Home » Nieuws

Operazangeres in finale Holland’s Got Talent

14 augustus 2010 52 reacties

Operazangeres Angelique van Akkeren heeft zich gisteravond rechtstreeks geplaatst voor de finale van de televisieshow Holland’s Got Talent van RTL 4. Ze zong een deel van een aria uit Tosca van Puccini en kreeg daarmee de meeste stemmen van het publiek.

Holland’s Got Talent is een tv-show die gebaseerd is op het Engelse Britain’s Got Talent, waar sterren als Paul Potts en Susan Boyle hun bekendheid aan dankten. Onder toeziend oog van een driekoppige jury (Patricia Paay, Dan Karaty en Gordon) dingen tal van deelnemers naar de hoofdprijs.

Vrijdagavond 13 augustus vond de halve finale van de show plaats, een live-uitzending op RTL 4. Nadat Angelique van Akkeren de jury bij haar eerste auditie flink had verrast met een aria uit La Wally van Catalani, kreeg ze nu wederom iedereen enthousiast met een deel van de beroemde aria ‘Vissi d’arte’ uit Tosca van Puccini.

Het publiek kon bellen of sms’en om op hun favorieten te stemmen. Aan het einde van de avond bleek Van Akkeren de meeste stemmen te hebben gehad, waardoor zij rechtstreeks naar de finale gaat.

Van Akkeren is een alleenstaande moeder met een kind van 11 jaar, die na jaren huismoeder te zijn geweest nu een zelfstandig leven wil gaan leiden en dat met het zingen hoopt te kunnen doen. Jurylid Gordon bood haar in elk geval tijdens de halve finale al aan dat ze met hem op zijn nieuwe album mag zingen.

Het filmpje van Van Akkerens optreden in de halve finale is te zien op de website van RTL 4. Hieronder de opname van haar auditie, enige tijd geleden.

Meer weten over opera? Zie Opera voor beginners.

door

52 reacties »

  • Peter Oidtmann zei:

    Goedemorgen,

    Ik heb zowel de auditie als de halve finale plaatsing van mevrouw Van Akkeren gezien. Helaas kan ik niet zeggen dat ik vind dat ze een goede kwaliteit levert wanneer het gaat om haar vertolking van Puccini.

    Ze deed auditie met de aria Un bel di vedremo uit Puccini’s Madama Butterfly. Zeer instabiel, dun in de hoogte, geen interpretatie. Slordig gezongen lijnen, onvoldoende ademsteun.

    Verleden vrijdag plaatste zij zich voor de halve finale met het laatste deel van de aria Vissi d’arte uit Puccini’s Tosca. Wederom een zeer ondermaatse prestatie.

    De jury verzekert haar keer op keer dat ze met haar stem geld zal gaan verdienen. De jury is idolaat van haar. Dit geeft duidelijk weer dat de jury ondeskundig is waar het gaat om opera.

    Een dansspecialist (choreograaf) en twee zangers van een popachtig genre zijn mijns inziens niet capabel genoeg om te jureren op het gebied van opera.

    Ik vind de hype die er rondom mevrouw Van Akkeren ontstaat, op grond van haar huidige prestaties, niets minder dan een milde vorm van massahysterie.

    Wanneer ik luisteren naar Puccini-interpretaties blijf ik de voorkeur geven aan hen die opera groot maakten en groot houden: Renata Tebaldi, Maria Callas, Joan Sutherland, Gundula Janowitz, Cecilia Bartoli, Joyce DiDonato, Angela Georghiu.

    Ik zou zeer benieuwd zijn hoe een Eva-Maria Westbroek bijvoorbeeld, zou oordelen over de prestaties van mevrouw Van Akkeren. Ik begrijp dan ook niet dat een programma als Holland’s got talent geen deskundige uitnodigt om hiernaar te luisteren. Temeer omdat om 3 deelnemers gaat die zich begeven op het terrein van de opera.

    Let wel: mevrouw van Akkeren mag wat mij betreft rustig zingen, maar men moet het niet commercialiseren! Opera is geen commercie maar een palet aan zeer veeleisend subgenres binnen de wereld van de klassieke muziekwereld.

    Ik denk dat men zeker voor een verzamelgenre als opera pas dan succesvol kan zijn, wanneer men een vakkundige conservatoire studie heeft afgerond.

    Mevrouw Van Akkeren vergelijken met de grote Maria Callas vind ik dan ook getuige van onkunde.

    Mocht u naast de uitvoering van Vissi d’arte door mevrouw Van Akkeren een definitieve (dus maatgevende) uitvoering van deze aria willen horen, denkt u dan eens aan de Tosca van Maria Callas en Giuseppe di Stefano o.l.v. Victor de Sabata, 1953 EMI of aan Renata Tebaldi en Mario del Monaco o.l.v. Francesco Molinari-Pradelli, DECCA.

    Uiteraard wensen we mevrouw Van Akkeren heel veel succes toe in het vervolg van dit programma. Met deze tip/ dit advies: mevrouw Van Akkeren, wanneer u echt door wilt breken in de operawereld en de grote Huizen wilt bezoeken (Teatro alla Scala, The Metropolitan Opera, Royal Opera House Covent Garden) dan is er méér nodig dan het winnen van HGT.

  • Peter Oidtmann zei:

    Mijn excuses voor de schrijffoutjes in voorgaande reactie!

