AchtergrondFeaturedOperacast

Podcast: Bouwmeester en zijn 1000+ opera’s

Zijn werk speelt zich vaak in het donker af, maar zonder hoboïst Rob Bouwmeester en zijn collega’s van het Nederlands Philharmonisch Orkest is er geen opera. Meer dan duizend keer zat hij al in de orkestbak van Nationale Opera & Ballet, met de Ring van Audi en Haenchen als hoogtepunt. Tijd voor een gesprek.

Rob Bouwmeester
Rob Bouwmeester.

Na twee jaar bij het Metropole Orkest kwam Bouwmeester in 1979 in één van de voorlopers van het Nederlands Philharmonisch Orkest (NedPho) terecht. Dat heeft – samen met het Nederlands Kamerorkest – een groot aandeel in de begeleiding van de producties van De Nationale Opera (DNO). Bouwmeester speelde bij DNO een ongekend breed spectrum aan opera’s, van Mozart tot Wagner.

Vanuit zijn atelier, bomvol materiaal om zijn hoborieten te maken, vertelt hij over het leven van een orkestmusicus, over het ontstaan van een productie en over zijn grote bewondering voor de chef-dirigenten van het NedPho, achtereenvolgens Hartmut Haenchen en Marc Albrecht. Beiden waren en zijn van groot belang voor het orkest en daarmee voor de faam van het Amsterdamse operahuis.

U kunt de podcast hieronder beluisteren of u via iTunes abonneren. Voor het Androidplatform (smartphone en tablet) zijn er apps als iPP en BeyondPod.

Vorig artikel

'The Great Zazzini' komt naar Amsterdam

Volgend artikel

Opera in de media: week 15

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

2Reacties

  1. Hans van Verseveld
    4 april 2015 at 17:35

    Aardig Francois om aandacht te geven aan iemand uit het Nederlans Philharmonisch Orkest.
    Als trouwe bezoeker en operafanaat zeg ik heel vaak, dat dit orkest één van de beste operaorkesten ter wereld is.
    Er wordt heel vaak maar een beetje aangerommeld in de orkestbakken van de operahuizen, maar zo niet in Amsterdam. Wij hebben dan wel geen eigen operaorkest, maar wat een super prachtig alternatief. Dat geldt natuurlijk ook voor de andere gastorkesten, die soms de bak vullen.
    Mag het soms op de bühne een beetje troosteloos zijn, onder de bühne is het altijd eerste klas!

  2. kersten
    5 april 2015 at 16:53

    Reuze-interessante podcast: voorbeeldige interviewer, enthousiaste
    gesprekspartner!