Achtergrond

YouTube-portret: Lianna Haroutounian

Met rollen van hoofdzakelijk Puccini en Verdi heeft Lianna Haroutounian zich naar de top van haar stemvak gezongen. De Armeense zangeres staat inmiddels op affiches in louter grote operasteden. Een portret in beeld. Met dank aan YouTube.

Lianna Haroutounian.

Je hebt zangers die de ene na de andere rol verslinden en je hebt zangers die in de ene na de andere productie van dezelfde rol staan. Lianna Haroutounian valt eerder in de laatste categorie. Ze is niet eenzijdig – door de jaren heen is haar repertoire gestaag gegroeid – maar bepaalde partituren draagt ze al jaren met zich mee. Cio-Cio-San in Madama Butterfly en Tosca in de gelijknamige opera springen eruit. Ze heeft beide onfortuinlijke leading ladies vele malen vertolkt; de ruggengraat van de imposante loopbaan die ze opgebouwd heeft.

Lianna Haroutounian groeide op in een kleine plaats in Armenië, in een familie vol operaliefhebbers. Gevoeld luisterde iedereen voortdurend naar opera, vertelde ze eens in een interview. Franco Zeffirelli’s beroemde verfilming van La traviata, met Plácido Domingo en Teresa Stratas, had een enorme impact op de toen 14-jarige Haroutounian.

Ze ging piano en zang studeren aan het nationale conservatorium in hoofdstad Jerevan. Vandaar vloog ze uit. Ze ging naar Parijs om verder te studeren aan het Centre de Formation Lyrique de l’Opéra Bastille.

In haar eerste seizoenen als prof maakte Haroutounian vooral naam met rollen van Verdi, bij kleinere operatheaters in met name Frankrijk, zoals in Saint-Etienne en Tours. Un ballo in maschera, Simon Boccanegra, I vespri siciliani: al vroeg werd duidelijk dat Haroutounian geen lichtgewicht was.

Het archief van Operabase.com vermeldt als eerste optreden bij een internationaal tophuis haar debuut bij het Royal Opera House in Londen, met de rol van Elisabetta in Don Carlo. De monumentale opera van Verdi keerde de afgelopen jaren heel vaak terug in haar agenda. De partij hielp haar aan de reputatie van Verdi-specialist.

Na haar Londense debuut gingen de deuren van veel grote huizen open voor Haroutounian. De Metropolitan Opera nodigde haar in 2015 uit voor eveneens een productie van Don Carlo. Het jaar daarop keerde ze terug voor Simon Boccanegra.

Aan de andere kust van de Verenigde Staten maakte Haroutounian zich zeer geliefd bij de San Francisco Opera. Ze debuteerde met Madama Butterfly, zong vervolgens in Pagliacci en maakte in 2019 haar roldebuut als Manon in Puccini’s Manon Lescaut. Een sensationeel debuut, aldus de berichten.

Naast Puccini en Verdi voegde Lianna Haroutounian de afgelopen tijd rollen als Iolanta en Lisa in Pique Dame, beide van Tsjaikovski, toe aan haar repertoire. Bij de NTR ZaterdagMatinee zingt ze in seizoen 2021/2022 de titelrol in Fedora van Giordano, na eerder in de concertserie van de omroep Simon Boccanegra (2017) en Madama Butterfly (2016) gezongen te hebben. ‘Ze deed het publiek in de tweede akte massaal naar de zakdoeken grijpen’, schreef onze recensent naar aanleiding van Butterfly.

In de toekomst blijven Puccini en Verdi hoofdrollen spelen in haar plannen, met onder meer een productie van Il Trittico bij de Munt in Brussel. Wellicht dat ze één van haar Verdi-glansrollen, Desdemona in Otello, ook weer eens op zich neemt.

Zie voor meer informatie Lianna Haroutounians artiestenpagina bij Askonas Holt.

Vorig artikel

Concertgebouw presenteert tweede seizoenshelft

Volgend artikel

Maria Fiselier: meer dan een operazangeres

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.