Buitenlands nieuws

Biosprogramma Metropolitan blijft groeien

De populaire Live in HD-serie van de Metropolitan Opera blijft groeien. Het komende seizoen zendt het New Yorkse operahuis zijn producties uit in maar liefst 1900 theaters in 60 landen. Nieuw zijn onder meer India, Madagascar en Qatar.

Het bioscoopprogramma van de Met opent dit seizoen met L'elisir d'amore (foto: Nick Heavican / Metropolitan Opera).

In een aankondiging van het komende seizoen – het zevende sinds de start van de uitzendingen in 2006 – rept de Metropolitan Opera over ‘its widest-ever global audience’. Operaliefhebbers in Ecuador, Guatemala, India, Jamaica, Madagascar en Qatar krijgen voor het eerst de kans de producties te bewonderen en in Duitsland, Mexico, Zweden en Groot-Brittannië is het aantal uitzendende bioscopen flink uitgebreid.

De landen waar de live uitgezonden titels van de Met het populairste zijn, zijn de Verenigde Staten zelf (760 bioscopen), Duitsland (159), Canada (141) en Frankrijk (130).

Het nieuwe seizoen begint op 13 oktober met een uitzending van L’elisir d’amore, geregisseerd door Bartlett Sher en gezongen door onder andere Anna Netrebko, Matthew Polenzani en Mariusz Kwiecien.

In totaal staan er twaalf producties op de agenda om via satelliet de wereld over gezonden te worden, aangekleed door praatjes en interviews door de gastheren en -dames Joyce DiDonato, Renée Fleming, Susan Graham, Eric Owens, Sondra Radvanovsky en Deborah Voigt.

Zie voor meer informatie de website van de Metropolitan Opera.

Vorig artikel

Rattenfestijn uit Bayreuth verschijnt op dvd

Volgend artikel

Opera Luik heropent deuren met Stradella

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

2Reacties

  1. Spen
    5 september 2012 at 17:47

    Een geweldige uitvinding! Ik ben vooral heel erg benieuwd naar Joyce Didonato in Maria Stuarda.

  2. .erda
    6 september 2012 at 05:57

    Inderdaad, een geweldige uitvinding! sinds de live in HD voorstellingen bestaan heb ik mijn, de laatste jaren ZEER teleurstellende abonnement in Antwerpen opgegeven. De zogenaamde scenische vrijheden en ” moderniseringen” die de regisseurs van heden zich menen te moeten veroorloven, ik noem bv Samson die aan het eind van de opera door een kind een supermarkt zak met daarin een bommengordel aangereikt krijgt en zichzelf daarmee opblaast…, werkten mij al lang op de zenuwen!
    Heb uitzonderlijk veel genoten van de MET productie van de Ring, en wacht dit seizoen met spanning op Parsifal met Jonas Kaufmann.
    Erda