Home » CD-recensies

Bijzondere Matinee van Der Sturm op cd

Amsterdam26 mei 2011 1 reactie

In oktober 2008 voerde de ZaterdagMatinee Der Sturm van Frank Martin op. Een Engels label bracht de opname van deze onbekende, impressionistische opera uit op cd. Een topuitvoering.

Wij operaliefhebbers dromen van de openbaring van de archieven van de Amsterdamse ZaterdagMatinee. De meeste opnames die zich daar bevinden, zijn van onschatbare waarde. En dan verrast een Engelse platenfirma ons opeens met het uitbrengen van de opname van één van de merkwaardigste Matinees: Der Sturm, opgevoerd in oktober 2008.

Naar het ‘waarom’ kunnen we slechts gissen. Niet dat het er toe doet, maar raar is het wel. Want zeg zelf: het werk is nagenoeg onbekend, de jarenlang in Nederland wonende componist komt oorspronkelijk uit Zwitserland en er wordt in het Duits gezongen…

Der Sturm is een werk van Frank Martin, een mooie maar niet hemelbestormende opera uit 1952. De muziek doet zeker in het begin zeer impressionistisch aan, maar dan wel met zeer sterke invloeden van Wagner.

Zelf vind ik Der Sturm niet het sterkste werk van de door mij anders zeer bewonderde componist. Maar de uitvoering! In de zeer veeleisende rol van Prospero geeft Robert Holl een heuse onemanshow. En ook de rest van de cast, waaronder veel Nederlanders, mag er zijn!

De bas Ethan Herschenfeld imponeert als Alonso en Dennis Wilgenhof zet een heerlijk karikaturale Caliban neer. Het Groot Omroepkoor is gewoonweg prachtig als de geest Ariel en Thierry Fischer laat het orkest brullen, zinderen en wiegen. Een must.

door

Der Sturm
Frank Martin

Uitgevoerd door: Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor onder leiding van Thierry Fischer.
Solisten: Robert Holl, Christine Buffle, Ethan Herschenfeld, Josef Wagner, Anderas Macco, James Gilchrist, Simon O’Neill, Marcel Beekman, Dennis Wilgenhof, Roman Sadnik, André Morsch, Thomas Oliemans.
Uitgever: Hyperion (CDA67821/3)

1 reactie »

  • Pieter K. de Haan zei:

    Kent u die uitdrukking? Dromen zijn bedrog! Rechtenkwesties heten uitgave van in de archieven van de omroep en van operagezelschappen opgeslagen opnames als regel te blokkeren. Het resultaat is, dat niemand er iets aan heeft: de rechthebbenden verdienen er (nu ook) niets aan en de liefhebbers kunnen er niet van genieten. Die laatsten zullen het dus moeten blijven doen met eigen opnames en uitgaven op piratenlabels. Haal uit je winst!

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.