  • Francois zei:

    Meneer Oidtmann, uw bespreking van dit grote talent is interessant, maar ik moet u op een aantal wezenlijke punten tegenspreken. U gaat geheel voorbij aan het feit dat mevrouw een prachtige jurk aanheeft, zelfs gemaakt door een ‘special designer’ van de Engelse koningin. Ze spreekt haar talen, zegt ze, want ze heeft bepaalde talen bestudeerd, zoals ze enigzins vaagjes aangeeft. En niet alleen heeft ze zangles gehad (mevrouw gaat vér voor het realiseren van heur droom) maar vooral is ze moeder. Dat lijkt een nog veel wezenlijker element van haar geschiktheid voor het operavak.
    Hoe goed ze weet waar het om gaat in de operawereld blijkt uit haar wens om ‘goed management’ te vinden.
    Daarnaast zingt ze heel hard, dus dat is ook een kwaliteit.
    En laten we niet vergeten hoe fraai de jury in dit filmpje stil spel levert. Zonder tekst mimen ze Bewondering, Kippenvel en Verbijstering na al de eerste maten van Akkeren’s hemelse zang. Ze doen daarbij een heel geslaagde poging de jury-rol uit het beroemde filmpje met Paul Potts te imiteren. Moderne jury’s weten wat er van ze verlangd wordt als er een geblondeerde huisvrouw of een telefoonverkoper die er niet uit ziet, op het podium staat. Dan speel je grote verbijstering en ontroering, want dat staat goed in het filmpje op YouTube.
    Die Eva-Maria Westbroek mag wel uitkijken voor zoveel concurrentie op de grote opera-podia!

  • Nandoe zei:

    Ik blijf het snobistisch vinden hoor, die mensen die denken dat je alleen iets mooi kan vinden als je 40x een ‘interpretatie’ hebt geluisterd van een liedje wat je als ‘aria’ omschrijft. Natuurlijk zijn die geoefende operazangers beter, qua aangeleerde techniek, maar dit is wel een jonge vrouw die gewoon probeert haar eerste stappen te zetten.

  • ENM zei:

    Al die grote woorden, die zijn helemaal niet van toepassing hier. Ik denk niet dat we het überhaupt hoeven te hebben over concurrentie met de grote sopranen als Callas of Westbroek. Deze mevrouw is simpelweg niet door en door getraind, als zij nu nog van die enorme glijders maakt en denkt dat dat een soort van portamento is, dan is dat alsof een bouwvakker geen helm draagt en alsof een architect zijn potloden vergeten is.
    En waarom zouden we het in deze context hebben over the Met of la Scala, terwijl al geen enkel doorsnee Duits operahuis zeker niet naar haar op zoek is. Een plaatselijke amateurvereniging zou d’r graag willen hebben, mits ze haar vibrato van een kwint iets zou egaliseren.
    Hard zingen heeft daarnaast nooit een operafiguur ver gebracht, wanneer de rest niet op orde was. Roland Villazon heeft zichzelf kapot gezongen en we kunnen niet zeggen dat Elly Ameling een groot geluid had, maar wel een van de grootste sopranen was/is die Nederland ooit had.
    Dus ja grote woorden, maar iemand die al met één kind niet zelfstandig haar centen kan verdienen in deze tijd, die gaat het met wat voor management dan ook toch niet halen. Zeker niet in de wereld van de klassieke muziek, op die leeftijd nog, zonder vlieguren in haar achtergrond en heeft ze überhaupt al een paar rollen op haar repertoire staan?

  • ENM zei:

    maar het is toch wel grappig om te zien dat een hele zaal vol uit z’n dak gaat als er maar iets van een vleugje klassieke zang uit iemand z’n mond komt…

  • Francois zei:

    Het is zeker grappig, helemaal eens met ENM dat een zaal die verder – voorzover ik dat gezien heb- hondendressuur, buikspreken en acrobatiek voorgeschoteld krijgt, zo enthousiast wordt. Na elke zin juichen, dat maak je in de echte operahuizen niet eens mee. Maar daar staat dan ook geen opnameleider signalen aan het publiek te geven om te applaudiseren. RTL doet als omroep helemaal niks aan klassiek (hoewel, een leuk huisbezoekje aan Wibi Soerjadi’s villa doet het ook bij RTL wel lekker). En die jury met Playboy-model Paay en volkszanger/entertainer Gordon lijkt me niet heel erg deskundig in hun oordeel over de vibrerende huisvrouw met ambities.
    Het is entertainment waar veel (volgens de kijkcijfers zelf héél veel mensen) naar kijken. Daar is niet zoveel mis mee. Maar het is niet de X-factor, waar ze kijken naar de vermogens van een kandidaat om een ster te worden, dit is Holland’s got talent. En of mevrouw dat heeft?
    Wordt het niet weer eens tijd voor zo’n verukkelijke uitbarsting van woede en ongeloof van Ernst Daniël Smid in een van de talkshows?
    Ik kijk er naar uit:-)

  • Marianne Koopman zei:

    In het land der blinden is Éenoog koning. Weg met die jury. Die richten pas écht schade aan met hun onvakkundige platitudes. Zowel Paul Potts als mevrouw van Akkeren zouden het in een gemiddelde tot goede amateurvereniging heel goed doen.Laten ze daar de sterren van de hemel zingen in de grote solopartijen. Maar in vergelijking met het echte operavak komen ze echt helemaal nergens. Het belang van de organisatoren van talentenjachten gaat het helemaal niet echt om het zinvol beoordelen van talent. Dan zet je wel een ter zake kundige jury meer, die op basis van vakkennis, realiteitszin, liefde voor het vak en gezond verstand een zinnig oordeel velt, en mensen tegen zichzelf beschermt als dat nodig mocht zijn. Er bestaat geen korte route richting succes. Muziekmaken is een keihard vak waar veel meer bij komt kijken als een niet door enig respect gehinderd, onbeschoft gillend groepje idioten tevreden te houden in een gekortwiekte aria.

