BinnenkortNieuws

In de zalen: Peter Grimes, Fedora, Weill

In de rubriek ‘In de zalen’ blikken we iedere maandag vooruit op de opera-agenda. Wat is er in de theaters en de concertzalen te zien? Deze week aandacht voor de Wadopera Peter Grimes, Fedora en De zeven doodzonden van Weill.

Wadopera Peter Grimes

De makers moesten een jaar wachten, maar op 10 september is het dan zover: de Wadopera Peter Grimes gaat in première achter de dijk bij Paesens-Moddergat in Friesland. Ruim 150 zangers, musici en acteurs werken mee aan de uitvoering van Benjamin Brittens opera.

Brittens opera uit 1945, op een libretto van Montagu Slater, draait om ‘het benauwde en soms benepen leven in een kleine vissersgemeenschap’. Het verhaal wordt geënsceneerd door Paul Carr, wiens moeder Una Hale ooit Ellen Orford in Peter Grimes vertolkte bij het Royal Opera House in Londen.

De muzikale leiding is in handen van Arnaud Oosterbaan. Hij leidt het Nootstroom Britten Orkest, bestaande uit professionele musici uit Friesland, musici uit de rest van het land en pas afgestudeerde masterstudenten van de Nederlandse conservatoria.

In de grote cast veel bekende Nederlandse namen. Onder hen Albert Bonnema als Peter Grimes, Jeannette van Schaik als Ellen Orford en Wiard Witholt als Captain Balstrode. Ook zijn jonge talenten als Channa Malkin, Leon van Liere en Raoul Steffani te zien en te horen.

Er zijn tot en met 24 september tien voorstellingen. Voor de try-out op 8 september en de voorstelling op 15 september zijn op het moment van schrijven nog kaarten te krijgen.

Info

www.wadopera.nl

Meer lezen

Interview met initiator Arnaud Oosterbaan, toen de oorspronkelijke speelreeks in september 2020 door corona onder druk kwam te staan.

Recensie van Peter Grimes op het strand van Aldeburgh, de enige andere keer dat Brittens opera op een strand werd uitgevoerd.

Kijken en luisteren

Sopraan Jeannette van Schaik vertelde in onze podcast Opera Magazine over haar rol in Peter Grimes (vanaf 27:21).

Wadopera Trailer 2021 from buro KLEI on Vimeo.

Giordano’s Fedora

De NTR ZaterdagMatinee opent op 11 september zijn seizoen met waar het zo goed in is: de uitvoering van een onbekende opera. Fedora is de titel, gebaseerd op een toneelstuk van Victorien Sardou (schrijver van Tosca) en gecomponeerd door de romantisch-veristische componist Umberto Giordano.

De Matinee heeft grote namen aangetrokken voor het veeleisende werk. Sopraan Lianna Haroutounian zingt de titelrol, waarmee ze in de voetsporen treedt van Gemma Bellincioni, die de rol bij de wereldpremière in 1898 vertolkte. Bellincioni zong ook de eerste Santuzza en de eerste Salome in Italië.

De Maltese tenor Joseph Calleja zou zich in één rijtje plaatsen met legende Enrico Caruso, die bij de wereldpremière van Fedora de mannelijke hoofdrol, graaf Loris Ipanov, zong. Calleja moest op het laatste moment echter afzeggen. Tenor Luciano Ganci vervangt hem. Ganci zong de afgelopen tijd rollen als Radamès in Aida en Don Carlo.

Verder in de cast Valentina Mastrangelo, Franco Vassallo, Marcel Beekman, Linard Vrielink, Jasper Leever, Frederik Bergman, Martijn Sanders, Esther Kuiper en Wiebe-Pier Cnossen. De jonge tenor Linard Vrielink kwam recent uitgebreid aan het woord in onze podcast Opera Magazine.

Fedora wordt vanaf 14.15 uur uitgevoerd in het Concertgebouw in Amsterdam en is live te beluisteren op NPO Radio 4.

Info

www.concertgebouw.nl

Meer lezen

Interview Joseph Calleja over onder meer zijn herinneringen aan Nederland (januari 2013).

Luisteren

Tenor Linard Vrielink vertelt in Opera Magazine over zijn loopbaan en zijn debuut bij de NTR ZaterdagMatinee in Fedora.

De zeven doodzonden

Het Muziekgebouw aan ’t IJ brengt op zondag 12 september in het kader van de serie IJ-Salon een uitvoering van het satirische ballet De zeven doodzonden (Die sieben Todsünden) van componist Kurt Weill en librettist Bertolt Brecht. Het stuk vertelt het verhaal van twee zussen, Anna I en Anna II, die door zeven Amerikaanse steden zwerven.

De sopraanrol in het werk wordt vertolkt door Kikki Géron, een ‘jonge, charismatische’ zangeres, aldus het Muziekgebouw. De muzikale leiding is in handen van Michael Gieler. Erika Poletto verzorgt de dans, gechoreografeerd door Peter Leung.

Te horen is een arrangement voor vijftien musici, in 2019 gemaakt door HK Gruber en Christian Muthspiel. Musici van het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) voeren het uit. Het KCO bracht in oktober 2018 al eens een opvoering van Die sieben Todsünden, toen met Wende Snijders in de vocale en theatrale hoofdrol.

Het bekende vocale ensemble Frommermann omlijst Weills werk met ‘muziek die minder klassiek is’, zo belooft de aankondiging.

De uitvoering begint om 14.15 uur. Op het moment van schrijven zijn er nog kaarten beschikbaar.

Info

www.muziekgebouw.nl

Meer lezen

Recensie van Die sieben Todsünden bij het Concertgebouworkest, oktober 2018.

Luisteren

Een overzicht van operavoorstellingen, liedrecitals en vocale concerten in Nederland vindt u in onze opera-agenda. Dé plek om uw operabezoeken te plannen.

(Beeld homepage: promotiebeeld Peter Grimes / © Jeroen Horsthuis)

Vorig artikel

Der Zwerg: spannend begin van een nieuwe periode

Volgend artikel

Haydns oorlogsmis als liturgie van het leven

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.