FeaturedHeadlineLiedrecensieRecensies

Overrompelend recital Krimmell/Bushakevitz

Er is veel te doen rond het fenomeen lied recitals. Kan het klassieke lied overleven?  Is de belangstelling tanende? Er worden – als ik in eigen land blijf – veel initiatieven ontwikkeld om de uitvoering van het Lied te ondersteunen en te promoten. Ik denk hierbij aan organisaties als De Vrienden van het Lied, het Internationaal Liedfestival Zeist, Festival Vocallis, de Schubert Stichting, de opzet van de International Vocal Competition in ’s-Hertogenbosch die het theatrale aspect naar boven haalde, het Internationaal Studenten Lied Duo in Groningen. Allemaal prijzenswaardige acties.

Afgelopen dinsdag in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam stond er een duo  – de jonge bariton Konstantin Krimmel met pianist Ammiel Bushakevitz – dat het vertrouwen in overleven van het genre volledig ondersteunde.  Zij richtten zich op het 19e eeuwse genre, de Duitse Ballade; een verhalend gedicht vaak gebaseerd op een oude legende en een bovennatuurlijk gegeven. Wat een fabelachtige techniek en wat een tekstbehandeling. Een verteller pur sang. Dictie, dynamische verschillen, emotie in alle facetten ondersteund door een groot aanbod van klankkleur. En wat een gedroomd duo. Een uniek recital.

Rechts bariton Konstantin Krimmel en links pianist Ammiel Bushakevitz. Foto:©Flo Huber

Helaas was de Kleine Zaal niet goed bezet. Waar waren de zangers van het Conservatorium van Amsterdam? Het beleven van deze avond doet meer voor een zanger dan een zangles.  Het is een optreden, waarvoor het publiek over enige tijd in de rij zal staan om een kaartje te bemachtigen.

Buitengewoon

Krimmel had het zich niet gemakkelijk gemaakt. De Ballades van Carl Loewe op teksten van Theodor Fontane, Johann Gottfried Herder, Johann Wolfgang Goethe en Johann Ludwig Uhland vulden het gedeelte voor de pauze. Deze verhalende liederen vragen naast technische vaardigheden een groot inlevingsvermogen en ruime kennis van de literatuur. Een aspect dat nog wel eens vergeten wordt. De combinatie van al de facetten van een liedrecital, muziek, literatuur, voordracht, taal en stijl vormde een eenheid tijdens dit buitengewone optreden. Het was er allemaal. Ammiel Bushakevitz was een volwaardig partner van zanger. Merkbaar was hoe goed hij de teksten ook meebeleefde.

Ontroerende Wolf en Schubert

Na de pauze liederen van Hugo Wolf, de cyclus Harfenspieler op een tekst van Goethe : indringende gedichten over ervaringen van vertwijfeling en verdriet en het zoeken naar de zin van het leven. Een ontroerende interpretatie van deze jonge bariton. Ook hier is het literaire element van groot belang.

Pianist Ammiel Bushakevitz en rechts bariton Konstantin Krimmel. Foto:©Flo Huber

Tot slot liederen van Franz Schubert: Erlkönig – “de ballade van alle ballades”een sobere maar duidelijke vertolking zonder de grenzen op te zoeken. Bravo voor de pianist. Diep ontroerd was ik door Nachtstück. Daarna het verhaal van de Koning van Thule en het veeleisende lied Der Zwerg. Het duo besloot met de heroïsche monoloog Prometheus op een tekst van Goethe, waarmee Krimmel en Bushakevitz lieten horen dat zij deze tekst en muziek in al zijn nuances volledig beheersten. Ademloos luisterden we. Een enthousiast publiek beloonde de artiesten met gejuich en luid applaus.

Edison

Voor de toegift kwam Konstantin Krimmel op met het Edison beeldje. Hij bedankte nog eens voor de hem toegekende Edison eind september jl. voor de opname van het album Mythos waar Krimmel en Bushakevitz hun liefde verklaren aan de Ballades van leeftijdsgenoten Carl Loewe en Franz Schubert, waarvan er tijdens het recital een aantal werd vertolkt. Van kindsbeen aan heeft Krimmel een fascinatie voor oude verhalen en legenden. Daarna zette hij de Edison op de vleugel en zong  tot slot Robert Schumann’s Belzasar.

 

Voor dit seizoen staan er momenteel geen data gepland voor optredens in Nederland door Konstantin Krimmel, maar mogelijk is een reisje naar Hamburg te overwegen als Konstantin op 27 november in de Elbphilharmonie de cyclus Songs of Travel van Ralph Vaughan Williams zingt, of een uitje naar München in januari 2026 als Konstantin Dr. Flake in Die Fledermaus in de regie van Barrie Kosky speelt en zingt en een paar dagen later ook de titelrol in Don Giovanni geregisseerd door David Hermann. Op de website van Konstantin Krimmel staat een uitgebreide agenda.

Verder kijken, luisteren en lezen

Erlkönig door Kostantin Krimmel en Ammiel Bushakevitz,

Der Köning in Thule door Kostantin Krimmel en Ammiel Bushakevitz

Begegnung van Hugo Wolf Kostantin Krimmel en Ammiel Bushakevitz

In de Matthäus Passion van het KCO maakte Konstantin Krimmel eerder dit jaar ook indruk op Franz Straatman

 

Vorig artikel

Benjy Wenzelberg komt thuis bij opera.

Volgend artikel

Kameropera Carmen eist teveel vrijheid op

De auteur

Annett Andriesen

Annett Andriesen