AchtergrondBuitenlandFeatured

Royal Opera lanceert de ‘Opera Machine’

Het Royal Opera House biedt sinds vandaag een ongekend volledige blik achter de schermen van opera door middel van de ‘Opera Machine’. Met niet minder dan zeventien verschillende kijkhoeken en drie geluidsmogelijkheden kun je met deze online tool de derde akte van Die Walküre zien, waarbij je zelf regisseur bent.

Screenshot van de zeventien cameraposities van de 'Opera Machine'.
Screenshot van de zeventien cameraposities van de ‘Opera Machine’.

Kasper Holten, directeur van het Royal Opera House in Londen, presenteerde dinsdag de innovatie in het meebeleven van wat er in het operahuis gebeurt. Niet alles voor de schermen maar letterlijk alles erachter is voor het publiek te zien dankzij de ‘Opera Machine’.

“Onze technische staf is normaal onzichtbaar, maar we zijn ongelofelijk trots op ons team”, zegt Kasper Holten in zijn introductie. “De artiesten weten al hoe belangrijk ze zijn, nu kunnen we ook het publiek een goede indruk van hun werk geven.”

Tijdens de opvoering van de derde akte van Die Walküre, vorig jaar in het Londense operahuis, namen zeventien camera’s waar wat er backstage gebeurde. Op heel veel verschillende plekken achter de schermen werd beeld opgenomen en waar te weinig licht was, zoals in de cabine van de belichters, werd een infraroodcamera gebruikt.

De bezoeker van de Opera Machine maakt zelf de keuze tussen de beelden en kan zo regisseur zijn van zijn eigen ‘achter de schermen’-video. Onder aan de webpagina met het keuzemenu kan de bezoeker op een plattegrond van het theater de camerahoeken kiezen door deze aan te klikken.

Ook bij het geluid valt er te kiezen: wie alleen de actuele muziek van de voorstelling wil horen, kiest in het menu voor ‘music only’. Onder ‘backstage radio’ zit de stem van de voorstellingsleidster, die door de hele uitvoering de cues geeft voor licht, geluid en decor. Dat geeft een extra geluidslaag op de muziek. Als derde optie is er het geluid van muziek en regie, aangevuld met het commentaar van BBC-presentator Suzy Klein en haar gast.

Een speciale button op de pagina van de Opera Machine leidt naar het ‘prompt book’: de partituur, met op de ene pagina de noten en op de andere de handgeschreven aanwijzingen voor het verloop van de voorstelling.

Holten belooft dat bezoekers die alleen de camerabeelden bekijken van Antonio Pappano – het beeld dat normaal voor de zangers wordt gebruikt om ze via monitoren in contact te houden met de dirigent – beter begrijpen waarom hij de beste operadirigent ter wereld is. Wie dat beeld wil zien, kiest camera 15.

Holten stelt verder in zijn inleiding dat voor wie de Opera Machine eenmaal bezocht heeft opera nooit meer hetzelfde zal zijn. De technologie is uiterst geavanceerd en wordt aangeboden via YouTube.

Eén van de tijdelijke ‘werkneemsters’ van het Royal Opera House, zangeres Joyce Didonato, reageerde vandaag op Twitter: “The Opera House just rocks!!! Take a look at this!!”

Zie de website van de Opera Machine.

Vorig artikel

Rosemary Joshua nieuwe directeur DNOA

Volgend artikel

YouTube-portret: Marina Rebeka

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

6Reacties

  1. kersten
    8 juli 2014 at 20:11

    Adembenemend!

  2. Operix
    10 juli 2014 at 15:30

    Opvallende ontwikkeling in ons spraakgebruik: het traditioneel-Nederlandse ‘presenteren’ wordt al een aantal jaren vervangen door een afleiding uit het (Amerikaans-?)Engelse ‘launch’: ‘lanceren’.

    En dit is géén kritiek, alleen een constatering. Of het mooi en ter zake is, moet iedereen zelf weten.

  3. kersten
    11 juli 2014 at 10:16

    @Operix: ik vind het woord lanceren in de kop: Royal Opera lanceert
    ‘Opera Machine’ zowel mooi als ter zake. Verg.: het lanceren van een langeafstandsraket, of hoe heet zo’n moordmachine. Verg.: een moordwijf (zie mijn reactie hierboven).

  4. Operix
    11 juli 2014 at 10:16

    Hetzelfde geldt overigens voor ‘Award’, dat ‘Prijs’ schijnt te hebben verdrongen, ook in de muziekwereld die wij zozeer beminnen.

  5. kersten
    11 juli 2014 at 12:44

    Volledig mee eens, @Operix, al was het alleen al vanwege de `awful`
    lelijke klank.

  6. Operix
    11 juli 2014 at 14:13

    Het heeft iets krampachtigs, vind ik. Alsof je je schaamt dat je uit ‘de provincie’ komt en met zo’n kunstgreep wil tonen dat je wel degelijk wereldwijd voorop loopt. Ik hoop overigens niet dat ik hiermee de redactie bruskeer, want iedereen mag schrijven gelijk hem goeddunkt.