BinnenkortNieuws

ZaterdagMatinee brengt Bellini’s Straniera

“Een romantische Bellini.” Zo omschrijft de NTR ZaterdagMatinee de opera La straniera. Op zaterdag 14 mei voert de concertserie Bellini’s werk uit in het Concertgebouw in Amsterdam. Annick Massis zingt de hoofdrol.

Annick Massis. (© Gianni Ugolini)
Annick Massis. (© Gianni Ugolini)

Met La straniera vond Bellini zijn eigen stem en sloot hij aan bij de internationale romantiek, meent de NTR ZaterdagMatinee. “Zo beperkte Bellini de voor de belcantostijl zo kenmerkende ornamentiek en smeedde hij een krachtiger eenheid tussen muziek en drama. Romantisch zijn ook de melancholische sfeer die de hoofdpersonen omgeeft en de mysterieuze muziek waarmee hij de vreemdelinge (‘la straniera’) karakteriseert.”

Ondanks die hoge waardering behoort La straniera niet tot de bekendere werken van Bellini, zoals Norma, La sonnambula en I puritani. Hoewel de wereldpremière in 1829 in de Scala een groot succes was en het werk snel zijn weg vond naar de internationale tonelen, verdween het later gaandeweg uit beeld.

De opera speelt zich af in Brittannië, rond het jaar 1200, en draait om een mysterieuze vrouw die gesluierd door het Britse landschap waart. De boerenbevolking ziet haar aan voor een heks, maar in werkelijkheid is ze de verbannen vrouw van de koning van Frankrijk, Alaide. Graaf Arturo ontmoet haar en valt voor haar. Hij staat echter op het punt om te trouwen met Isoletta. Dat gegeven leidt tot veel verwarring en drama, en een bijzonder tragisch einde.

In de NTR ZaterdagMatinee zal Annick Massis de rol van Alaide vertolken. Massis is een gevierde Franse coloratuursopraan, onder meer bekend van optredens bij de Opéra Royal de Wallonie in Luik. Tegenover haar staat tenor Leonardo Capalbo als Arturo.

De rol van Isoletta wordt vertolkt door mezzosopraan Alisa Kolosova. Haar als baron vermomde broer Valdeburgo wordt neergezet door bariton Luca Grassi en bas Massimiliano Catellani zingt de partij van Isoletta’s vader, Il signore di Montolino. Andere rollen zijn er voor bas-bariton Roberto Lorenzi (Il priore degli Spedalieri) en tenor Luis Gomes (Osburgo).

Op de bok staat Giancarlo Andretta, die in 2013 Verdi’s Il trovatore dirigeerde in de Matinee. Andretta leidt deFilharmonie uit Antwerpen en het Groot Omroepkoor.

De uitvoering van La straniera begint om 13.00 uur en wordt live uitgezonden op Radio 4. Zie voor meer informatie en het boeken van kaarten de website van het Concertgebouw.

Vorig artikel

Kaiser von Atlantis maakt diepe indruk

Volgend artikel

Sally Matthews: happy in Amsterdam

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

7Reacties

  1. Rudolph Duppen
    6 mei 2016 at 18:10

    Wat jammer dat de oorspronkelijk aangekondigde Elena Mosuc niet zingt.Ze maakte eerder furore in de Zaterdag Matinee. Er is niets mis met Annick Massis maar haar stem is wel vrij klein.

  2. Rudolph Duppen
    14 mei 2016 at 17:54

    De uitvoering van La Straniera viel me niet mee.Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik in de pauze ben weggegaan (Ik was trouwens niet de enige) en ik heb de rest van de uitvoering op de radio beluisterd.Het is een fragmentarisch en daardoor vermoeiend werk om naar te luisteren.Annick Massis was helaas niet tegen de rol opgewassen. Haar onmachtige stemgeluid deed geen recht aan de hoofdrol. Op de radio klonk haar stem wat beter.De bariton zong voortdurend vals wat ook niet bevorderlijk was voor het luistergenot. De andere stemmen waren adequaat. De bijdrage van het Groot Omroepkoor was uitstekend en van deFilharmonie redelijk. De opera uitvoeringen in de Zaterdag matinee zijn meestal van zeer hoog niveau. Een mindere uitvoering kan er wel eens tussen zitten.

  3. Willem Tates
    15 mei 2016 at 14:50

    Samen met mijn zwager (deskundige) vonden wij het een prachtig concert, de bariton was na de pauze beter en wij hebben geen valse noot gehoord. Het koor krachtige mooie aanvulling. De verwisseling van de sopraan werd mij bekend door fasebook, een bericht van het Concertgebouw was wel op zijn plaats geweest.
    En het blijft mensen werk, de ene econoom zegt we moeten links af en de ander zegt rechtsaf, en beiden hebben in de zelfde klas gezetten.

  4. Rudolph Duppen
    15 mei 2016 at 18:30

    Als ik de zangkwaliteiten van Annick Massis vergelijk met haar vorige vijf optredens in Het Concertgebouw dan moet ik helaas constateren dat haar stem aanzienlijk aan kracht en flexibiliteit heeft ingeboet. De stem was nooit groot maar zoals de beroemde Engelse criticus Harold Rosenthal gezegd zou kunnen hebben: She made a small voice go a long way. Ik weet niet of het op het conto van de onwennigheid met de rol moet worden geschreven of dat de stem permanent achteruitgegaan is dat kan ik niet beoordelen.Het leven is een strijd tegen het verval en dat geldt ook voor stemmen. We zijn de buitengewoon sympathieke Annick Massis dankbaar voor haar vele mooie concerten.

    Anders dan in het programmaboekje stond vond de Nederlandse première van La Straniera al plaats in Amsterdam in 1834. (bron: Annals of Opera 1597-1940). Hie was ik niet bij.

  5. Rudolph Duppen
    18 mei 2016 at 17:14

    Bijzonder merkwaardig dat er geen enkele recensie van La Straniera in de dagbladen is verschenen (zover ik kan nagaan) en ook niet op Place de L’opera. Komt het doordat het concert plaatsvond op zaterdag en het niet meer actueel is om op dinsdag na het pinksterweekeinde een recensie te publiceren? Of hadden de kranten hun ruimte voor opera voor The International Opera Award voor DNO gereserveerd? Of vonden ze de uitvoering zo slecht dat het niet de moeitewaard was er een recensie aan te wijden? Of zaten alle recensenten in het Savoy Theatre waar de uitreiking van de prijzen plaats vond? Ik zou het graag willen weten.

  6. 18 mei 2016 at 18:33

    Geachte Rudolph Duppen,

    Place de l’Opera was zeker aanwezig bij de uitvoering van La straniera, maar onze recensente werd kort na de uitvoering geveld door de griep. We hopen haar recensie zo snel mogelijk te kunnen publiceren!

    Hartelijke groet,

    Jordi Kooiman
    Place de l’Opera

  7. Rudolph Duppen
    18 mei 2016 at 20:05

    Hartelijk dank voor de prompte reactie.