  • Henk Meijer zei:

    Fijn om als operaleek bestempeld te worden als ‘onbeschofte idioot’. Mensen die n.a.v. mevrouw Van Akkerens optreden op deze website komen om meer over opera te lezen, worden niet verschrikkelijk warm welkom geheten in de operagemeenschap.

    Is het niet fijn dat veel ‘gewone’ Nederlanders nu in ieder geval een verhoogde interesse in opera hebben? Het is aan de mensen die hierboven reageerden om nieuwelingen welkom te heten en te laten zien wat voor moois er nog meer is.

  • Rien zei:

    Het is natuurlijk heel fijn dat het grote publiek enthousiast wordt bij het horen van een opera-aria. Ik hoop dat het publiek daardoor warm wordt voor deze volksmuziek (wat opera eigenlijk is, niets elitairs dus)en op zoek gaat naar al dat schoons wat het te bieden heeft. Er is dus niets mis met het positieve geluid over de zang van mevrouw van Akkeren. Hulde voor haar.
    Wat wel kwalijk is, is dat mevrouw Paay haar garandeert dat zij geld gaat verdienen. Dat is namelijk bedrog. De vertolking van mevrouw van Akkeren was niet meer dan die van een enthousiaste amateur, die met veel lessen en begeleiding het heel leuk kan gaan doen bij een amateurgezelschap. Nogmaals: daar is niets mis mee. Plezier staat voorop. Kijk eens naar de kwaliteit (amateur) bij het programma Una Voce van Ernst D Smit. Maar geld verdienen met opera doen alleen zij die echt wat kunnen, geschoold zijn en talent hebben etc. Ook dan is het al moeilijk om een goede boterham te verdienen. (overigens is het vergelijken met Westbroek, Callas en wat we verder lezen in dit forum jereinste onzin.)
    De jury is extreem ondeskundig. Ik weet niets van de andere andere terreinen die zij beoordelen,maar als dit vergelijkbaar is, dan is dat een kwalijke zaak.
    Zo’n programma gaat alleen om de kijkcijfers en gaat ten koste van de kandidaten die vor de gek gehouden worden. Talentjachten oké. Maar wees wel eerlijk.

  • Anna K. zei:

    Helemaal mee eens, Rien!

  • Basia Jaworski zei:

    Reactie van NPS:
    http://viertakt.radio4.nl/newspagina/158/

    Tot de finale van de talentenshow Holland’s Got Talent is een operazangeres doorgedrongen.

    Sopraan Angelique van Akkeren kreeg van het publiek de meeste stemmen. Ze hoopt op een doorbraak, en een management dat haar wil vertegenwoordigen.

    Of dat een reële wens is, valt nog te bezien. Er komt tenslotte méér kijken bij het vak van operazanger dan slechts één aria kunnen zingen. De verzekering van Patricia Paay dat Angelique zich ‘geen zorgen’ meer hoeft te maken over de vraag of ze van het zingen kan leven, neemt ze hopelijk niet al te serieus. Volgens kenners kan Angelique zich het best aanmelden bij een professionele zangpedagoog, en dan vooral héél hard studeren.

    Maar dat een operazangeres zo goed scoort bij een talentenjacht die doorgaans bol staat van plat vermaak en goedkoop entertainment, lijkt de Viertaktredactie in elk geval een mooi bewijs dat opera voor iedereen is, en niet, zoals nog wel eens wordt gesuggereerd, alleen voor elitaire snobs.

    bekijk hieronder de auditie van Angelique en oordeel zelf!

  • Francois zei:

    Deze fraaie website heeft met ‘Holland’s got talent’ in elk geval één ding gemeen: terwijl Nederland dezer weken cultureel en journalistiek bijna stil ligt, gaan zowel de talentscouts van RTL als de makers van deze site gewoon door. Hulde aan Jordi en zijn collega’s voor berichten en profielen en zelfs een digitale reis langs de operahuizen!
    Meneer Meijer, de kwalificatie ‘idioten’ laat ik voor rekening van een andere reageerster in dit forum. U bent wat mij betreft zeker hartelijk welkom in de wereld van de opera. Ik hoop dat u gaat of blijft genieten van opera op grote schaal in de Stopera, of op kleine schaal op heel veel plekken in Nederland. Boek een ticket naar de Met in New York of ga lekker voordelig naar een voorstelling in het Amsterdams conservatorium. Geniet van klassieke opera die meestal in een kasteel gesitueerd is of verbaas u over de voorstelling waarin de spelers op een Harley Davidson rijden in plaats van een Romeinse strijdwagen. Ontdek dat het niet uitmaakt of Figaro de kamer die hij voor zijn huwelijk in het kasteel krijgt met een meetlatje opmeet (meestal) of dat hij die maten met een toetsenbord in zijn pc tikt (Nozze in Amsterdam). De tekst blijft hetzelfde.
    En dan wens ik u toe dat u anders dan schrijver dezes niet zo snobistisch zult worden om zingende huisvrouwen af te kraken maar alle elementen uit de wereld van het muziektheater te waarderen en ervan te genieten.

