BinnenkortBuitenlandFeaturedHeadlineNieuwsRedactioneel

Seizoen 25-26 Opera Ballet Vlaanderen.

“Weet je wat je gezien hebt?”. Deze vraag krijgt Parsifal aan het eind van Wagners gelijknamige opera. Het is ook de centrale vraag van het nieuwe seizoen van Opera Ballet Vlaanderen.

Opera Antwerpen. (© Ilse Liekens)

Parsifal is de eerste nieuwe productie van het seizoen 2025-2026 door Opera Ballet Vlaanderen. De regie is van Susanne Kennedy, die daarmee haar operadebuut zal maken. Het is tevens de laatste opera die Alejo Pérez in zijn rol als muziekdirecteur van Opera Ballet Vlaanderen zal dirigeren. De titelrol zal worden gezongen door Benjamin Bruns, Dshamilja Kaiser zingt de rol van Kundry, Kartal Karagedik is Amfortas, Werner van Mechelen is Klingsor, Albert Dohmen zal de rol van Gurnemanz op zich nemen en Kurt Rydl is Titurel.

De première is op 23 september in Gent. Vanaf 11 oktober in Antwerpen.

Tenor Benjamin Bruns ©Foto: Sara Schoenge

Dshamilja Kaiser en Benjamin Bruns zullen ook de solisten zijn op 5 (Gent) en 7 oktober (Antwerpen) als zij onder leiding van Alejo Pérez Mahlers Das Lied von der Erde uitvoeren. Met deze concerten wordt echt afscheid genomen van Alejo Pérez*, die in de toekomst wel als gastdirigent terug zal keren.

Dshamilja Kaiser als Brangäne in Tristan und Isolde bij OBV Foto: © OBV Annemarie Augustijns/postproductie Corinne Thevenon

Een nieuwe muziekdirecteur voor Opera Ballet Vlaanderen en het Symfonisch Orkest Opera Ballet Vlaanderen is nog niet bekend gemaakt.

Op 4 en 6 november is Lucia di Lammermoor in concertvorm in Gent te horen en op 8, 12 en 14 november in Antwerpen. Andriy Yurkevuch dirigeert, Vuvu Mpofu zingt de tragische titelheldin. Vincenzo Neri is haar Enrico Ashton en César Cortés is Edgardo di Ravenswood.

Dit jaar is het tien jaar geleden dat componist overleed. In een double bill presenteert OBV op 22 november in De singel in Antwerpen zijn opera in één bedrijf L’uomo dal fiore in bocca samen met de éénakter La Voix humaine van Francis Poulenc. Dirigente Sora Lee leidt beide opera’s. Onder meer met Thomas Blondelle en Sally Matthews.

Luc Brewaeys. Foto: ©Paul De Smet

 

Barzakh is een heel bijzonder project dat eerder in 2024 werd uitgevoerd. Theatermaker Thomas Bellinck maakte samen met componist Osama Abdulrasol en personen in detentie in de gevangenissen van Antwerpen, Beveren, Brugge, Gent, Hoogstraten, Lantin en Turnhout in workshops een voorstelling waarin muziek uit het operarepertoire de basis vormt. Vanaf 10 december in Antwerpen.

Op 14 december staat de bekendste opera van Wolfgang Amadeus Mozart Don Giovanni op het programma. De Belgische regisseur Tom Goossens heeft na Le Nozze di Figaro opnieuw een Mozart/Da Ponte-opera onder zijn creatieve vleugels. Francesco Corti heeft de muzikale leiding met Wolfgang Schwaiger en Michael Arivony alternerend in de rol van Don Giovanni en Reinoud van Mechelen en Emanuel Tomljenović als Don Ottavio. Marie Lys en Kateryna Kasper alterneren als Donna Anna, Maeve Höglund en Arianna Vendittelli wisselen elkaar af als Donna Elvira en er zijn ook twee verschillende Leporello’s: Samson Setu en Michael Mofidian. De Commendatore is Jongo Ziqubu.

Tenor Reinoud van Mechelen. Foto: ©Senne Van der Ven

Don Giovanni wordt voorlopig de laatste operaproductie in Opera Gent die voor een grote verbouwing tijdelijk gesloten zal zijn voor.**

Jeugd

Een nieuw initiatief is het Operalab, een ‘laboratorium’ voor expressie en vernieuwing, waarin een nieuwe generatie operakunstenaars zich klaarmaakt om het podium te betreden. Twee keer per jaar werken de jonge artiesten van de Internationale Opera Academie samen met jonge regisseurs en dirigenten met als eindresultaat operaconcerten met pianobegeleiding.  Op 18 en 19 november en op 25 en 26 juni in Gent.

Hans Vercauteren en Lente Verelst maakten samen een muziektheater voorstelling naar het ‘abel spel’ Vanden Winter ende Vanden Somer. De tekstbewerking is van Joke Emmers. Het Kinderkoor Opera Ballet Vlaanderen staat samen op de planken met actrice Joke Emmers. De kameropera in één bedrijf Somer en Winter is, na een aantal schoolvoorstellingen, voor het publiek te zien vanaf 31 januari in Antwerpen.

