AchtergrondBinnenkortBuitenlandFeatured

Royal Opera: zes bioscooptitels in 2016/2017

Het nieuwe bioscoopprogramma van het Royal Opera House bevat zes operaproducties en zes balletproducties. De voorstellingen worden vertoond in meer dan 1.000 bioscopen wereldwijd, waaronder ruim 50 bioscopen in Nederland. Een nieuwe productie van Norma opent op 26 september het seizoen.

Live Cinema-opnames in het Royal Opera House in Londen. (© Sim Canetty-Clarke)
Live Cinema-opnames in het Royal Opera House in Londen. (© Sim Canetty-Clarke)

Het gaat goed met Royal Opera House Live Cinema, de bioscooptak van het Londense operahuis. De bezoekersaantallen van de live vertoonde voorstellingen groeien gestaag en het aantal bioscopen dat de Londense producties op zijn programma zet, heeft inmiddels de grens van 1.000 gepasseerd.

In tegenstelling tot de Metropolitan Opera – de andere grote aanbieder van bioscoopopera’s – brengt de Royal Opera een gemengd programma van opera en ballet. Balletliefhebbers krijgen in het nieuwe seizoen titels als Anastasia, De notenkraker, Woolf Works en The Sleeping Beauty te zien.

Interessant genoeg is de Russische ster Anna Netrebko geëngageerd voor de openingsvoorstelling, nadat zij jaren achtereen het bioscoopseizoen van de Metropolitan Opera opende. Netrebko zingt op 26 september de titelrol in Norma van Bellini, naast Joseph Calleja en Sonia Ganassi. Àlex Ollé van La fura dels Baus ensceneert de nieuwe productie.

Behalve Netrebko zijn er vele andere sterren te bewonderen in het Live Cinema-seizoen. Vittorio Grigolo zingt bijvoorbeeld Hoffmann in Offenbachs opera Les contes d’Hoffmann, Dmitri Hvorostovsky geeft zijn geroemde vertolking van graaf Luna in Il trovatore en de Duitse toptenor Jonas Kaufmann zingt Otello in Verdi’s gelijknamige opera.

Hieronder een volledig overzicht van de operatitels in het bioscoopprogramma van het Royal Opera House:

Norma (V. Bellini) nieuwe productie
26 september 2016
Dirigent: Antonio Pappano
Regisseur: Àlex Ollé
Solisten: Anna Netrebko, Joseph Calleja, Sonia Ganassi, e.a.

Così fan tutte (W.A. Mozart) nieuwe productie
17 oktober 2016
Dirigent: Semyon Bychkov
Regisseur: Jan Philipp Gloger
Solisten: Daniel Behle, Alessio Arduini, Johannes Martin Kränzle, Corinne Winters, Angela Brower en Sabina Puértolas.

Les contes d’Hoffmann (J. Offenbach)
15 november 2016
Dirigent: Evelino Pidò
Regisseur: John Schlesinger
Solisten: Vittorio Grigolo, Thomas Hampson, Sofia Fomina, Christine Rice, Sonya Yoncheva, e.a.

Il trovatore (G. Verdi)
31 januari 2017
Dirigent: Richard Farnes
Regisseur: David Bösch
Solisten: Dmitri Hvorostovsky, Anita Rachvelishvili, Lianna Haroutounian, Gregory Kunde, e.a.

Madama Butterfly (G. Puccini)
30 maart 2017
Dirigent: Antonio Pappano
Regisseur: Moshe Leiser en Patrice Caurier
Solisten: Ermonela Jaho, Marcelo Puente, Scott Hendricks, Elizabeth DeShong, e.a.

Otello (G. Verdi) nieuwe productie
28 juni 2017
Dirigent: Antonio Pappano
Regiseur: Keith Warner
Solisten: Jonas Kaufmann, Maria Agresta, Ludovic Tézier, e.a.

Op www.royaloperahouse.nl staat een overzicht van de deelnemende Nederlandse bioscopen. Zie verder voor meer informatie de website van het Royal Opera House.

Vorig artikel

Opéra Royal speelt Aubers Manon Lescaut

Volgend artikel

Patacca en Hekkers beginnen operastudio

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

9Reacties

  1. Leen Roetman
    7 april 2016 at 10:28

    Ik vraag me soms af welke keuzes men maakt om een opera in de cinema uit te zenden. Ik weet niet hoe groot de beschikbaarheid is voor uitzendingen vanuit de Met Opera in de cinema in Engeland, maar zitten wij in Nederland voor volgend jaar al weer te wachten op een Trovatore, Otello, Butterfly? Hebben wij dit seizoen vanuit New York mogen beleven. Norma en Contes lijken me wel aardig om naar toe te gaan.