  • Steven SURDÈL zei:

    Ofschoon ik betwijfel of het ooit zal lukken, mogen wat mij betreft in de Lage Landen, net als in het clichébeeld dat wij van Italië hebben, op iedere straathoek (bij wijze van spreken!) de mooiste aria’s opduiken, of de betreffende heer of dame nu een amateur of een beroeps is.
    Maar of een programma als ‘Holland’s got talent’ daar nu de juiste weg toe is, lijkt mij sterk. Wat ik ooit zag doet mij vooral denken aan een soort veemarkt met op commando geregisseerd klapvee op de tribunes, een programma dat eenzijdig gericht is op de allermodaalste Jan Modaal die geen moeilijke avond wil en gewoon een leuk ‘Iteljaans moppie’ wil horen. Daar is op zichzelf natuurlijk niks mis mee (al zal ik nu meteen al voor een snob doorgaan), maar het ontneemt de meer serieus geïnteresseerden die óók voor de televisie zitten het zicht op de onvermoede mogelijkheden en de rijkdom van de meer officiële vormen van opera, waarin het vooral op winnen aankomt en niet op meedoen. En daarmee houd je – althans naar mijn mening – het grote publiek voor een deel voor de gek.
    Zou het dan niet veel leuker zijn, ook voor een amateursopraan als Angélique van den Akker, om een deskundige jury te kiezen en die te laten oordelen in een echt operatheater en op een ontspannen, allesbehalve snobistische manier (zoals Leonard Bernstein dat deed), ‘deftige’ muziek aan een breed televisiepubliek uit te laten leggen?

  • Rhea loves Opera zei:

    Angelique doet ook mee aan het NCRV programma Una Voce Particolare. Op 30 oktober, Nederland 2 om 20:15, uur zingt zij voor een deskundige jury een aria uit La Bohème. Dan hebben we allemaal ons zin: meer publiciteit voor Angelique en de deskundige jury.
    Laat iedereen genieten van opera, op alle niveau’s!!! Kennis en smaken verschillen nu eenmaal, wat maakt het uit?
    Bovendien is het alle mensen van harte gegund om brood te verdienen met werk waar men echt van houdt!
    (Overigens zong Angelique hier de aria uit La Wally van Alfredo Catalani: ‘Ebben ne andro lontana’.)

  • Steven Surdèl zei:

    Benieuwd wat ik over mij heen krijg als ik hier uitspreek, dat zelfs het programma ‘Una voce particolare’ een karikatuur van opera maakt.

  • Anna K. zei:

    Ik ben gek op Una voce particolare!
    Ongeloofelijk leuk programma. Pretendeert niets, is vermakkelijk, leuk en soms zeer verrassend.
    Met spanning wacht ik de nieuwe afleveringen af!
    Het hoeft niet altijd kaviaar en champagne zijn, haring en biertje zijn soms ook niet te versmaden!

  • Steven Surdèl zei:

    Natuurlijk, stijf van de pretenties en de kaviaar hoeft voor mij ook niet. Maar zoiets als het Koningin Elisabeth Concours voor Zang, bij onze zuiderburen, vind ik toch wel even iets mooier. Prima jury, goede presentator, stijlvolle omgeving. En van de laureaten wacht menigeen een mooie carrière. Dáár worden geen zangers voor de gek gehouden, of erger nog, bot afgekraakt, voor een publiek dat vervolgens op commando mag klappen.

  • Anna K. zei:

    Beste Steven,
    je kan het Koninging Elisabeth Concours (of de Belvedere, of Cardiff of Operalia of het IVC) niet met een TV-programma vergelijken!
    Aan de concoursen doen mee professionele zangers, waarvan sommigen al een behoorlijke carriere hebben opgebouwd.
    Aan Una Voce e.d. doen alleen maar _amateurs!_ mee.
    Een haring op zijn tijd, weggespoeld met een lekker glaasje bier …. HEERLIJK!
    Waarom moet het altijd of/of?
    Waarom kan het niet en/en?
    Als u nou eens wist _hoeveel_ mensen juist door dat soort programma’s (en Bocelli’s, en Drie tenoren!) aan de opera zijn geraakt!
    Nou – daar is het toch niets mis mee?

  • Peter Oidtmann zei:

    Goedenavond,

    Laten we de concoursen inderdaad niet vergelijken met TV-programma’s.

    Steven, het zou weleens mee kunnen vallen, hetgeen je hier over je heen krijgt.

    Una Voce biedt een platform voor amateurzangers en -zangeressen en pretendeert ook niet meer te zijn dan dat. Ik vind wel dat de mensen die zich daar uitspreken eerder ter zake kundig zijn dan een Patricia of een Gordon.

    Dit neemt niet weg dat men het operatalent niet moet verwachten van een TV-show, welke dan ook. Doorbreken in de operawereld heeft meer om het lijf dan wat ervaring aan openraamzangwerk en douchekreten.

    Ik denk dat mensen die dit soort programma’s winnen prima in het amateurcircuit hun diensten voortreffelijk kunnen slijten/verlenen. Daar ligt de lat niet zo hoog en daar geldt het onderhuidse motto “meedoen is belangrijker dan winnen”.

    Het goed kunnen zingen van opera vergt veel techniek, interpretatie en een unieke stem. Een lange conservatoire studie is daarbij onontbeerlijk.

    Vreemd dat mensen die meedoen aan HGT of Una Voce soms de illusie hebben dat ze echt meedoen in de operawereld. Het is bijna beschamend en lasterlijk voor mensen die professioneel en gepassioneerd uit liefde met opera bezig zijn op het hoogste, internationale niveau.

    Gelukkig zijn we niet overgeleverd aan de Fillistijnen, maar zijn er prachtige recordings verkrijgbaar van de groten in de opera. Je zou immers zelfs ter discussie kunnen stellen of de hedendaagse profi casts weten wat èchte opera is. Soms bekruipt me het gevoel dat de enkeling die nu nog weet wat echt goed zingen is, met een loep gezocht moet worden.

