Nieuws

Cité de l’Opera: Ed, Monique en Cheryl

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 232.

Alain naar Frankfurt
Alain Altinoglu wordt vanaf seizoen 2021/2022 de nieuwe chef-dirigent van het hr-Sinfonieorchester in Frankfurt. Hij zal zijn functie combineren met die van muzikaal directeur van de Munt in Brussel. Opera staat ook op zijn wensenlijst van het orkest in Frankfurt: ‘Ich glaube, es ist wichtig, dass jedes Sinfonieorchester manchmal eben auch Opern spielt’, zegt de in Parijs geboren dirigent.

Stemmen
Wordt het Jonas, Karita of Bryn? Of één van de andere zeven kandidaten voor de publieksprijs van de International Opera Awards? U kunt nog stemmen tot eind maart. De winnaar wordt tijdens de uitreikingsavond op 4 mei in Sadler’s Wells in Londen bekendgemaakt.

Still going strong (1)
Sinds 1991 bestaat Opera Zuid in Maastricht, voor die tijd waren er onder meer de producties van het Limburgs Opera Project. Dat presenteerde in februari 1989 de opera Rigoletto. De lijst van medewerkers bevat namen van mensen die 31 jaar later still going strong zijn, zoals dirigent Ed Spanjaard en regisseur Monique Wagemakers.

Still going strong (2)
Forum Opéra ontdekte op een nieuwe opname uit september 2018 van de opera’s Cavalleria rusticana en Pagliacci de naam van sopraan Cheryl Studer. Ze was een jaar eerder in Nederland voor haar jurylidmaatschap van het Internationaal Vocalisten Concours. Ze is ook vocaal still going strong.

Zing over de bevrijding
NPO Radio 4 viert 75 jaar bevrijding met een speciale partituur voor zangers en koren. Radio 4 nodigt de 1,7 miljoen Nederlanders uit die met regelmaat in georganiseerd koorverband zingen.

Jamie bezoekt Zweinstein
We zijn fan van Jamie Barton vanwege haar vocale kwaliteiten én omdat ze kennelijk weinig geeft om glamour en sterrendom. Dit weekend maakte de mezzo een cultureel uitstapje dat ze deelde op social media.

Partay met EMW
De tweet is van Opera Canada en het ging hen om Gerald Finley, maar wij kijken graag even mee vanwege Eva-Maria Westbroek in een legendarische rol in Londen.

Glyndebourne krijgt nieuwe koks
Er komen tijdens het aanstaande Glyndebourne-seizoen nieuwe koks naar Lewes. Ze serveren in de pauze van de opera’s soep van meloen uit de Charente en beloven dat ‘the apple Tarte Tatin, which has been a signature dish at Galvin restaurants for over 15 years, will be super popular too’.

Stemlijst
Wie niet vertrouwd is met de verschillende stemmen die in een opera klinken, vindt hier een handig lijstje.

Recitals in Covent Garden
Net als De Nationale Opera biedt ook het Royal Opera House in Londen lunchconcerten.

Peter en Benjamin in de podcast
De Britten-Pears Foundation, gevestigd op het landgoed van componist Benjamin Britten en tenor Peter Pears, maakt nu ook een podcast.

Frau in print
Komende zondag is er een concertante Frau ohne Schatten in Rotterdam, later dit seizoen presenteert De Nationale Opera een scenische versie van Strauss’ opera. Floris Don, programmeur van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, heeft een leestip.

Ensuite: Aussi sur scene
Mais on ne peut pas oublier les autres chanteurs sur scene, comme Michael Wilmering, Katrien Baerts et Thomas Oliemans. Hier à Paris, jeudi à Dortmund et dimanche à Rotterdam.

Amai
De vlotte Vlamingen van de Schone Compagnie hebben de complete Mozart/Da Ponte-trilogie bewerkt. Het drieluik is tijdens Operadagen Rotterdam integraal te zien op 23 en 24 mei.

Gratis geld kost enige moeite
De instellingen die subsidie aanvragen in het kader van de culturele basisinfrastructuur (voor opera is in de periode 2021-2024 een bedrag van 32,62 miljoen euro per jaar beschikbaar) moeten hun aanvragen herzien. Omdat er instellingen zijn die zich niet hielden aan de heldere voorwaarden, komt er nu een nieuwe ronde. Cultuurpers vindt dat zielig.

Drieluik in Brussel
‘Mozart was een protofeminist’, zeggen Jean-Philippe Clarac en Olivier Deloeuil van het collectief C&D le lab in Bordeaux. Ze maakten voor de Munt een enscenering van de drie Mozart/Da Ponte-opera’s.

Vorig artikel

Matthias Goerne te gast in Serie Grote Zangers

Volgend artikel

Fifty Shades of Black: Iphigénie in Zürich

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.