Opéra de Lille brengt de oorspronkelijke OBV-productie uit 2016 van De Zaak Makropoulos van Leoš Janáček in de regie van Kornél Mundruczó met het Orchestre National de Lille. Véronique Gens zingt Emily Marti/ Elina Makropulos net verder in de cast Robin Adams,-Andrée Bouchard-Lesieur en Jean-Paul Fouchécourt. Te zien in Lille vanaf 5 februari.

Nog een nieuwe productie voor OBV, in co-productie met het Grand Théâtre de Genève, Teatro de la Maestranza en Théâtres de la Ville de Luxembourg, is Nabucco door de Braziliaanse theater- en filmregisseur Christiana Jatahy. Gaetano Lo Coco dirigeert, metals Nabucco en Ewa Vesin als Abigaile. Première op 24 februari 2026 in Antwerpen en aansluitend vanaf 6 mei in Luxemburg.

Joshua Guerrero, liggend (Luigi), Leah Hawkins (Giogetta) en Daniel Luis de Vicente als Michele in Il Tabbaro bij De Nationale Oepra. Foto:© De Nationale Opera, Monika Rittershaus.

 

Op 4 april 2026 is de première van Sancta, door theatermaker Florentina Holtzinger. Met Sancta baseert ze zich op de opera Sancta Susanna van Paul Hindemith uit 1922, maar ze doorspekt haar creatie evenzeer met muziek van Johann Sebastian Bach, Johanna Doderer, Nadine Neven Raihani en vele anderen. Marit Strindlund leidt het orkest en in de cast onder meer Andrea Baker (Klementia), en Cornelia Zink (Susanna).

Het operaseizoen wordt afgesloten met een nieuwe productie van Carmen, door regisseur Wim Vandekeybus. Keren Kagarlitsky dirigeert. Raehann Bryce-Davis (die in de Opera Studio van OBV aan haar internationale carrière begon) deelt de titelrol met Josy Santos. De twee Don José’s zijn Joel Prieto en Kyungho Kim Leon Košavić en Sakhiwe Mkosana alterneren als Escamillo en er zijn twee sopranen in de rol van Micaëla; Maeve Höglu en Sarah Yang. De première is in Antwerpen op 29 mei.

Links Raehann Bryce-Davis (La zia Principessa) en rechts Elena Stikhina (Suor Angelica). foto:© De Nationale Opera, Monika Rittershaus

Zomer

Voorafgaand aan het nieuwe operaseizoen zijn er twee bijzondere zomerconcerten.

Als onderdeel van Antwerp Queer Arts Festival zal queerPassion te horen zijn op 22 augustus in Opera Antwerpen. In een beklijvende interpretatie van Johann Sebastian Bachs Johannespassie staan de verhalen van queer personen centraal. Na Wenen en Leipzig strijkt dit bijzondere concert nu ook neer in Antwerpen. Vijf solisten, musici met historische instrumenten en het Antwerp Queer Choir brengen een unieke uitvoering van Bachs iconische compositie. Met nieuwe zangteksten worden verhalen verteld over discriminatie en veerkracht uit de queer geschiedenis, terwijl de integriteit van Bachs muziek behouden blijft. Twee historische gebeurtenissen staan centraal: de executie van een trans persoon in 1721 in het Duitse Halberstadt en de grootschalige vervolging van homoseksuele mannen in Utrecht in 1730-’31, wat vaak eindigde in de doodstraf. Ze worden verbonden met hedendaagse tragedies, zoals de aanslag op de nachtclub Pulse in Orlando in 2016 en het geweld tegen lesbische vrouwen in Mexico. queerPassion is een krachtig pleidooi voor gelijkheid, diversiteit en verbondenheid. Met sopraan Susanne Elmark, countertenor Yosemeh Adjei, tenor Julian Habermann en tenor Markus Schäfer. Muzikale leiding Michael Hell.

De Nederlandse mezzosopraan Mara Warenberg zingt op 30 en 31 augustus met het Symfonisch Orkest Opera Ballet Vlaanderen onder leiding van Alessandro Palumbo aria’s uit onder meer l barbiere di Siviglia, La Cenerentola en Maometto II  en zal ze La regata veneziana uit Péchés de vieillesse zingen.
Maria Warenberg tijdens de finale van het Koningin Elizabeth Concours. Foto: screenshot van de live stream.

Film

Op 6 en 7 januari is The making of Berlin van regisseur Yves Degryse in Opera Gent te zien. Het is een portret van een stad, opgebouwd rond het uitzonderlijke verhaal van Friedrich Mohr, die tijdens WOII als orkestregisseur (zeg maar roadie) bij de Berliner Philharmoniker werkte. Op het einde van de Tweede Wereldoorlog besliste de dirigent van de Philharmoniker om Siegfrieds Treurmars uit Wagners Götterdämmerung nog éénmaal op te voeren en live uit te zenden op de Duitse staatsradio. Dat plan mislukte door aanhoudende bombardementen en een haperende (opname)techniek.

