AchtergrondBinnenkortBuitenland

Seizoen Opéra Royal de Wallonie 2017/2018

De Opéra Royal de Wallonie in Luik brengt komend seizoen negen opera’s, acht ervan in nieuwe producties. Speranza Scappucci is benoemd tot chef-dirigent en zal producties van Manon Lescaut en Carmen leiden.

Still uit de trailer van het nieuwe seizoen.
Still uit de trailer van het nieuwe seizoen.

De opera van Luik doet het goed. Afgelopen seizoen trok het huis een recordaantal bezoekers, aldus intendant Stefano Mazzonis di Pralafera in zijn inleiding op het nieuwe seizoensprogramma. “Dit jaar willen we weer alle registers opentrekken om u een programma aan te bieden dat aan uw verwachtingen voldoet.”

Di Pralafera kiest voor titels van Puccini, Bellini, Donizetti, Verdi, Bizet, Auber, Mozart en Rossini. Hij ensceneert zelf drie producties: Manon Lescaut, Rigoletto en Macbeth.

Het programma bevat klassiekers als Norma, Carmen en Le nozze di Figaro, maar er is ook een rariteit: Le Domino noir van Daniel-François-Esprit Auber, een opéra-comique uit 1837 op een tekst van Eugène Scribe. Het was één van Aubers succesvolste werken, maar het wordt tegenwoordig nog maar zelden opgevoerd.

Speranza Scappucci, die in Luik onlangs een productie van Verdi’s Jérusalem dirigeerde, is benoemd tot nieuwe chef-dirigent. Ze neemt in september direct de seizoensopening, Manon Lescaut van Puccini, voor haar rekening en komt later terug voor Carmen.

Naast de geënsceneerde opera’s zijn er verschillende concerten geprogrammeerd, waaronder (nog voor de seizoensopening met Manon Lescaut) een concertante Orfeo van Monteverdi, een optreden van Jessica Pratt en uitvoeringen van het Stabat Mater van Rossini en de Messa di Gloria van Puccini.

Luik haalt ieder seizoen wel een paar grote namen in huis. In 2017/2018 zijn dat onder anderen Marcello Giordani (Des Grieux in Manon Lescaut), Patrizia Ciofi (titelrol in Norma), Gregory Kunde (Pollione in Norma) en Leo Nucci (titelrol in Macbeth). Nederlandse inbreng is er in Le nozze di Figaro, waarin sopraan Judith van Wanroij de rol van gravin Almaviva zingt.

Hieronder een overzicht van de operaproducties:

Orfeo (C. Monteverdi)
17 september 2017
Dirigent: Leonardo Garcia-Alarcon
Regisseur: [concertant]
Solisten: Valerio Contaldo, Mariana Flores,

Manon Lescaut (G. Puccini)
19 t/m 30 september 2017
Dirigent: Speranza Scappucci
Regisseur: Stefano Mazzonis di Pralafera
Solisten: Anna Pirozzi, Marcello Giordani, Ionut Pascu e.a.

Norma (V. Bellini)
19 oktober t/m 4 november 2017
Dirigent: Massimo Zanetti
Regisseur: Davide Garattini Raimondi
Solisten: Patrizia Ciofi, Silvia Dalla Benetta, Gregory Kunde, Josè Maria Lo Monaco, Roberto Tagliavini e.a.

La Favorite (G. Donizetti)
16 t/m 28 november 2017
Dirigent: Luciano Acocella
Regisseur: Rosetta Cucchi
Solisten: Sonia Ganassi, Celso Albelo, Mario Cassi, Alexise Yerna e.a.

Rigoletto (G. Verdi)
21 december 2017 t/m 6 januari 2018
Dirigent: Giampaolo Bisanti
Regisseur: Stefano Mazzonis di Pralafera
Solisten: George Petean, Devid Cecconi, Jessica Nuccio, Lavinia Bini, Giuseppe Gipali, Davide Giusti e.a.

Carmen (G. Bizet)
26 januari t/m 9 februari 2018
Dirigent: Speranza Scappucci
Regisseur: Henning Brockhaus
Solisten: Nino Surguladze, Gala El Hadidi, Marc Laho, Mickael Spadaccini, Silvia Dalla Benetta, Lionel Lhote, Laurent Kubla e.a.

Le Domino noir (D-F-E. Auber)
23 februari t/m 3 maart 2018
Dirigent: Patrick Davin
Regisseur: Christian Hecq en Valérie Lesort
Solisten: Anne-Catherine Gillet, Cyrille Dubois, Antoinette Dennefeld, François Rougier e.a.

Le nozze di Figaro (W.A. Mozart)
6 t/m 14 april 2018
Dirigent: Christophe Rousset
Regisseur: Emilio Sagi
Solisten: Mario Cassi, Judith van Wanroij, Leon Kosavic, Jodie Devos e.a.

