AchtergrondBinnenkortBuitenlandFeatured

Lilian Farahani tekent in Bern

Lilian Farahani gaat dit najaar naar Zwitserland. Ze heeft een vast contract getekend bij het Konzert Theater Bern. Komend seizoen zal ze er drie rollen zingen. Niettemin houdt ze tijd over voor ander werk, waaronder in Nederland. We belden even met de sopraan.

Lilian Farahani. (© Maurice Lammerts van Bueren)

Mooi nieuws van Lilian Farahani: nadat ze eerder dit jaar haar eerste grote buitenlandse rol zong in het Franse Nancy (Carolina in Il matrimonio segreto), zet ze nu met haar contract in Zwitserland een volgende stap buiten de grenzen van Nederland.

Het Konzert Theater Bern heeft naast dans en toneel een speciale afdeling muziektheater, met een eigen ensemble, waarvan Lilian deel gaat uitmaken. Het contract is getekend en over enige tijd beginnen de repetities voor de eerste voorstellingen. Lilian Farahani, die niet meteen overtuigd was van haar succes bij de auditiecommissie, is opgetogen.

Hoe is het contact met Bern ontstaan?
“Het begon bij een componist met wie ik eerder heb samengewerkt. Dit voorjaar sprak ik hem en toen vroeg hij me om voor te zingen. Hij kende de artistiek directeur in Bern en suggereerde dat ik zou auditeren. Via hem kwam ik op een lijst met kandidaten en zo ben ik begin juni naar Bern gereisd. Eigenlijk stond er voor die dag een andere auditie gepland via mijn agentschap IMG, maar ik wilde die kans in Bern pakken. Een paar dagen na de auditie werd er naar mijn beschikbaarheid in het komende seizoen gevraagd en wist ik dat ze me wilden contracteren.”

Merkte je bij de auditie al dat je een goede indruk maakte?
“Oh nee, er gaat op zo’n moment van alles door je heen. Er waren zeven sopranen voor me, die allemaal begonnen met een aria naar eigen keuze en daarna de aria van Pamina uit Die Zauberflöte deden. Na mijn eerste aria, die van Sophie uit Werther van Massenet, vroegen ze mij naar iets heel anders. Ik deed Zerlina uit Don Giovanni; Mozart is natuurlijk vaste prik. Vervolgens kwam de vraag naar een Duitstalig stuk. Dat werd Ännchen uit Der Freischütz. Ik wist dat ze in elk geval iemand zochten voor de rol van Pamina en van alle andere kandidaten wilden ze die aria horen, behalve van mij. Ik kreeg ernstig het gevoel dat ik het niet zou worden.

Natuurlijk was ik gespannen en door de zenuwen was er een coloratuurtje dat er behoorlijk beroerd uitkwam. Toen dat nog een keer gebeurde, zag ik de directeur even opkijken van zijn papieren. Ik keek terug met een blik van: ja, ik weet het. Toen kwam er een glimlachje van achter de tafel.”

Je had die dag ook een andere auditie staan. Geen spijt van?
“Het was eigenlijk een gok; via de ontmoeting met de componist ontstond die lijn naar Bern. Op de dag dat ik daar moest zijn voor de auditie, was er al een vlucht geboekt naar Frankrijk. Die auditie is verzet naar een andere dag. Het was voor mij een kwestie van: niet kiezen, dat is zonde. Want ik wil geen kans voorbij laten gaan.

Mijn voorbereiding was niet optimaal, ik had er een paar dagen voor. Het was een kwestie van: eropaf. En natuurlijk een beetje geluk.”

Welke rollen ga je in Bern zingen?
“Half oktober beginnen de repetities voor Anna Karenina van Jenő Hubay uit 1923. Dat wordt een nieuwe productie van een weinig gespeelde opera, die op 26 november in première gaat. Ik zing de rol van Kitty.

Twee weken daarvoor opent de herneming van Die Zauberflöte. Dat wordt hard werken; voor zo’n herneming staan vaak maar een paar repetitiedagen in het schema, omdat de cast grotendeels ongewijzigd is sinds de vorige serie. Ik ben nieuw en dan is Pamina ook nog mijn roldebuut!

Op 2 februari 2018 heeft het Konzert Theater de première gepland van The Medium van Gian Carlo Menotti. Daarin zing ik de rol van Mrs. Gobineau.”

Zien we je komend seizoen niet meer in Nederland?
“Dat is het mooie van mijn contract in Bern: het is een parttimeaanstelling en dat geeft mij de ruimte om er nog dingen naast te doen. Er staan komende maanden verschillende optredens in Nederland gepland, met onder meer het Nederlands Philharmonisch Orkest en met André Heuvelman.”

Zie voor meer informatie over het komende seizoen van Lilian Farahani www.lilianfarahani.com.

Vorig artikel

Hortus Festival brengt kameropera Érards

Volgend artikel

Cité de l’Opera: Jamie, Iris en Paul

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.