AchtergrondHeadline

Youtube-portret: Vivica Genaux

‘A voice out of the cold.’ Zo titelt de documentaire die in 2004 over de in Alaska geboren mezzosopraan Vivica Genaux werd gemaakt. Uit de kou kwam ze, inmiddels staat ze in de warme spotlights van wereldwijde roem. Een portret in beeld. Met dank aan Youtube.

(Foto: Harry Heleotis)

Vivica Genaux werd geboren in Fairbanks, Alaska. Ze studeerde bij de beroemde Nicola Rossi-Lemeni aan de Indiana University Bloomington en maakte in 1994 haar professionele debuut bij de Florentine Opera.

Ze begon in Amerika carrière te maken met de bekende ‘heldinnen’ uit Rossini’s komische opera’s: Rosina uit Il barbiere di Siviglia, Isabella uit L’italiana in Algeri en Angelina uit La Cenerentola. Deze rollen zong ze meer dan tweehonderd keer. Rosina bij 21 operahuizen, Angelina zelfs bij 22 operahuizen.

Hieronder van elke rol een fragment. Allereerst Angelina. Genaux zingt de befaamde slotsolo uit de opera. Het fragment komt uit een productie van de Opéra National de Paris, 2003.

 

Uit L’italiana in Algeri zingt Genaux hieronder de aria ‘Cruda sorte, amor tirano’. De opname (helaas alleen audio) komt uit Turijn, 2009.

Hieronder een kort fragment van de aria ‘Una voce poco fa’ uit Il barbiere di Siviglia. De productie komt uit Dallas, 2006.

Deze drie rollen zijn Genaux op het lijf geschreven, maar ze vertellen lang niet het hele verhaal. De mezzosopraan heeft een veel groter repertoire dan dat. Het telt inmiddels zo’n 45 rollen (waarvan 29 travestierollen), die ze bij de grootste operahuizen ter wereld gezongen heeft.

Barokopera’s maken een groot deel van dat repertoire uit. Hieronder zingt Genaux de aria ‘Mi lusingha il dolce affetto’ uit Händels opera Alcina. Het fragment komt uit Barcelona.

De mezzosopraan heeft de afgelopen jaren een flinke discografie opgebouwd, waarvan eveneens een groot deel uit barokwerken bestaat. Hieronder is ze te zien tijdens een opnamesessie. Ze zingt een aria die Carlo Broschi ooit voor de beroemde castraat Farinelli schreef. Het toont haar bijzondere technische kwaliteiten, waar ze veel om geroemd wordt.

Genaux is eveneens actief op het gebied van concerten en recitals. Daarom tot slot een fragment uit Pergolesi’s Stabat Mater. De sopraan is Sabina Puertolas.

Zie voor meer informatie de persoonlijke website van Vivica Genaux.

Vorig artikel

Gluck-opera met Domingo in bioscoop

Volgend artikel

Lezing over nieuwe Puccini-roman

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

1 Reactie

  1. Henk
    25 februari 2011 at 10:35

    Ooit heb ik deze geweldige zangeres gezien in de ZaterdagMatinee. De zaal ging plat bij haar optreden. Ook ik was onder de indruk van deze mezzo.