Home » Achtergrond, Featured, Headline, Nieuws

Stem nu: Opera van het jaar 2018

19 december 2018

door

Wat vond u de beste operaproductie van 2018? Uit de voorkeuren van vijftien operakenners heeft Place de l’Opera een top 7 samengesteld van opera’s die dit jaar in Nederland te zien waren. Het is aan u als lezer om daar een winnaar uit te kiezen. Stem nu!

Opera Zuid stond sinds 2012, toen het met Madama Butterfly de ‘Opera van het Jaar’ won, niet meer op de shortlist voor de titel. A Quiet Place oogstte echter veel waardering en doet het Maastrichtse gezelschap weer meedingen naar de hoofdprijs. (© Joost Milde)

Place de l’Opera vroeg operarecensenten en -kenners van dagbladen, websites en radio om hun top 3 van beste operaproducties van dit jaar op te stellen. Uit de vijftien ingezonden lijstjes zijn de zeven meest gewaardeerde en meest genoemde producties geselecteerd om mee te dingen naar de titel ‘Opera van het jaar 2018’. Het is de tiende keer dat Place de l’Opera deze verkiezing organiseert.

De Nationale Opera in Amsterdam beleefde volgens de kenners een zeer succesvol jaar: maar liefst negen producties werden genoemd, waarvan drie de shortlist haalden. De meeste stemmen kreeg Oedipe van George Enescu, een productie van Àlex Ollé die onlangs onder leiding van Marc Albrecht in première ging en nog tot en met 25 december te zien is.

Ook La clemenza di Tito en Les contes d’Hoffmann bereikten de top 7. Mozarts Tito was in mei te zien in een regie van Peter Sellars, met Teodor Currentzis voor zijn eigen orkest musicAeterna. Met Hoffmann werd seizoen 2017/2018 afgesloten. De nieuwe productie van Tobias Kratzer werd gedirigeerd door Carlo Rizzi, die voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest stond.

De NTR ZaterdagMatinee scoorde goed met drie van zijn concertante operamiddagen in het Concertgebouw. Twee ervan zijn in de toplijst terechtgekomen: de nog fris in het geheugen zittende Nederlandse première van A Village Romeo and Juliet van Delius, geleid door Sir Mark Elder, en Elektra van begin juni, geleid door Markus Stenz.

De recente première van Oedipe maakte veel indruk op de operakenners en werd maar liefst vijf keer op plek één gezet. (© Monika Rittershaus / DNO 2018)

Opera Zuid eerde in november Leonard Bernstein met een nieuwe productie van zijn opera A Quiet Place, geregisseerd door Orpha Phelan en geleid door Karel Deseure voor de philharmonie zuidnederland. Volgens de kenners een voorstelling die een gooi naar de titel ‘Opera van het Jaar 2018′ mag doen.

OPERA2DAY’s productie van Hamlet completeert de toplijst. Het Haagse gezelschap maakte in de eerste maanden van het jaar een uitgebreide tournee met Ambroise Thomas’ opera, geregisseerd door artistiek leider Serge van Veggel en geleid door Hernán Schvartzman voor het New European Ensemble.

Drie maestro’s van deze zeven voorstellingen – Marc Albrecht, Teodor Currentzis en Karel Deseure – zijn tevens genomineerd voor de Schaunard Award 2018.

Hieronder kunt u tot donderdag 27 december 18.00 uur eenmaal uw stem uitbrengen op één van de zeven producties en zo de rangorde bepalen. De uitslag wordt op 28 december bekendgemaakt. De producties zijn gerangschikt naar het aantal punten dat ze van de kenners kregen, van hoog naar laag. De laatste drie producties scoorden hetzelfde puntenaantal.

Deze poll is gesloten.


Naast deze zeven meest gewaardeerde producties werden nog veel meer producties genoemd door de recensenten en kenners; 21 in totaal. Hieronder in alfabetische volgorde hun individuele lijstjes.

Lennaert van Anken (redacteur Place de l’Opera)
1. Elektra (NTR ZaterdagMatinee)
2. Les contes d’Hoffmann (De Nationale Opera)
3. Il barbiere di Siviglia (De Nationale Opera)

François van den Anker (redacteur Place de l’Opera)
1. A Quiet Place (Opera Zuid)
2. Thijl (Utrechtsch Studenten Concert)
3. A Village Romeo and Juliet (NTR ZaterdagMatinee)

Max Arian (muziekjournalist bij De Groene Amsterdammer en Theaterkrant.nl)
1. Oedipe (De Nationale Opera)
2. A Quiet Place (Opera Zuid)
3. Zauberflöte Requiem (Holland Opera)

Willem Bruls (dramaturg en auteur)
1. La clemenza di Tito (De Nationale Opera)
2. Jenůfa (De Nationale Opera)
3. A Quiet Place (Opera Zuid)

Jenny Camilleri (recensent voor Bachtrack en Opera Today)
1. Les contes d’Hoffmann (De Nationale Opera)
2. Elektra (NTR ZaterdagMatinee)
3. Boris Godoenov (NTR ZaterdagMatinee)

Thea Derks (muziekjournalist)
1. The Rake’s Progress (De Nationale Opera)
2. La clemenza di Tito (De Nationale Opera)
3. Die Zauberflöte (De Nationale Opera)

Maarten-Jan Dongelmans (muziekjournalist)
1. Oedipe (De Nationale Opera)
2. Die tote Stadt (Nederlandse Reisopera)
3. Antigona (Opera Trionfo)

Hein van Eekert (presentator NTR Opera Live)
1. A Quiet Place (Opera Zuid)
2. A Village Romeo and Juliet (NTR ZaterdagMatinee)
3. Oedipe (De Nationale Opera)

Peter Franken (redacteur Place de l’Opera)
1. Oedipe (De Nationale Opera)
2. Die tote Stadt (Nederlandse Reisopera)
3. Jenůfa (De Nationale Opera)

Basia Jaworski (redacteur Basia con Fuoco)
1. Oedipe (De Nationale Opera)
2. A Village Romeo and Juliet (NTR ZaterdagMatine)
3. Boris Godoenov (NTR ZaterdagMatinee)

Merlijn Kerkhof (schrijver en muziekjournalist)
1. Hamlet (OPERA2DAY)
“Twee producties waarvan ik verwacht dat ze in aanmerking komen voor mijn lijstje – Oedipe (De Nationale Opera) en Die tote Stadt (Nederlandse Reisopera) – zie ik pas na de publicatie van de lijstjes. Maar als de Amsterdamse Oedipe half zo goed is als bij de première bij de Munt in 2011, mag ‘ie van mij met stip om één.”

Paul Korenhof (muziekjournalist)
1. Oedipe (De Nationale Opera)
2. A Village Romeo and Juliet (NTR ZaterdagMatinee)
3. La morte d’Orfeo (De Nationale Opera)

Guido van Oorschot (muziekjournalist)
1. Hamlet (OPERA2DAY)
2. DIDO DIDO (Silbersee)
3. La damnation de Faust (Concertgebouw)

Martin Toet (redacteur Place de l’Opera)
1. Lessons in Love and Violence (De Nationale Opera)
2. Oedipe (De Nationale Opera)
3. La morte d’Orfeo (De Nationale Opera)

Frits van der Waa (muziekjournalist)
1. A Village Romeo and Juliet (NTR ZaterdagMatinee)
2. Così fan tutte (Dutch National Opera Academy)
3. La voix humaine (November Music)