La Donna del lago (G. Rossini)
5 t/m 15 mei 2018
Dirigent: Michele Mariotti
Regisseur: Damiano Michieletto
Solisten: Salome Jicia, Marianna Pizzolato, Maxim Mironov, Sergey Romanovsky e.a.

Macbeth (G. Verdi)
12 t/m 26 juni 2018
Dirigent: Paolo Arrivabeni
Regisseur: Stefano Mazzonis di Pralafera
Solisten: Leo Nucci, Tatiana Serjan, Vincenzo Costanzo, Giacomo Prestia e.a.

Zie voor meer informatie de website van de Opéra Royal de Wallonie.

Hieronder de trailer van het seizoen:

Vorig artikel

Seizoen Opera Vlaanderen 2017/2018

Volgend artikel

Een aanwinst: Rienzi uit Toulouse

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

8Reacties

  1. Stefan Caprasse
    20 april 2017 at 13:37

    Op ‘le Domino Noir’ na inderdaad een nogal ‘overklassiek’ seizoen. Maar aldus vullen Luik en de Vlaamse Opera zich wel mooi aan…
    En er zijn hoe dan ook prachtige werken bij die ik met plezier (weer)hoor: Manon Lescaut, Carmen, Nozze en zeker Norma (Kunde!).
    De herneming van Rigoletto komt wat snel, hoe graag ik het werk ook hoor.
    En ondanks zijn leeftijd kijk ik toch enorm uit naar de Macbeth van Nucci!

  2. Olivier Keegel
    21 april 2017 at 12:36

    Jordi, had je voor de DNatO-bezoekers niet even moeten uitleggen dat La Donna del lago een opera van Rossini is?

    Alleen “La Donna del lago (G. Rossini)” is beslist onvoldoende, minimaal “La Donna del lago (opera van G. Rossini. Echt waar!)”.

  3. Wim Berfelo
    21 april 2017 at 13:11

    Luik is niet alleen een aanvulling op de Vlaamse Opera, zeker ook op de Nationale Opera in Amsterdam. Het programma mag dan overklassiek zijn, maar waar krijg je zoveel top-opera’s in een seizoen. Ik verheug mij vooral op Norma met Ciofi en Kunde, en op La Favorite met Sonia Ganassi en Celso Albelo. Daar zal ik zeker bij zijn.

  4. Olivier Keegel
    21 april 2017 at 13:44

    Daar spreekt u een juist woord, meneer Berfelo, een woord dat ik overigens al jaren verkondig. Ik heb mijn abonnement voor Luik dan ook alweer besteld.

    In Luik bijzonder weinig kans op op regies die uitgebroed zijn in een psychiatrische kliniek voor geëxplodeerde ego’s. Ja, Luik brengt opera’s die mensen graag willen horen (foei, foei, foei!). Niettegenstaande is er ook altijd een bijzondere/incourante productie, zoals nu Le Domino noir. Bovendien zijn er altijd een paar interessante c.q. grote namen, eenvoudigweg omdat deze topartiesten wel eens gewoon lekker opera willen maken zonder de capriolen van een egomane wijsneus te hoeven opvolgen. Daarvoor neemt men gaarne genoegen met een gematigde gage.

    Ten slotte is het operagebouw een juweeltje: het feest begint al bij binnenkomst.

    Voeg hierbij de “boules liégoises” als souper, en dan is er maar één conclusie mogelijk: Liege rules!

  5. theo laceulle
    21 april 2017 at 13:50

    La Favorite en La Donna del lago, en Nucci’s Macbeth, heerlijk!Ik ga er weer al mijn NS-vrijreizen kaartjes aan besteden!!

  6. theo laceulle
    21 april 2017 at 13:53

    Wel jammer overigens, dat ze Annick Massis niet hebben gecast!

  7. Jan de Jong
    21 april 2017 at 16:33

    Met veel plezier nu een aantal keren naar Luik geweest. Een heel andere wereld dan Amsterdam, Enschede of de theaters in aangrenzend Duitsland.
    Niet alle producties zijn even geslaagd, orkestraal en ook vocaal valt het soms ook tegen, maar er zijn ook verrassingen. Het programma voor komend jaar is echter nogal eenzijdig of met stukken die de afgelopen jaren ook elders in de Lage landen en het Roergebied vaak meermaals zijn gegaan. Maar het is leuk voor de liefhebbers van belcanto dat zij hier aan hun trekken komen.
    Le Domino Noir ga ik echter zeker zien.

  8. Rudolph Duppen
    22 april 2017 at 14:58

    @Theo Laceulle:Het laatste optreden van Annick Massis in La Straniera in de Zaterdag Matinee was geen onverdeeld genoegen. Haar stem had sterk aan kracht en flexibiliteit ingeboet. Ik denk dat het einde van haar loopbaan in zicht is alhoewel ze nog wel optreedt.