75 jaar na datum is het de ultieme wens van Friedrich Mohr om dat technische hoogstandje uit te voeren zoals initieel gepland. Theatergroep BERLIN staat hem bij en roept de hulp in van radiozender Klara, het orkest van OBV in Opera Gent en de Duitse acteur Martin Wuttke, bekend van Quentin Tarantino’s Inglourious Basterds. The making of Berlin is een ‘geniale theaterfilm’ (De Standaard) die met live hoornmuziek gebracht wordt en tot ver buiten de landsgrenzen gelauwerd werd. Als hommage aan Opera Gent wordt de ingenieuze voorstelling opnieuw tot leven gebracht, voor de deuren even sluiten.

 

*Over Alejo Pérez:

Sinds 2019 bouwt Pérez als artistiek leider muziek aan de muzikale identiteit van Opera Ballet Vlaanderen. Het publiek maakte voor het eerst kennis met hem bij de producties van Pelléas et Mélisande (Sidi Larbi Cherkaoui & Damien Jalet/Marina Abramović) en Lohengrin (David Alden) onder de vorige artistieke directie.

Alejo Pérez. Foto:© Karim Khawatmi

Toen Jan Vandenhouwe als artistiek directeur werd aangesteld nam hij Alejo Pérez aan boord als muziekdirecteur. Don Carlos (Johan Simons), Der Schmied von Gent (Ersan Mondtag), Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny (Ivo van Hove), Tristan und Isolde (Philippe Grandrieux), La clemenza di Tito (Milo Rau), Jenůfa (Robert Carsen), Salome (Ersan Mondtag) en Norma (concertante uitvoering) zijn maar enkele van de grote producties die hij naast concerten bij ons dirigeerde. Straks dirigeert hij nog Wozzeck (Johan Simons). De productie waarmee hij afscheid neemt, wordt Parsifal in de regie van Susanne Kennedy. Daarna volgt nog een concert met Das Lied van der Erde van Alejo’s lievelingscomponist Gustav Mahler en de Zesde Symfonie van Beethoven. “De hoge kwaliteit van het Symfonisch Orkest Opera Ballet Vlaanderen wordt internationaal erkend. Dat is ook grotendeels de verdienste van Alejo,” aldus Jan Vandenhouwe. “Hij is een dirigent die verder kijkt dan de partituur en zich mee engageert in de hele complexiteit van een voorstelling, wat zorgde voor intense en doorleefde interpretaties. Ik ben ontzettend trots dat we samen met hem de voorbije jaren dit pad hebben bewandeld.” Ook Alejo zelf blikt met veel warmte terug op de voorbije periode. Wat hem opviel en hem blijvend verrast, is de stilistische flexibiliteit die het Symfonische Orkest aan de dag legt. ‘Je voelt dat de muzikanten zich zeer bewust zijn van het repertoire dat ze spelen. Er is aandacht voor de tijdsperiode waarin een componist een werk maakte, voor de muzikale traditie en de historische speelstijl. Op die kracht hebben we de afgelopen jaren verder ingezet. Ik ben bijvoorbeeld erg trots op de manier waarop het orkest Mozarts La clemenza di Tito heeft uitgevoerd. Wat ik ook enorm apprecieer, is de volle, Duits-Russische klank van de strijkerssectie. Met hen het repertoire van Strauss of Wagner spelen is altijd een cadeau. Ik kijk ernaar uit de nieuwe Parsifal-productie met het orkest te brengen.’ Alejo zal zeker nog terugkeren naar ons huis als gastdirigent. Een opvolger wordt momenteel nog niet aangesteld.

**Over de verbouwing van Opera Gent

Na een uitgebreid onderzoek worden de historisch belangrijke delen van het gebouw gerestaureerd. De theaterzaal zal een upgrade krijgen en de orkestbak wordt groter om de akoestiek in de zaal te verbeteren. De imposante kroonluchter wordt gerestaureerd en de oorspronkelijke kleuren in de zaal brengen we opnieuw tot leven. De drie balzalen – samen 90 meter lang en dus langer dan de Spiegelzaal in Versailles – blijven de blikvanger van Opera Gent. Ze zullen zorgvuldig gerestaureerd worden. OBV zal tijdens de verbouwing van de Opera in Gent tijdelijk onderkomens vinden in Brugge en in Lille.

Opera Gent (© Tom Dhaenens)

Verder lezen, kijken en luisteren

Op de website van Opera Ballet Vlaanderen is alle informatie voor het nieuwe seizoen te vinden en de opera’s en concerten zullen ook in de agenda van Place de l’Opera te vinden zijn.

Video van seizoen ’25-’26

Peter Franken lovend over Jenůfa onder Alejo Pérez.

 

Vorig artikel

Speelse Stravinsky contra sombere Martin

Volgend artikel

Dit is het meest recente artikel.

De auteur

Redactie

Redactie