Nieuws

DNO: ‘Verhoging prijzen noodzakelijk’

De hogere kaartprijzen voor seizoen 2011/2012 van De Nederlandse Opera leidden op deze website tot diverse ontstemde reacties. Het operahuis legt uit dat het onvermijdelijk is, door onder meer de BTW-verhoging en de noodzaak om meer eigen inkomsten te genereren.

Het Muziektheater (foto: Edwin Walvis).

De enige stoelen die volgend seizoen bij De Nederlandse Opera (DNO) niet in prijs verhoogd worden, zijn de achtsterangsplaatsen op doordeweekse dagen (voorheen zevende rang). De rest van de rangen zijn duurder geworden, waarbij de stijging verschilt per categorie: met korting/zonder korting, doordeweeks/in het weekend en bijzondere producties/’normale’ producties.

De eerste rang wordt opgedeeld in twee rangen en wordt maximaal 18 procent duurder. De huidige tweede rang (volgend seizoen dus derde rang) wordt 7,6 tot 29,4 procent duurder.

De verhogingen in de rangen daaronder zijn forser. De prijzen voor rang vier zijn het meest gestegen, van minimaal 50 tot maximaal 100 procent. Verder stijgt rang drie 30 tot 66,7 procent, rang vijf 40 tot 100 procent en rang zes 25 tot 100 procent. De zevende rang (volgend seizoen dus achtste rang) wordt alleen in de weekenden en tijdens premières duurder (van 15 naar 20 euro).

Hoofd communicatie Marc Chahin legt uit dat DNO wel tot deze stap over moest gaan. Door de huidige economie en de bezuinigingsplannen van de overheid moet DNO haar eigen inkomsten vergroten. Daarnaast ziet het operahuis zich geconfronteerd met de heftige BTW-verhoging. Ook speelt mee dat de prijzen vorig seizoen niet verhoogd zijn. ,,Ik ben er zelf ook niet blij mee”, zegt Chahin.

DNO heeft ervoor gekozen de rangen niet lineair in prijs te verhogen. ,,De zaalindeling is nog eens goed bekeken. Ook de lagere rangen bieden goed zicht op het toneel, wat voor ons een verhoging rechtvaardigt. De prijs-kwaliteitverhouding is nu beter in balans”, zegt Chahin.

,,Om toegankelijk te blijven hebben we de laagste prijzen niet verhoogd”, vult hij aan. ,,Je kunt dus nog steeds voor een lage prijs een kaart krijgen, maar niet meer op dezelfde plek.”

DNO was in eerste instantie ook van plan de prijs voor rolstoelplaatsen te verhogen van 40 naar 80 euro, maar heeft dat besluit na een reactie van een bezoeker herzien. Voor deze plaatsen gelden nu de prijzen van de (nieuwe) zesde rang. Dat is minimaal 35 en maximaal 70 euro.

Chahin wijst er tot slot op dat de prijzen in het buitenland vaak hoger zijn en dat bezoekers moeten beseffen dat iedere stoel in de zaal zonder subsidie, sponsoring en donateurs 201 euro zou kosten.

Zie voor meer informatie over het nieuwe seizoen van DNO en de nieuwe prijzen www.dno.nl.

Vorig artikel

Roméo et Juliette met topcast in bioscoop

Volgend artikel

'Verrukkelijke sopraan' in Kleine Zaal

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

4Reacties

  1. Leen Roetman
    8 februari 2011 at 20:12

    De prijzen in het buitenland zijn niet vaak hoger maar veel gedifferentieerder. In de Wiener Staatsoper heb je staanplaatsen voor 3 euro en zitplaatsen vanaf 10 euro (en veel meer dan 32 en met een vertaaldisplay voor je neus). Daarentegen heb je in de eerste rang nog veel duurdere plaatsen.
    Afgelopen december zag ik daar op een donderdag Der Rosenkavalier vanaf het tweede balkon rij 1 half midden voor 57 euro. Een zelfde plaats gaat bij de DNO 90 euro kosten.
    Nu ben ik ook wel bereid meer geld te betalen als het iets bijzonders is en de kwaliteit (zo goed als) gegarandeerd is, bijvoorbeeld voor Don Carlo of Parsifal met toporkesten, topdirigenten en topregisseurs.
    Gelukkig kan ik dit seizoen nog een Rosenkavalier zien olv Rattle/RphO met wereldzangers voor 35 euro en dat is dan weer eigenlijk een belachlijk lage prijs.

  2. Leendert
    8 februari 2011 at 20:16

    Tja, ik denk dat DNO weinig te verwijten valt. We leven nu eenmaal in een tijd, waarin oppervlakkigheid en onkunde hoogtij vieren en dat zijn geen zaken die je aan DNO kunt toedichten. Zonder kennis van zaken of affiniteit met een bepaald onderwerp staat niets je in de weg om bijvoorbeeld minister of staatssecretaris te worden (is het niet, Halbe?). Zo ben ik nog steeds niet bijgekomen van de verbijstende onzin die de vorige staatssecretaris van economische zaken ventileerde in DWDD over hoe volgens hem de crisis bestreden moest worden. Tijdens zijn studie nooit een boek ingekeken, te druk met netwerken, zeker. Zo kom je vooruit in de wereld! En nu een kabinet dat drukker is met burka’s en maximum snelheid dan met de wezenlijke problemen van deze tijd. Een paar keer onnozel grijnzen in de camera en wat domheden debiteren, en weer een paar zetels erbij! Leve de democratie! Sic transit gloria mundi….

  3. Laura
    8 februari 2011 at 21:47

    Ik stel de reactie in ieder geval op prijs evenals de concessie die gedaan is aan rolstoelgebruikers, maar toch vind ik het jammer dat de prijsverhogingen op deze manier (non-lineair) zijn doorgevoerd. Ik snap dat DNO meer eigen vermogen moet genereren, maar ik vraag me af of dit echt de juiste manier is. Is het met het oog op de langere termijn niet beter om de bezettingsgraad van de zaal omhoog te krijgen? En misschien toch net iets meer trefzeker werk (klassiekers) te programmeren (en 1 nieuwe opera in plaats van 2 per seizoen)? Bovendien vraag ik me af of van tevoren wel voldoende onderzocht is wat bezoekers aan prijsstijgingen zouden kunnen of willen behappen. Het is namelijk nogal wat, een verdubbeling van de prijs in de middelste rangen en dit zou een gemiddelde bezoeker toch kunnen afschrikken.

    Daarnaast treur ik natuurlijk mee om het huidige politiek-economische klimaat, waarin kunst, cultuur en wetenschap de nek om wordt gedraaid, onder leiding van de immer sadistisch grijnzende slager Halbe.

  4. Herman
    11 februari 2011 at 21:24

    Buitensporige verhogingen in de lagere rangen. De toegankelijkheid komt in het gedrang. Staat ook niet in verhouding tot buitenlandse operahuizen waar veel meer (goedkopere) differentiatie is. Heel benieuwd hoe het zal uitpakken voor de zaalbezetting, vooral voor de minder populaire voorstellingen (helaas veelal hedendaagse) voorstellingen.