BuitenlandNieuws

Clay legt design Nationale Opera & Ballet uit

Sinds 17 februari 2014 heeft Nationale Opera & Ballet niet alleen een gezamenlijke strategie en marktbenadering, maar ook een nieuwe grafische vormgeving. Het Amsterdamse bureau Lesley Moore maakte het design. Alex Clay lichtte zijn ontwerp toe tegenover Creative Review.

Logo Nationale Opera & BalletIn de oude configuratie hadden Het Muziektheater, De Nederlandse Opera en Het Nationale Ballet een eigen grafische en online identiteit, met elk een website en een specifieke huisstijl. De opdracht aan het bureau Lesley Moore was eenheid te brengen in de drie delen.

Lesley Moore wordt gevormd door de Nederlandse Karin van den Brandt en de Noor Alex Clay. Beiden studeerden aan de ArtEZ kunstacademie in Arnhem, waar ook hun samenwerking begon. Die leidde in 2004 tot de start van Lesley Moore. Hun visie is samen te vatten in: ‘Hoe simpeler het concept, des te sterker het ontwerp.’

Lesley Moore ontwierp eerder onder meer de huisstijl voor het Centraal Museum in Utrecht, waarvoor het duo in 2012 de Dutch Design Award ontving voor beste grafische ontwerp.

Op de website van Creative Review werd Alex Clay geïnterviewd over zijn werk voor Nationale Opera & Ballet. Hij licht toe dat hij er niet op uit was de twee onderdelen van het gefuseerde opera- en danshuis in één naam te vatten. “Het zijn twee heel verschillende kunstvormen, die weliswaar overlap kennen, maar ook een verschillend publiek trekken. Die verschillen wilden we in het ontwerp respecteren.”

Het was wel de bedoeling om in de visuele identiteit de verbinding te maken. “Het resultaat was een typografische oplossing met nadruk op de twee verschillende vormen van kunst”, aldus Clay.

In Creative Review legt de ontwerper uit hoe hij een manier zocht om de essentie van het vertellen van verhalen, zoals dat in opera en ballet gebeurt, weer te geven. De vormgevers wilden de ambitie om die thema’s te vertalen naar de 21e eeuw, gecombineerd met de behoefte van opera en ballet om dat wat achter de schermen gebeurt meer naar voren te halen, in een grafische vorm gieten. “Visueel vertaalden we de verschillende verhalen in lagen boven elkaar. Die gelaagdheid refereert ook aan het eigene van theater, op de bühne en erachter.”

In de nieuwe huisstijl zijn de constanten het typografische logo en het icoon van het gebouw. De reden om het gebouw in de huisstijl op te nemen is de nieuwe strategie, waarin meer wordt gefocust op de locatie als het verzamelpunt van creatie, productie en presentatie. “Het theater was tot nu toe vrij anoniem, ondanks het succes van de twee gebruikserorganisaties. Nu is het: één huis, twee kunstvormen.”

In deze clip worden de grafische onderdelen van de nieuwe huistijl getoond:

Het lettertype dat voor de nieuwe huisstijl is gebruikt is een ‘afstammeling’ van het type dat door Edward Johnston werd gemaakt voor de Underground in Londen.

Van begin af aan was duidelijk, aldus Clay, dat beweging een belangrijk element moest zijn in de vormgeving. Het duo Petrovsky & Ramone werd gevraagd voor de fotografie. Ze hebben vooral ervaring in de mode. Bij het ontwerpen van de website, door Tam Tam, is inspiratie gevonden bij onder meer de website van de New Zealand Opera.

Dit is één van de clips waarin huisstijl en fotografie samen te zien zijn:

Het interview met Alex Clay, inclusief voorbeelden, is te vinden op de website van Creative Review.

Vorig artikel

Netrebko ziet af van roldebuut Marguerite

Volgend artikel

Zeldzame Igor verovert in één klap de wereld

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

4Reacties

  1. kersten
    2 maart 2014 at 20:17

    Het icoon van het gebouw – mooier dan de facade zèlf! – boven de streep met daaronder NATIONALE OPERA & BALLET van het bureau Lesley Moore (‘Hoe simpeler het concept, des te sterker het ontwerp’) vind ik bijzonder goed geslaagd. Het doorstreperige gebeuren daarentegen is in mijn ogen bepaald gezocht en pretentieus.

  2. kersten
    2 maart 2014 at 21:29

    Overigens, wat doen die neonletters op het dak het gebouw góéd !

  3. kersten
    3 maart 2014 at 09:59

    PS t.a.v. puristen:
    `Neonletters` is nog een begrip, het zullen ongetwijfeld LEDletters zijn.

  4. Wiebke Göetjes
    3 maart 2014 at 20:51

    Ik zal het “artistieke” wel niet snappen, voor mij is het nog steeds een doorgestreept NATIONALE en ik begrijp absoluut niet waarom… Ik vind het een gehandicapt beeld.