AchtergrondBinnenkort

De operahuizen gaan weer open: Zürich

Het is met aanpassingen, inperkingen en voorbehouden, maar de grote operahuizen in Europa maken zich op voor een nieuw seizoen. We blikken vooruit op hun gewijzigde plannen. In deze aflevering: het Opernhaus Zürich.

De beperkte omvang van het Opernhaus Zürich, met name in de foyers en achter de coulissen, bezorgt de directie de komende tijd nog wat hoofdbrekens. (© Suzanne Schwiertz)

Het Opernhaus Zürich heeft een inventieve oplossing gevonden om zijn aanstaande seizoensprogramma met slechts minimale aanpassingen te kunnen spelen. In een interview op de website van het operahuis legt intendant Andreas Homoki uit wat zijn team bedacht heeft.

De directie wilde niet inzetten op arrangementen voor beperkte bezettingen van orkest en koor, wat bijvoorbeeld bij de seizoensopener Boris Godoenov geen artistiek te verdedigen optie zou zijn. In plaats daarvan kiest het operahuis ervoor om de grootste onderdelen van operaproducties – koor en orkest – uit huis te plaatsen. De repetitieruimte van het orkest wordt omgebouwd tot een immense opnamestudio. Daar kunnen koor en orkest met inachtneming van de afstandsregels gewoon optreden. Hun zang en muziek wordt live, zonder vertraging, in het operahuis uitgezonden, waar de zangers de rest doen. De Bregenzer Festspiele werkt al jaren op vergelijkbare wijze.

‘Het publiek krijgt wat het geboekt heeft. Wie Boris Godoenov wilde zien, krijgt die opera in zijn volle grootte’, zegt Homoki. ‘De protagonisten op de bühne zullen misschien wat meer afstand houden dan gebruikelijk, maar dat is te overzien.’

Het Opernhaus Zürich kan dus gewoon grote opera aanbieden in het nieuwe seizoen, al heeft het gezelschap wel wat wijzigingen in het programma moeten aanbrengen. Een reprise van I vespri siciliani wordt vervangen door een Verdi-gala. Daartegenover wordt een nieuwe productie van Die Csárdásfürstin, die in april geannuleerd werd, in september op het programma gezet.

De beperkte omvang van de foyers, gangen en garderobes in het Zwitserse operahuis stelt de leiding nog voor de nodige vraagstukken. Het gezelschap overweegt om provisorische ruimtes aan het theater te bouwen.

Het programma

Op het programma staan maar liefst 29 producties, waaronder 14 nieuwe. De openingsproductie van Boris Godoenov wordt geleid door Kirill Karabits en geregisseerd door Barrie Kosky. De titelrol wordt gezongen door Michael Volle.

De herkansing van Die Csárdásfürstin is bezet met bekende zangers als Annette Dasch en Pavol Breslik. De toekomstige chef-dirigent in Amsterdam, Lorenzo Viotti, staat op de bok.

Onder de andere nieuwe producties zitten onder meer twee voorstellingen voor kinderen (Das tapfere Schneiderlein en Alice im Wunderland), een concertante uitvoering (La donna del lago, met Vivica Genaux) en een film-operaproject rond Pergolesi’s opera L’Olimpiade, met specialist Ottavio Dantone op de bok en een enscenering van David Marton. De Hongaarse regisseur combineert Pergolesi’s aria’s met in Zürich opgenomen documentairebeelden, daarbij ook inspelend op de afstandsregels op het toneel. Vivica Genaux zingt ook in L’Olimpiade een hoofdrol, naast onder anderen Anna Bonitatibus.

Ook de nodige bekende opera’s worden in nieuwe jasjes gestoken: Il barbiere di Siviglia (regie: Ernst Raffelsberger), Orphée et Euridice (regie: Christoph Marthaler), Les contes d’Hoffmann (regie: Andreas Homoki) en Lucia di Lammermoor (regie: Tatjana Gürbaca). De iets minder vaak opgevoerde werken Simon Boccanegra en Capriccio krijgen nieuwe ensceneringen door respectievelijk Homoki en Christof Loy.

Op de affiches van de premières staan bekende namen als Saimir Pirgu, Lisette Oropesa, Piotr Beczala, Massimo Cavalletti, Paula Murrihy en Julia Kleiter.

Het repriseprogramma bevat verschillende hoogtepunten. Diana Damrau zingt de titelrol in Maria Stuarda, Erwin Schrott is geëngageerd om Dulcamara in L’elisir d’amore te vertolken, Benjamin Bernheim staat gepland voor Des Grieux in Manon (in de regie van Floris Visser), Cecilia Bartoli is te gast als Alcina in Händels gelijknamige opera (naast Magdalena Kožená), Bryn Terfel en Angelika Kirchschlager zijn de sterren in Sweeney Todd, Lawrence Brownlee komt Arturo zingen in I puritani, veteraan Marcelo Álvarez vertolkt de titelrol in Don Carlo en de Nederlandse mezzosopraan Olivia Vermeulen zingt Idamante in Idomeneo.

Het volledige programma is te bekijken op de website van het Opernhaus Zürich.

Vorig artikel

Cité de l’Opera: Alice, Corinne en Nicky

Volgend artikel

Lilian Farahani: in Aix voor Innocence

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.