AchtergrondBinnenkort

Annemarie Kremer in seizoen 2019/2020

Terwijl de operahuizen en -gezelschappen achter elkaar hun nieuwe seizoenen lanceren, spiekt Place de l’Opera in de agenda’s van vijf bekende Nederlandse opera-artiesten. Waar leidt het nieuwe seizoen hen heen? In deel 4: sopraan Annemarie Kremer.

Annemarie Kremer. (© Isabel Abel)

Ze werd opgeleid in Maastricht, leerde de kneepjes van het vak en een flink aantal bekende sopraanrollen bij het Theater Aachen en bouwt sindsdien mondiaal aan een glansrijke carrière. Annemarie Kremer is een sopraan met een topreputatie, die haar seizoenen steevast vult met interessante en afwisselende partijen.

Afgelopen zomer was Kremer te horen in de zomerconcerten in het Concertgebouw, waar ze de Vier letzte Lieder van Strauss zong. Ook deze maand is ze nog even in Nederland (zie ‘Onderstreept’), waarna ze weer uitvliegt voor vier zeer uiteenlopende hoofdrollen in operaproducties.

Snel doorgebladerd

Annemarie Kremer heeft met optredens als Norma en Salome bewezen het zware repertoire voor sopraan aan te kunnen. In 2017 zong ze haar eerste Wagner (Elisabeth in een Franse versie van Tannhäuser) en maakte vorig seizoen haar roldebuut als Isolde in Linz. Die partij zingt ze dit seizoen opnieuw; in een productie van Christopher Alden bij het Badisches Staatstheater in Karslruhe. Justin Brown dirigeert de voorstellingen op 17 november en 1 december.

In januari 2020 waagt Kremer zich aan een rariteit uit het operarepertoire: Violanta van Erich Wolfgang Korngold. De opera wordt gebracht bij het Teatro Regio di Torino (21 tot en met 28 januari) in een regie van Pier Luigi Pizzi. Pinchas Steinberg dirigeert. Kremer zingt de titelrol, naast zangers als Michael König als Alfonso en Anna Maria Chiuri als Barbara.

Kremer blijft in Italië. Op 8, 10 en 15 mei zingt ze de rol van Jenny Hill in Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny van Kurt Weill bij het Teatro Regio di Parma. De regie is van Henning Brockhaus, Christopher Franklin dirigeert. In de cast naast Kremer onder anderen Christopher Lemmings, Marianne Cornetti, Chris Merritt en Brenden Gunnell.

Haar seizoen besluit Kremer in het Theater St. Gallen, waar ze de rol van Lina vertolkt in Stiffelio, een weinig opgevoerd werk van Giuseppe Verdi. Michael Balke dirigeert en Nicola Raab regisseert. De titelrol wordt gezongen door Dimitris Paksoglou. Er zijn van 26 juni tot en met 10 juli zeven voorstellingen.

Onderstreept

Annemarie Kremer opent haar seizoen in eigen land, in het Concertgebouw in Amsterdam. Bij de NTR ZaterdagMatinee soleert ze op 28 september in de wereldpremière van Hercules, een nieuwe opera van componist Rob Zuidam, geschreven op basis van het levensverhaal van bariton Bastiaan Everink, die naast Kremer soleert.

“Deze opera gaat over vrijheid, over een man die zichzelf wil bevrijden en wil werken aan een veilige wereld”, vertelde Bastiaan Everink onlangs in een uitgebreid interview met Place de l’Opera over de opera. “Het gaat over de kerels die een groot offer brengen, zodat wij in vrijheid kunnen leven.”

Hercules wordt gecombineerd met werken van Schubert en Hindemith. James Gaffigan dirigeert het Radio Filharmonisch Orkest. De uitvoering begint om 14.15 uur en is live op NPO Radio 4 te horen.

Klikken en kijken

Zie voor alle details van Annemarie Kremers seizoen haar persoonlijke website. Zie voor meer informatie over de uitvoering van Hercules de website van het Concertgebouw.

Hieronder een fragment van Kremers eerste Isolde in Linz:

Vorig artikel

De scooter van Figaro is terug

Volgend artikel

Reisopera op tournee met Wonderful Town

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.