  2. Maarten-Jan Dongelmans
    7 april 2016 at 11:33

    Klopt, van enige coordinatie lijkt totaal geen sprake. Helaas. Interessant punt stel je aan de orde Leen. Ik zou inderdaad ook wel eens willen weten in hoeveel Engelse bioscopen The Met’s Live in HD Series te zien is.

  3. Kees-Christiaan
    7 april 2016 at 19:01

    @Maarten-Jan: Google weet raad. De Met´s live is in circa 155 steden in Groot-Brittannië te zien. Alleen in Londen al in 18 bioscopen.

  4. Maarten-Jan Dongelmans
    7 april 2016 at 19:10

    @Kees-Christiaan: dank voor de info. Het maakt het nog onbegrijpelijker dat er zoveel titels herhaald worden (al zijn de producties uiteraard verschillend).

  5. Kees-Christiaan
    7 april 2016 at 20:07

    Enerzijds wel. Anderzijds: ik kan me moeilijk voorstellen dat de ROH een productie niet in de bios brengt, omdat de Met dezelfde titel een jaar eerder al heeft gebracht. Of andersom. Van zulke grote operahuizen mag je een eigen koers verwachten. Wellicht zien ze elkaar ook als bios-concurrenten. En ze hebben natuurlijk met hun eigen meerjarenplanning te maken.

  6. Bob Molenaar
    12 april 2016 at 17:27

    De twee operahuizen proberen beide met het ijzeren repertoire een nieuw publiek te kweken. Je kunt je toch pas een opera-fan noemen als je al die kleine 50 tot 100 opera’s tenminste 2x hebt gezien. En dat nieuwe publiek winnen is niet zo eenvoudig. Dat heeft namelijk geen enkel idee over wat muziek is na een jeugd in lawaaierige disco’s en kroegen. Ze hebben nog nooit een goed muziekwerk bewust beluisterd. Nooit een Oh Fortuna, Aase’s Dood, Casta Diva, Visi d’Arte en ga maar door.
    Ik hoop dat MET en ROH nog lang doorgaan met het brengen van die IJ.R. opera’s
    Bob Molenaar

  7. Maarten-Jan Dongelmans
    13 april 2016 at 08:30

    Wanneer ik in de bioscopen om mij heen kijk, zie ik vooral het publiek dat al van opera hield voordat The Met en The Royal Opera House het witte doek opzochten, met andere woorden de zestigplussers. Sporadisch ontdek je jongeren. Maar de meeste vijftigminners staan (zoals Bob schrijft) ‘na een jeugd in lawaaierige disco’s en kroegen’) de rij voor de reguliere films, niet voor de opera.
    Als de operahuizen zich echt serieus op een nieuw publiek willen richten zullen ze de zaken anders en veel creatiever in de promotie moeten aanpakken. Nu vissen ze in dezelfde vijver als de collega’s die niet het geld hebben om zich wereldwijd in de bioscoop te manifesteren.

  8. Kees-Christiaan
    13 april 2016 at 10:51

    Ik heb nog niemand gesproken voor wie het bezoek aan een bioscoop-opera aanleiding was voor een bezoek aan bv. het Muziektheater (laat staan een buitenlands operahuis). Wel heb ik diverse mensen gesproken die van opera houden, die om diverse redenen (o.a. bereikbaarheid, financiën) nooit naar bv. het Muziektheater gaan, maar voor wie de bioscoop-opera´s een perfect alternatief zijn. Dit heeft niets met leeftijd te maken en je zou deze mensen ook nieuw publiek kunnen noemen.

    Neemt het reguliere operabezoek toe door de bioscoop-opera´s of juist af? Dat lijkt me een interessante vraag.

    Verder heb ik de indruk dat het bezoek aan een bioscoop-opera ook veel meer een sociale dimensie heeft. Gezellig samen een avondje uit, inclusief hapjes en drankjes. Dit sociale aspect heeft ook een nadeel: mensen blijven in de pauzes gezellig staan kletsen en betreden te laat de zaal. Het bioscooppersoneel zou hier wellicht iets van moeten zeggen, maar doet z´n best om zo gastvrij mogelijk te zijn. De klant is koning. De verschillende achtergronden voor het bezoeken van een bioscoop-opera (gezellig avondje uit vs specifiek voor de opera) zorgen soms voor wrevel.

  9. Susan
    21 mei 2016 at 07:00

    Weet iemand of I Capuleti van 1juni aanstaande ook in de Nederlandse bioscopen te zien is (Liceu Barcelona)?