Anna Netrebko als Mimi, Massimo Cavalletti in de rol van Marcello en Nino Machaidze als Musetta.
Radio 4: woensdag 1 augustus om 19.00 u.

Stemmen ontdekken
Op BravaNL start om 20.30 uur onder de titel Discovering voices een programmaserie die gewijd is aan het Internationaal Vocalisten Concours ’s-Hertogenbosch (IVC). De uitzendingen markeren de aanloop naar het concours van 2012. Verschillende laureaten (onder wie Nelly Miricioiu en Thomas Hampson) vertellen wat het concours voor hen heeft betekend. Maar ook wordt er achter de schermen gekeken bij audities in onder meer Riga en New York.
BravaNL: woensdag 1 augustus om 20.30 u.

Weektip

Pereira leidt Salzburg
Sinds deze maand is Alexander Pereira intendant van de Salzburger Festspiele. Op Arte kunt u kijken naar een portret van de in Wenen geboren Pereira, die jarenlang de Opera Zürich leidde. De documentaire toont veel kanten van de nieuwe Salzburg-baas, de aankondiging van Arte belooft ook beelden van de ‘Hobbykoch’ die vrienden als Thomas Hampson uitnodigt voor een ‘Wiener-Schnitzel-Essen’. Yummie.
Arte: zondag 29 juli om 16.00 u.

door

7 reacties »

  • Pieter K. de Haan zei:

    Al geruime tijd is bekend, dat niet Thomas Hengelbrock maar Christian Thieleman “dit jaar de voorstellingen van “Tannhäuser” in Bayreuth zal dirigeren. Dat schijnt zijn oorzaak te vinden in verschillen van mening tussen Hengelbrock en de festivalleiding over de productie. O.a. zullen diverse, vorig jaar (door Hengelbrock?) aangebrachte coupures ongedaan worden gemaakt.
    Wat de opvoeringen in Nederland van “L’amour des trois oranges” betreft hangt het er maar vanaf wat men onder “geruime tijd” wil verstaan: de laatste serie voorstellingen bij DNO dateert van het seizoen 2004-2005.

  • Basia Jaworski zei:

    Op woensdag wordt de première van La Boheme (geloof het of niet – voor het eerst in Salzburg!)op de ORT.at uigezonden
    http://tv.orf.at/program/orf2/20120801/597916101/341780/
    In NL moeilijk te bekijken (wellicht livestream?), maar op donderdag komt het terug op ZDF.

  • Leen Roetman zei:

    @Basia: bedankt voor de tip!
    Nog op Arte naar Die Zauberflöte vanuit Salzburg gekeken? Ik vond het gruwelijk, zowel de regie van Jens-Daniel Herzog als Harnoncourt (die natuurlijk weer alom bejubeld wordt om ‘his unconventional approach to tempi’) .

  • Basia Jaworski zei:

    @Leen – nee. De recensies waren zo vernietigend dat ik het niet eens aandurfde!
    En aangezien we op NL de geweldige Deense serie The Killing (sorry, geen opera :-)) hebben waar ik zowat verslaafd aan ben ….
    Ach! Ook een operarecensent wilt wel eens een paar opera-loze dagen 🙂

    Maar de Boheme, dat wil ik dus echt niet missen!

    Harnoncourt heeft het voor mij helemaal afgedaan na zijn Giovanni in Salzburg, een jaar of tien geleden. Daar was ik dus wel bij en ik geloofde mijn eigen oren niet (we gaan het nu niet over de afgrijslijke productie van Kusej hebben): aria’s en scenes waren door elkaar gehutseld en de eerste Leporello aria (No, non voglio piu servir) werd gezongen door…. Don Giovanni!

  • joseph zei:

    Ik heb ook ‘La Boheme ‘ gezien op ZDF. Duizenden mensen in Salzburg konden meegenieten op groot scherm buiten.
    Beczala en Netrebko zetten een sterke prestatie neer op zanggebied.
    Alleen het acteren vond ik ondermaats, maar wellicht komt het door de moderne regie en decor. Het was evenveel genieten met de ogen dicht.
    Wellicht ben ik van de oude stempel. Klassieke opera in een modern kleedje … ik kan er mij niet bij aanpassen.

  • Basia Jaworski zei:

    Op 4 augustus werd Beczala ziek en heeft moeten afzeggen, vlak voor de voorstelling. Hij werd vervangen door….. Jonas Kaufman!

    Van iemand die erbij was:

    Zwei Rodolfos für Anna Netrebko: Piotr Beczala agiert, Jonas Kaufmann singt.
    Salzburg, 4. August, 19.50 Uhr – zehn Minuten vor Beginn der Vorstellung von Puccinis „La Bohème“. Notruf vom Betriebsbüro der Salzburger Festspiele: Piotr Beczala ist erkrankt, fühlt sich nicht in der Lage die Partie des Rodolfo durchzustehen und hat kurzfristig abgesagt. Woher so kurzfristig einen Ersatzmann bekommen, der die ausverkaufte Vorstellung retten kann? Letzte Hoffnung: Jonas Kaufmann! Obwohl er am nächsten Tag den Bacchus in der TV-Übertragung von „Ariadne auf Naxos“ zu singen hat, sagt Kaufmann zu, am Notenpult zu singen, während Beczala auf der Bühne agiert. Um 20.45 Uhr kann die „Bohème“-Vorstellung mit Anna Netrebko und den beiden Rodolfos beginnen. Alles geht gut. Das Publikum jubelt, und das Fernseh-Team vom ORF verfügt jetzt über ein Dokument von großem Seltenheitswert.

    Bedankje van Piotr Beczala aan Jonas Kaufmann:

    Liebe Jonas, danke Dir fuer unsere gestrige, einmalige ,gemeinsame Boheme! Grosses Respekt! …und heute muss Du noch mals auf die Buehne…Ein kraeftiges ToiToiToi fuer den Bacchus! (eingesungen bist Du schon von Gestern!!!)—Dein Piotr

    Er zijn ook foto’s van beide tenoren bij slotapplaus, helaas weet ik niet hoe ik ze hier kan plaatsen.

  • Basia Jaworski zei:

    De Boheme “soap” gaat door, nu gaat Marcello Giordani de rol van Rodolfo overnemen
    http://www.kleinezeitung.at/nachrichten/kultur/3085493/giordani-ersetzt-salzburg-kranken-piotr-beczala.story

    Voor wie de première _met_ Beczala heeft gemist – de complete opera staat op youtube:
    http://www.youtube.com/watch?v=3Lx-Gqi-4Po&feature=share

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.