    Laten we vooral genieten van opera, welk genre dan ook.

    Ik wens ons allen toe dat we gevoed mogen blijven worden door de grote interpretatoren van heden en verleden. Zij beroeren onze ziel en zij spreken het hart aan. Opera is adem, is leven… laten we dan geen valse lucht aanzuigen.

  • Rhea zei:

    Over en sluiten maar…

  • Steven Surdèl zei:

    Beste mensen,

    Ik heb helemaal niets tegen amateurs, die net zo goed aandacht verdienen als beroepszangers. Maar ik heb wel moeite met programma’s en kijkers die al wat daar boven uit steekt als ‘pretentieus’ en ‘elitair’ bestempelen.

    Ter verdediging van die ‘elitaire’ zangkunst wil ik jullie een vergelijking voorleggen. Tijdens een WK atletiek zit iedereen zich te vergapen aan die paar supertalenten die de 100 m. onder de tien seconden kunnen lopen. Nog nooit heb ik iemand horen roepen dat dat elitair is.
    En tijdens de WK voetbal wil iedereen in de pauze en na afloop van het panel van deskundigen vernemen wat zij vinden van de mooiste omtrekkende beweging van Arjen Robben of van een messcherpe uithaal van Wesley Sneyder. Net als bij Una voce particolare gebeurt dat allemaal heel netjes en niemand heeft het over ‘pretenties’.

    Wat is er dan pretentieus aan iemand die van eenzelfde panel van deskundigen wil horen hoe een selecte groep zangtalenten (let wel: zowel amateurs als beroeps) het legato en het portamento beheersen? En waarom zou dat niet eerder op zijn plaats zijn in een passende en feestelijke omgeving als het Concertgebouw in Amsterdam, waar zelfs het duurste plaatsbewijs nog niet de helft kost van een kaartje voor het WK voetbal?

  • ENM zei:

    tsja, elitair of voor het volk. de elitaire groep gepensioneerden die ik altijd tegenkom bij opera’s vind ik juist heel vervelend, omdat deze mensen maar niet door hebben hoe storend het is om met een programmaboekje te frutselen of te stikken in dat pepermuntje omdat je niet meer recht op kunt zitten!! aaah! het is bovendien meer een parade van kijk-mij-eens-naar-de-opera-gaan-en-deel-uitmaken-van-de-hooggeleerde-elite. geef mij dus maar een volkser publiek die tenminste ademloos (en dus hijgloos…) zit te luisteren naar dat aparte geluid wat menselijke resonans voortbrengt. Veel oprechter. Echterrrrr, mocht ik ooit nog meedoen aan het IVC dan hoef ik geen Paay aan de jurytafel, geef mij dan toch maar een Ameling ofzo (en dan maar hopen dat ze pepermuntjes vies vindt).

  • Steven Surdèl zei:

    Beste ENM,

    Wat een onzin om mensen zo naar ‘bevolkingslagen’ te stigmatiseren. Alsof er geen ‘volkse’ irritaties voorkomen zoals knisperen met een zakje chips of pinda’s, of om de haverklap te hard opmerken ‘dattie er niks van ken’ of ‘een scheve heup hep’ (ja allicht, Rigoletto), of met een afgedragen T-shirt (opdruk ‘POW!’), korte voetbalbroek, zwarte zweetsokken en afgetrapte Nikes achter het podium van het Concertgebouw plaatsnemen.
    Gelooft U mij: die ouderwetse etiquette had ook nadelen, maar wie dit soort dingen doet weet gewoon niet hoe het hoort. En ‘ons soort mensen’ kan net zo irritant zijn als het door de elite wordt uitgesproken als door mensen die vinden dat ‘de gewone arrebeijers’ de prettigste aller mensen zijn.

  • Rhea zei:

    Zoveel mensen, zoveel meningen.
    Opera is voor iedereen die er maar van wil houden.
    Arm, rijk, gelovig of niet, jong en oud.
    In het Wijktheater en in Milaan.
    Gewoon voor jou en voor mij.
    Om van te genieten zolang als je leeft.

  • Anna K. zei:

    BRAVO/A Rhea!
    Haat, jaloezie, moord, zelfmoord en doodslag, ketters verbrandingen…
    Tegenstanders met zwaard bestrijden, zwart maken, uitschelden en bovenal zich superieur (wegens leeftijd, afkomst, ras, religie, gezondheid, bezittingen en/of opleiding) voelen …..
    BASTA COSI!
    Laten we het aan opera over! Daar weten ze raad mee en bovendien kunnen ze het (uit)zingen!

  • Steven Surdèl zei:

    Het tijdens een voorstelling frutselen in een programmaboekje – is dat wel zo elitair en hinderlijk als hierboven wordt gesteld?

    Dat gefrutsel kun je moeilijk al die ouderen verwijten die geen vaste handen meer hebben en toch een goede reden hebben om juist op dat moment nieuwsgierig te zijn. (Ik heb het zelf overigens nog nooit meegemaakt.) Bovendien doe ik het zelf meermaals maar dan heel zachtjes, gewoon omdat er vóór de voorstelling niet genoeg tijd is om alles door te nemen, en ik per se de naam en het gezicht wil onthouden van die onbekende mezzosopraan die zo prachtig staat te zingen.

    Want zo’n programmaboekje is beslist geen luxe, al zullen we allemaal wel eens het type hebben gezien dat er vooral graag mee op en neer paradeert. Opera’s zijn nu eenmaal geen makkelijk toegankelijke kunstvorm, en dat hoeft ook niet, al was het maar omdat je er alleen maar meer plezier aan beleeft naarmate je meer weet over de achtergrond ervan. Want ook al gaat het om ridders of maagden uit lang vervlogen tijden: de afgunst, de bedrogen geliefden en het gesjoemel met geld en met nobele idealen zijn van alle tijden, dus ook van de huidige, al lopen wij er wat anders bij.

