Binnenkort

Opera in de media: week 33

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 33 (12 – 18 augustus 2017) aandacht voor een tv-uitzending van Aida vanuit Salzburg, met in de hoofdrol Anna Netrebko, en een herhaling van Il ritorno d’Ulisse in patria tijdens de NTR ZaterdagMatinee.

Video

Anna Netrebko als Aida. (© Salzburger Festspiele / Monika Rittershaus)

Aida in Salzburg
Niet als stream, maar via het televisiekanaal van Arte is zaterdag de opera Aida overal in Europa te zien. Het lijkt het hoogtepunt te zijn van de Salzburger Festspiele dit jaar, met in de titelrol Anna Netrebko en met Francesco Meli in de rol van Radamès. Ook door de medewerking van Riccardo Muti als dirigent voor de Wiener Philharmoniker kreeg deze productie al vooraf veel aandacht. De Iraanse Shirin Neshat tekent voor de regie.
Arte: zaterdag 12 augustus om 20.15 u.

Peter Sellars centraal
Wat later op de avond besteedt Arte opnieuw aandacht aan het festival van Salzburg met een programma over regisseur Peter Sellars, die dit jaar La clemenza di Tito ensceneerde als zijn eerste bijdrage aan het jaarlijkse festival.
Arte: zaterdag 12 augustus om 22.50 u.

Oberon in München
Met in de hoofdrollen Julian Prégardien, Alyona Abramowa en Annette Dasch werd deze zomer de opera Oberon van Carl Maria von Webers opgevoerd in München. De enscenering door Nikolaus Habjan werd gespeeld op het podium van het Prinzregententheater. De recensie van Place de l’Opera vond het “een avond met meer minnen dan plussen”.
Arte Concert: on demand.

Stéphane Degout. (© Julien Benhamou)

Sprookje in Aix
Het duo van regisseur Joël Pommerat en componist Philippe Boesmans was eerder verantwoordelijk de opera Au Monde. Dit jaar maakten ze voor het festival van Aix-en-Provence een nieuwe productie, Pinocchio. In de hoofdrollen zongen Chloé Briot, Marie-Eve Munger en Stéphane Degout, het orkest werd geleid door Emilio Pomarico. De opname uit begin juli 2017 is nog online te bekijken.
Arte Concert: on demand.

Audio

Archeoloog draait zijn keuze
De komende aflevering van Een goedemorgen met wordt gepresenteerd door prof. dr. Eric Moormann, hoogleraar klassieke archeologie aan de Radboud Universiteit. Hij is vaste bezoeker van de NTR ZaterdagMatinee en bezocht verschillende malen het Wagner-walhalla Bayreuth.
NPO Radio 4: zaterdag 12 augustus om 10.00 u.

Monteverdi in de Matinee
De NTR ZaterdagMatinee herhaalt de opname van 18 maart jongstleden. Toen werd Il ritorno d’Ulisse in patria (versie in vijf aktes) van Claudio Monteverdi uitgevoerd. Het Barokorkest B’Rock en de solisten werden geleid door René Jacobs. In de rol van Ulisse zong bariton Stéphane Degout, mezzosopraan Katarina Bradić was Penelope.
NPO Radio 4: zaterdag 12 augustus om 14.00 u.

Kandidaten GrachtenfestivalPrijs
In de Wintertuin van Hotel Krasnapolsky in Amsterdam vindt de finale plaats van de GrachtenfestivalPrijs. De drie genomineerden zullen optreden: violiste Elise Besemer, celliste Ella van Poucke en bariton Michael Wilmering. Die laatste is ook op het Grachtenfestival te zien met de voorstelling Grenze(n)loos.
NPO Radio 4: woensdag 16 augustus om 20.00 u.

Weektip

Opera in Salzburg
Nog tot eind augustus vindt in Oostenrijk de Salzburger Festspiele plaats, met grote sterren in vooral bekend repertoire. Vorig jaar stond de opera Faust van Gounod op het programma in het grote Festspielhaus. Piotr Beczala zong de titelrol, Rheinhard von der Thannen maakte de enscenering. De Wiener Philharmoniker werd gedirigeerd door Alejo Pérez.

Vorig artikel

Cd-zomer: Gerhaher en de mooie Magelone

Volgend artikel

Renée Fleming komt naar Amsterdam

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

13Reacties

  1. Leen Roetman
    11 augustus 2017 at 17:50

    Vanavond op BBC Four: Oklahoma! Rechtstreeks Proms concert Royal Albert Hall, semi-staged, John Wilson Orchestra.

