Home » CD-recensies

Dasch is een voortreffelijke Pompadour

10 april 2014 5 reacties

Geheel in lijn met de groeiende aandacht voor operette heeft CPO Madame Pompadour van Leo Fall op cd gezet. De cast is sterk, met Annette Dasch als een voortreffelijke Pompadour, maar de opname laat wel een paar mooie kansen liggen.

PompadourHeeft u ooit van Fritzi Massary gehoord? Nee? Ren dan naar de winkel of surf snel naar YouTube. Zij was de Maria Callas van de operette. Of eigenlijk nog meer, want veel componisten uit het begin van de twintigste eeuw schreven hun werken speciaal voor haar. Onder hen ook Leo Fall. Zijn operette Madame Pompadour was op haar maat gesneden.

Wij kunnen het ons niet meer voorstellen, maar operette was in die tijd zowat de meest vooruitstrevende vorm van muziektheater. Totdat de nazi’s aan de macht kwamen. Nu, meer dan een halve eeuw later, komt het genre weer terug in onze theaters, concertzalen en levens en daar ben ik echt blij mee.

Deze nieuwe opname van Madame Pompadour, in 2012 live opgenomen in de Wiener Volksoper, laat niettemin kansen liggen, vind ik. Bij het orkest, geleid door Andreas Schüller, mis ik vuur. En mijn belangrijkste probleem: waarom zijn de meeste dialogen er uitgeknipt?

De cast is wel sterk. Annette Dasch is natuurlijk geen Massary (wie wel?), maar ze doet het echt voortreffelijk en zet een zeer geloofwaardige Pompadour neer. Het is ook leuk om oudgediende Heinz Zednik weer eens te kunnen horen. In zijn rol van de koning kan hij lekker uitpakken en schmieren. Verder kan Mirko Roschkowski (René) mij zeker ook bekoren.

Hieronder zingt Fritzi Massary ‘Heut’ könnt einer sein Glück bei mir machen’ uit Madame Pompadour:

door

Madame Pompadour
Leo Fall

Uitgevoerd door: Orchester und Chor der Volksoper Wien onder leiding van Andreas Schüller.
Solisten: Annette Dasch, Heinz Zednik, Mirko Roschkowski, Elvira Soukop, e.a.
Uitgever: CPO (7777952)

5 reacties »

  • Ago zei:

    Fijn dat operette ook aan bod komt!

  • Freek zei:

    Dag Basia,

    De inhoudelijke bespreking van dit werk en deze uitvoering even daargelaten: ik vind de zin ‘Nu, meer dan een halve eeuw later, komt het genre weer terug in onze theaters, concertzalen en levens en daar ben ik echt blij mee.’ wel intrigerend. Denk je dat de operette een herleving meemaakt? Waarop baseer je dat? Ik zit nog bij te komen van een weekend waarin ik Boni in Die Csardasfürstin heb gespeeld en gezongen, maar het was nu niet zo dat de kaarten de deur uitvlogen, integendeel. Of willen mensen wel naar operette, maar alleen als het door professionals wordt uitgevoerd? Een ding is voor mij redelijk duidelijk: zo lang de operettes eigenlijk alleen nog maar door amateurverenigingen worden uitgevoerd en in nog vooral traditioneel worden gebracht (in aankleding en begeleiding), krijgt het genre maar mondjesmaat aandacht van een nieuw publiek.

    Zou het niet aardig zijn om daarover eens een artikel te schrijven over de toekomst van deze kunstvorm?

  • basia jaworski zei:

    Dag Freek,

    ja, dat denk ik en daar ben ik oprecht blij mee.
    De Komische Oper Berlin heeft tientallen operettes op zijn repertoire gezet, allemaal in een nieuw jasje. ‘Bal im Savoy’ van Pal Abraham werd uitgeroepen tot de productie van het jaar en Barrie Kosky werd onderscheiden als de beste operaregisseur/intendant. Allemaal positieve berichten.

    Maar ik denk dat Kevin Clarke de juiste persoon is om de antwoorden op al je vragen te geven.
    Je kan ook kijkje nemen op zijn Operetta Research Center Amsterdam
    (ORCA):
    http://www.operetta-research-center.org/main.php
    Ze zijn ook op FB te vinden.

  • Freek zei:

    Dag Basia,

    Dank voor je reactie. Misschien kwam het niet zo duidelijk naar voren in mijn eerste reactie, maar ik hoop echt dat je gelijk hebt! Er zijn inderdaad enkele positieve signalen vanuit Duitsland, maar ik heb er vooralsnog een hard hoofd in dat dit het begin is van een herwaardering van de operette. In Nederland is er geen professioneel gezelschap meer dat zich aan de operette waagt, zo lijkt het. Bovendien gaan veel amateurverenigingen gaan steeds meer over op de musical, omdat dat genre aantrekkelijker is voor jonge mensen. Die weten nu weten nu sneller de weg te vinden naar amateurverenigingen, zowel voor een (project)deelname als voor de ‘zaalvulling’. Ik speel met enige regelmaat in amateurproducties, maar mijn vrienden (veel twintigers en dertigers) komen ook liever kijken naar een musical dan naar een operette.

    Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkeling van de operette (in Nederland) en ik ga zeker een kijkje nemen op de website en de Facebookpagina van Kevin Clarke. Dank voor de tip, ik kende dit onderzoekscentrum nog niet!

    Hartelijke groet,
    Freek

  • basia jaworski zei:

    Van Kevin Clarke (hij is nu in Londen, zonder computer):

    he’s right with regard to NL, there is no interesting operetta there and certainly no revival. Which is one of the reasons I left. But there is a lot of interesting operetta going on in the US, in Germany and in Austria, certainly, you can talk of a revival with regard to Berlin and what Barrie is doing there, big time.

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.