    Wie er niets van weet (of er, heel anti-elitair, bewust niets van WIL weten), doet zichzelf enorm te kort door alleen maar naar de muziek te luisteren. Maar goed, óók dat moet op zichzelf natuurlijk kunnen, want opera is er niet alleen voor kenners.

  • Steven Surdèl zei:

    En wat misschien wel het belangrijkste is: in het programmaboekje wordt (vaak) de handeling van het verhaal toegelicht, zodat je weet op welk moment een zanger(-es) de stem moet vormen naar de emotie die bij een bepaalde scène past. « Zal het de vorst lukken om zijn wrok in medelijden om te buigen? » « Kiest de prins voor oprechte liefde of voor een berekend huwelijk met de Macht? En kan hij dat veinzen door zijn stem op de juiste manier te kleuren? » Allemaal nuanceringen die tijdens een opera-avond voor tal van spannende momenten kunnen zorgen.

  • Claudia zei:

    Jeetje wat een hoop afgunstige opmerkingen worden er gemaakt naar een amateur opera zangeres. Vergeet niet dat verschillende al jaren geschoolde stemmen nooit zo goed zullen klinken, om de dood eenvoudige reden omdat het ook nog een gedeelte talent is die je moet bezitten. Deze dame heeft al een zeer mooi stem geluid wat hoogstwaarschijnlijk met veel training en studie alleen nog beter kan worden. We hebben in Nederland Caroline Kaart gehad en die heeft dit niveau nooit behaald wat Angelique nu al in huis heeft.

  • Anna K. zei:

    Hallo Claudia,

    Caroline Kaart was een Britse operazangers. Zij kwam naar Nederland omdat ze met een Nederlander was getrouwd. Ik ga hier niet in details treden (die zijn allemaal opzoekbaar), maar ze heeft best een carriere gehad.

    Verder: Nederland mag best trots zijn op zijn zangers!
    “Wij” (ik ben een Russische maar trots op Nederland)hadden Cristina Deutekom, Gre Brouwenstijn, Cora Canne Meijer, Henk Smit, Anny Delorie, Marianne Kweksilber, Charlotte Margiono, Jard van Nes, Jo Vincent, Elly Ameling, John Brocheler, Jacqes Urlus …..
    Wij hebben Frank van Akken, Eva Maria Westbroek, Annemarie Kremer, Arnold Bezuijen, Kelly God, Thomas Oliemans, Henk Neven, Marcel Reijans …
    Just to name a few!
    Wat heeft Angelique ons meer te bieden (overigens: ik genoot wel van haar optreden)?

  • Claudia zei:

    Beste Anna,

    Ik zeg niet dat zij ons meer te bieden heeft als enige andere goed opgeleide opera zangeres, maar vind het teleurstellend dat er genoeg mensen hier zijn die het iemand misgunnen om bekendheid te verwerven. Het is nou eenmaal niet aan een ieder om te worden toegelaten op het conservatorium en dan heb ik het niet alleen over mensen die het aan kwaliteit ontbreekt, maar ook wegens te laag opgeleid of geld gebrek. En even over Caroline Kaart, haar benoemde ik omdat zij in Nederland nou eenmaal bekendheid had ik had evengoed inderdaad Christine Deutekom kunnen noemen.
    Ik vind het gewoon jammer dat sommige mensen hier er over praten alsof zij broodroof pleegt en dit vind ik niet het geval, omdat ik ook gisteren avond van haar optreden heb genoten.

  • Steven Surdèl zei:

    En niet te vergeten: Erna Spoorenberg, aan wie muziekproducent Gala terecht een CD heeft gewijd.
    Links en rechts las ik operaspecialisten pleiten voor een heruitgave op CD van haar ‘Pelléas et Mélissande’ van Debussy (op DECCA LP, uit 1964), onder leiding van Ernest Ansermet met het Orchestre de la Suisse romande, met onder anderen ook Guus Hoekman. Vermits ik die LP’s heb, heb ik nooit naar een versie op CD geïnformeerd, dus weet ik niet of er inmiddels iets is verschenen.

  • Anna K. zei:

    Hallo Claudia,

    ik misgun Angelique niets, integendeel!
    Maar om haar te vergelijken met Cristina Deutekoom, SORRY!!!!! dat gaat echt te ver.
    En even over: “laag opgeleid, ged gebrek, geen kans” ….Ooit een biografie van mevrouw Deutekom gelezen?
    In Nederland liggen kansen voor het rappen.
    Niet iedereen lukt het, nee. Maar zo is het leven, toch?

  • Claudia zei:

    Anna,

    Sorry hoor maar niet iedereen krijgt dezelfde kansen!
    Vroeger niet en nu ook nog steeds niet.
    Kansen liggen lang niet voor iedereen voor het oprapen.
    Wie dat denkt is erg naief.

  • Peter zei:

    Tsja,

    In feite gaat het wanneer je op het podium staat maar om één ding:
    heb je de gave om te communiceren met de harten van de mensen die naar je luisteren…Een eerste vereiste daarvoor is dat je zelf bewogen bent ( a player who is not moved can’t move others-CPE Bach)
    Ik was geraakt, diep geraakt door haar vertolking gisteren( 10sept.)
    en nee, ik ben geen amateur, maar 3 voudig Conservatorium gediplomeerd.
    Welliswaar ben ik geen zanger, en ongetwijfeld valt er zangtechnisch het e.e.a. te verbeteren. Maar in de kern is deze vrouw zeer muzikaal en volkomen alined, congruent zo je wil en communiceert ze dat wat niet in woorden te vatten is.Een conservatoriumopleiding is geen voorwaarde en in feite weten we dat allemaal….kinesine wellicht?

