A Dog’s Heart blijft scherp en origineel

Na de zeer goed ontvangen wereldpremière in 2010 was het een logische keuze voor De Nationale Opera om A Dog’s Heart in reprise te nemen. De tweede speelreeks, die zaterdag 22 april begon, laat zien dat de originaliteit en scherpe satire van Alexander Raskatovs opera nog geen hamer of sikkel is afgenomen.

De hond Sjarik werd tot leven gebracht door poppenspelers van het Blind Summit Theatre. (© Monika Rittershaus)

A Dog’s Heart is de eerste opera van de Russische componist Alexander Raskatov, gebaseerd op Mikhail Boelgakovs gelijknamige roman. Boelgakov schreef het verhaal in 1925, kort nadat de Russische Revolutie zijn vaderland tot communistische heilstaat probeerde te maken.

Het werk gaat over de wetenschapper Filipp Filippovitsj, die op straat de verhongerende hond Sjarik vindt en meeneemt naar huis, om hem daar te opereren en tot een mens te maken: Sjarikov. Sjarikov blijkt echter alleen fysiek een mens te worden: hij kent geen enkele vorm van moraal. Toch voelt hij zich, aangemoedigd door communistische proletariërs, al snel een mens met dezelfde rechten als zijn schepper Filippovitsj. Het verhaal is een vlijmscherpe satirische aanklacht. Die satire vormt de kern van de operaversie in de geniale regie van Simon McBurney.

Interessant aan McBurneys aanpak is dat Boelgakovs satire niet één kant op gericht is. De opera vormt enerzijds een aanklacht tegen de corruptie van de postrevolutionaire Russische staat, waarin lokale apparatsjiks het in naam van het proletariaat voor het zeggen hebben, en tegen het communisme zelf, dat faalt om een onderscheid te maken tussen de morele mens en de halfontwikkelde boef Sjarikov. Anderzijds moet ook de reactionaire bourgeoisie het ontgelden: de oude garde staat letterlijk met de broek op de voeten voor dokter Filippovitsj, in de hoop op een kuur voor seksuele potentie.

Tot slot blijft zelfs de wetenschap niet gespaard: als de collega’s van Filippovitsj de resultaten van zijn experiment komen bekijken, en Sjarikov op zijn balalaika een vunzig deuntje aanheft, staan de voorname professoren al snel mee te sjansen. A Dog’s Heart neemt alles en iedereen op de hak.

Sergei Leiferkus als Filipp Filipovits (midden) met Annett Andriesen als tweede patiënt. (© Monika Rittershaus)

Regisseur McBurney is een theaterduizendpoot, maar had zich vóór A Dog’s Heart nog nooit aan een opera gewaagd. Hopelijk heeft hij de smaak te pakken gekregen, want hij slaagt erin om met weinig middelen zowel dramatiek als humor te creëren.

Het toneelbeeld is bedrieglijk simpel: een doek met een deur erin dient als achterwand, die kan draaien en verschuiven om de actie te verplaatsen. Op het doek worden beelden geprojecteerd van menigten en marcherende Sovjetparades, die het historisch belang van het verhaal benadrukken. McBurney laat zien dat het hier niet zomaar een fictief verhaal betreft dat zich afspeelt in postrevolutionair Rusland, maar dat het stuk juist gaat over de Sovjetstaat.

Het toneelbeeld staat geen moment stil: de zangers worden gevraagd om uit hun comfortzone te stappen en de uitersten op te zoeken van hun acteerwerk. Het resultaat is bevreemdend en bij vlagen ridicuul en lachwekkend. Zoals de scène waarin Filippovitsj Sjarikov opereert, omhuld door rook en met opspattend bloed, als in een matige verfilming van Frankensteins monster. Of de scène waarin de tweede patiënt van dokter Filippovitsj, een bourgeoise dame die de spreekkamer van de dokter binnen komt benen, spontaan haar ondergoed laat vallen en eist dat de dokter haar een verjongingskuur geeft. De rol wordt met groot komisch talent gespeeld door Annett Andriesen.

Scène uit A Dog's Heart. (© Monika Rittershaus)
Scène uit A Dog’s Heart. (© Monika Rittershaus)

De bevreemding en ridiculisering van de protagonisten wordt gespiegeld in Raskatovs partituur. Het is echte effectmuziek: bij vlagen filmisch, maar ook vol extremen. Dirigent Martyn Brabbins realiseert een succesvolle samenwerking tussen het Nederlands Kamerorkest en de zangers.

De laatsten hebben dat nodig, want Raskatov spaart hen niet: het is alsof hij alleen ongemakkelijk lage stemmen en stemmen met hoge uithalen heeft voorgeschreven. Het is zelden ‘mooi’ te noemen in de klassieke zin van het woord. Het hysterische gegil van keukenmeid Zina (met volle overtuiging gespeeld door Nancy Allen Lundy) werkt wat op de zenuwen. Maar in combinatie met McBurneys regie wordt het een uitermate effectief totaalbeeld, dat het dystopische van A Dog’s Heart nog eens benadrukt.

De cast bestaat grotendeels uit oudgedienden die hun rol de afgelopen jaren al vaker zongen. Zonder uitzondering dragen zij bij aan het succes van deze productie, met overtuigend acteerwerk en dito zang.

Een absolute glansrol is weggelegd voor Sergei Leiferkus (dokter Filippovitsj). Leiferkus is een Russische veteraan die perfect weet hoe hij het karakteristieke timbre van Russische romantische opera’s verklankt. Precies wat het conservatief-bourgeoise personage van de dokter nodig heeft. Leiferkus blaast het proleteriaat, en het publiek, weg met zijn enorme volume en doorvoelde karakter.

A Dog’s Heart is nog tot en met 5 mei te zien in Nationale Opera & Ballet in Amsterdam. Zie voor meer informatie de website van De Nationale Opera.

Het verhaal achter Eisler On The Go

Overdonderende Onegin uit de Met