  2. Baptist Bouwman
    13 augustus 2017 at 18:51

    Gisteravond zag en hoorde ik de Aïda uit Salzburg op Arte. Muzikaal vond ik het heel bijzonder, uiteraard met Muti en de Wiener, maar zeker ook met een hartverscheurende Anna Netrebko en met Francesco Meli, die wij eerder in Rome zagen gloriëren met Muti in Ernani. Maar helaas, zoals vaker, werd mijn opera-avond ook nu weer bedorven door de regie van een eigenzinnige, post-moderne operaregisseur, die in Salzburg meende zijn debuut te kunnen en te mogen maken met een regie, die geen rekening hield met de noodzakelijke eenheid tussen tekst, muziek, zang en enscenering: Waarom liet hij bij zijn kille en afstandelijke regie de dramatische ontwikkelingen in de muziek en de tekst niet tot hun recht komen op het toneel bij de zangers en de koren? Waarom moet de enscenering verplaatst worden naar de vijftiger jaren met kostuums, die nergens op slaan? Een gemiste kans, want muzikaal was het zeer de moeite waard.

  3. georgette hella
    13 augustus 2017 at 22:51

    Aïda op Arte :
    Heden ten dage kan men beter, in sommige gevallen, de ogen sluiten en enkel genieten van de muziek.
    Wat er in Salzburg aan “regie” getoond werd is die naam niet waardig en is het resultaat van het “werk” van een dame (Shirin Neshat) die, naar eigen zeggen, nog nooit een opera zag, noch regisseerde. Wel naar mijn mening mag ze er dan ook dadelijk mee ophouden.
    Gelukkig waren er de topprestaties van de Anna Netrebko (vooral) en anderen en het puike werk van Riccardo Mutti die ervoor gezorgd hebben dat ik uiteindelijk een mooie auditieve avond had. Visueel : een koude kale bedoening !

  4. Hans van Verseveld
    14 augustus 2017 at 00:27

    Ja da’s duidelijk een Ethiopische slavin op die foto!!

  5. Maarten-Jan Dongelmans
    14 augustus 2017 at 08:44

    Ik dacht eerst dat Aida een kledingruil met Amneris had gedaan.

  6. Conus
    14 augustus 2017 at 19:17

    Hardly worth mentioning, of course, maar ook het Léhar Festival in Bad Ischl is in volle gang, met o.m. de zelden uitgevoerde operette Kaiserin Josephine van Emmerich Kálmán.

    http://operagazet.be/recensies/recensies-2017-2018/at/bad-ischl-josephine/

  7. Maarten-Jan Dongelmans
    14 augustus 2017 at 21:33

    @Conus: Natuurlijk is het festival Bad Ischl (waar Lehárs laatste villa staat) de moeite waard. Ik verheug me nu al op de CPO-opname.

  8. Olivier Keegel
    14 augustus 2017 at 23:02

    Als je iets live moet beleven, is het wel operette….

  9. Maarten-Jan Dongelmans
    14 augustus 2017 at 23:28

    Dankzij labels als CPO is er thuis op afroep ook operettepret uit Bad Ischl mogelijk.

  10. Jan de Jong
    15 augustus 2017 at 20:07

    Die Aida was werkelijk doodsaai. Wat een bloedeloze enscenering. Ook zo kun je een opera kapot maken. Ik voelde me plaatsvervangend bekocht voor het publiek in Salzburg.

    Mooie zang dat wel, de Weners speelden weergaloos, maar in de interpretatie van Muti ontbrak het aan warmte en emotie. Aida verdient een veel warmbloediger aanpak.

  11. Rudolph Duppen
    16 augustus 2017 at 11:08

    Het leek meer op het voltrekken van een ritueel dan een opera uitvoering. De interpretatie van Muti was zoals vaker bloedeloos. Ook de zangers vielen enigszins tegen.

  12. Stefan Caprasse
    16 augustus 2017 at 19:13

    hm…

  13. Kersten van den Berg
    21 augustus 2017 at 11:02

    Uitgesteld gekeken en geluisterd. Helemaal mijn Aida. Verfijnde zang van prachtzangers, (zonder Verona-uithalen dus) en een al even ingehouden Muti. Personenregie wat bleek, Meli`s mimiek wat afstandelijk. De toneelbeelden waren spekkie voor mijn bekkie want minimalistisch en esthetisch.(Geen levende dieren, om maar iets te noemen, maar ik moet bekennen dat ik bij het vanuit de zaal opkomen van zangers al een lichte gêne voel.) Een intieme Aida dus als die van Chailly bij DNO indertijd, opgevat, zoals hij zei, als een kameropera.
    Het lijkt het hoogtepunt te zijn van de Salzburger Festspiele dit jaar, schrijft Francois. Dat zal het ook wel zijn, wellicht ook vanwege de roldebuten van Netrebko en Meli. Voor mij als Currentzisfan is dat de Clemenza di Tito. Maar daar zullen we mei volgend jaar meer over horen!