  • Benny Rees zei:

    Reactie op de eerste review van de heer Peter Oidtmann.

    Wat een onzin wat die Peter Oidtmann schrijft en volledig achterhaald.
    Oudbollige redenatie en we leven niet honderd jaar terug. Gefrustreerde mening en gunt waarschijnlijk niemand de tijd, ruimte, geluk en succes?
    Commercie kan zeker wel en Angelique van Ackere haalt de opera juist uit de coma waar het al jaren in vast geroest zat. Ook André Rieu heeft in een bepaald genre weer leven geblazen en te gek en ook daar zat een begin aan. Wees blij dat we deze mensen hebben in Nederland en een land vol mensen met met meningen lijkend soms op een ongeleid projectiel. Vroeger misschien wel, maar het buurland nu zou dat toch anders doen met hun talenten en er niet zo schofterig over schrijven.
    Dun of dik gezongen en zoals ieder het benoemd is geen enkel probleem, omdat het gaat om het gevoel wat ieder mens op een andere wijze heeft meegekregen. Eerlijk gezongen en geen gemaakte acteer performance, is wat een mens zo uniek maakt en onvergelijkbaar met de ander.
    De meeste mensen die vergelijkingen maken en dus de boel daarmee afkraken, maken een grote denkfout en zijn kokerkijkers/luisteraars en willen hun zin doordrijven zoals de heer Peter Oidtmann.
    Waarschijnlijk heeft hij nog tweeduizend vinyl lp’s liggen met namen erop zoals Maria Callas. Het was mooi en nog steeds, maar nu is er een nieuwe ster aan het firmament en dat is Angelique en durft te zingen en blaast de opera weer nieuw leven in en ook Martin Hurkens
    Mijn mening over Angelique Vanackere is er een van een TOP vrouw met lef! En heeft ook de moed om zich voor de leeuwen te werpen met een genre wat iedereen al had doodgezwegen in Nederland. Wees blij, anders was er ook deze discussie niet..

    Benny Rees

  • Benny Rees zei:

    TOP reactie van Henk Meijer en hij snapt het!

  • joop zei:

    ze kennie singe geefmij maare koosalberti

  • kees zei:

    Ik houwel van wijfies die muziek singe cker as se blont seinen

  • flapuit zei:

    Weetje, dit eliterre gelul begin mu strotuit te kômme.
    Manke Nelis, Koos albers, andre hazes, dat ware de ware jongus
    ook sjaak herpes is een goeje.En die vader van verotti:Paverotti
    die konnok singe en dit blonde wijfie: proficiat! mm mm mooie kop mooie stem

  • Olivier Keegel zei:

    PRIMEUR! Op het spoor gezet door operadeskundigen Gordon en Paay, slaan de platenmaatschappijen meteen toe. Contracteren, die HGT-talenten! Hier unieke beelden van de eerste repetitie:

    http://www.youtube.com/watch?v=xdLyL2_mFaA

  • Steven SURDÈL zei:

    Fi donc, quel argot. Membres de la comité de rédaction: il faudrait prendre les mesures qui s’imposent!

  • Steven SURDÈL zei:

    Grapje, niet om te vertalen. Maar ik zou wel zeggen: als er hier gereageerd mag worden – en dat staat eenieder vrij – doe het dan wel een beetje waardig, en loop niet stoer als een olifant door andermans porseleinkast.

    Mensen die zich al jaren serieus in de opera verdiept hebben en die, zoals door de heer Rees vermoed ‘tweeduizend vinyl-elpees met namen erop zoals Maria Callas’ bezitten, zijn in de meeste gevallen helemaal geen gefrustreerde, elitaire snobs; ze hebben vaak veel geld en tijd in hun verzameling gestoken, gewoon uit liefde voor de zaak zelf, en niet om anderen de ogen uit te steken.

    En met oprispingen als ‘opera lag tot Angelique Vanackere in coma’ en ‘er is nu een nieuwe generatie en wat jullie mooi en goed vonden is allemaal duf behoort definitief tot het verleden’ wek je de indruk dat je uit afgunst een zekere rancune (of bijna: een soort klassenstrijd) hebt gekweekt. En daar is deze website toch niet voor bedoeld.

  • Benny Rees zei:

    Steven SURDÈL dit klop wel wat je zegt en een dergelijke verzameling bezit ik ook en zit ook een beetje cynisme bij, maar lees de rest eens van de reviews. Je wil toch niet zeggen dat dit met passie geschreven is en met muzikale opbouwende uitspraken te maken heeft?

    Beetje verveling, bedweterigheid zit er wel bij volgens mij. En over de juistheid van de rest van mijn verhaal hoor ik je niet! Nieuw talent met succes iets kunnen gunnen is ook een vak! Doe je dat niet, dan heeft dat niet altijd met kennis van muzikale zaken te maken.. Maa dat weet jij ook wel denk ik?

    Verder mag iedereen zeggen/schrijven wat er te melden valt, maar op deze site moet Jordi Kooiman maar eens beter regels opstellen en zal je een leukere inhoud krijgen waar meer mensen aan deel willen nemen. Nu blijft het modderen hier en blijven er veel mensen weg. Alhoewel ik mijn eigen platform heb!

    Steven > “Mensen die zich al jaren serieus in de opera verdiept hebben en die, zoals door de heer Rees vermoed ‘tweeduizend vinyl-elpees met namen erop zoals Maria Callas’ bezitten, zijn in de meeste gevallen helemaal geen gefrustreerde, elitaire snobs; ze hebben vaak veel geld en tijd in hun verzameling gestoken, gewoon uit liefde voor de zaak zelf, en niet om anderen de ogen uit te steken”

    Gr B.

  • Steven SURDÈL zei:

    Dat nieuw talent een kans moet krijgen is voor bijna iedereen zo vanzelfsprekend – daar hoef ik toch niet nader op in te gaan? En wat Peter Oidtmann schrijft vind ik heel overtuigend: de druk van commercie en het moeten ‘scoren’ bij het grootst mogelijke aantal kopers / luisteraars heeft al menige veelbelovende jonge stem geruïneerd. Kost wat kost moet worden voorkomen dat een veeleisende kunstvorm als de opera wordt gereduceerd of vervaagd tot een luchtig hapje, dat niets meer te maken heeft met wat de 18e en 19e eeuwse componisten voor ogen heeft gestaan. Voor wie dat wil, zijn er immers de revues en de musical – en dat moet je als regisseur niet met elkaar gaan vermengen om de zaal maar vol te krijgen.

  • Titia zei:

    Lieve opera professionals, jullie zingen allemaal geweldig en de amateur zangers willen jullie zo graag immiteren. Amateur popzangers willen ook graag beroemd worden en hebben daarom hun idolen die ze immiteren. Als semi-prof opera/operette zangeres, zonder conservatorium opleiding, heb ik het in de amateur wereld best wel gemaakt. Ik durf te zeggen dat ik in 2008 de opera zangeres in Holland’s Got Talent was (1/2 finale). Velen vonden het fantastisch en Patricia Paay zei dat ik een hele grote zou worden. Niet dus! Natuurlijk was ik blij met hun commentaar maar diep van binnen wist ik wel beter. De HGT jury heeft geen verstand van opera. Punt uit! Ik weet dat ik geen opera zangeres ben maar vond het leuk om mee te doen. Als amateur zing ik graag opera aria’s en mijn publiek vindt dit geweldig. Het bewijst maar weer dat de doorsnee Nederlander de klassieke stem toch wel mooi vindt. Er is mij ooit eens gevraagd of ik ook “gewoon” kon zingen. Een leek vindt dat pop zangers “gewoon” zingen. Angelique van Akkeren blaast het opera genre weer een beetje nieuw leven in en daar profiteren de professionals weer van. Toch? Angelique, laat ze maar l….. Veel succes en geniet!

  • Titia zei:

    Nog een ding, als ik alle bovenstaande berichten goed lees dan krijg ik het gevoel dat je als amateurzanger geen opera MAG zingen, of wel? Ik vind het bv geen “luchtig hapje”. Ik heb amateurs horen zingen die beter waren dan menig “professional”.

  • Steven Surdèl zei:

    Natuurlijk mogen amateurs opera zingen, waarom zou dat niet mogen? En op mijn eigen gebied ken ik ook leraren aan het middelbaar onderwijs die beter over hun vak kunnen vertellen dan sommige hoogleraren aan de universiteit.
    Maar dat is nog geen reden om die wereld aan de universiteit (of aan de opera) pissig af te doen als een elitaire wereld die eens wat minder hoog van de toren moet blazen. Er werken daar nog altijd genoeg mensen die zich heel veel moeten ontzeggen omdat voor hen alleen de hoogste norm van perfectie geldt – de enige manier namelijk om aan de bestaande kennis werkelijk iets te verbeteren of toe te voegen. Net als in de wereld van de beroepszangers, die elke avond opnieuw weer een zaal vol publiek moeten overtuigen.

  • Titia zei:

    Steven, What a life! En alle respect! Gelukkig hoef ik niet iedere avond een zaal vol publiek te overtuigen maar of het nu iedere avond is of 1x in de week, als amateur moet je presteren. Misschien hebben vele amateurs nog harder moeten werken om hun doel te bereiken dan wie dan ook. Het enige wat ik graag uit deze wereld zou willen zien verdwijnen is de jalouzie en het geroddel onder onder veel zangers. Verspilde energie. Nou ja, wat Angelique niet allemaal voor discussies onder de zangers heeft los gemaakt! SUPER! Una Voce Particolare vanavond. Met zweet in hun handen gaan de AMATEURS ons weereens vermaken.

  • Simone zei:

    Persoonlijk heb ik geen verstand van Opera. Ik weet dankzij mijn vwo-examen muziek wellicht een fractie meer dan de doorsnee nederlander, maar verder dan de betekenis van een Aria en Resitatief en hun functie in een opera kom ik ook niet.
    Ik vond het dan ook een grote gruwel toen ik La Paay over ‘ de Chinese vibrato ‘ van deelneemster Xiao hoorde zeggen ‘ jaaaa, want ik weet dat ‘. Wat verschrikking dat ze écht denkt verstand te hebben van een kunstvorm als Opera. Laat deze dame in godsnaam niet gaan pretenderen dat ze een waardevol oordeel kan vellen over zaken waar ze niets over weet. Zodra ze haar mond open trekt krijg ik al kippenvel. Mevrouw Paay, gaat u alstublieft iets doen waar u wél verstand van heeft.

  • bert zei:

    ben ook een natuurtalent met mijn tenor.hoe kom ik in dit wereldje/

  • nicky zei:

    Hoi roberd recel finale komen 2013
    Goetjes van nicky

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.