Home » Achtergrond, Featured, Nieuws

Stem nu: Schaunard Award 2018

19 december 2018

door

Place de l’Opera reikt dit jaar voor de zesde keer de Schaunard Award uit. Zeventien operakenners nomineerden zes dirigenten voor de prijs. Het is aan u als lezer om de winnaar te kiezen. Stem nu!

Karel Deseure leidde drie operaproducties en oogstte daarmee veel lof en eer. (© Hans van der Woerd)

De naam van de Schaunard Award is ontleend aan één van de karakters uit Puccini’s opera La bohème. Schaunard is een musicus die in de eerste akte zijn verkleumde, armoedige kunstenaarsvrienden verblijdt met het nodige geld. Zonder hem was de kerstfeestelijkheid in de tweede akte niet te betalen geweest.

Dit jaar is de Schaunard Award geheel gewijd aan dirigenten die in 2018 een operaproductie (concertante of scenisch) in ons land leidden. Zeventien operarecensenten en -kenners nomineerden een dirigent die dit jaar de meeste indruk op hen maakte. Daar kwam een shortlist met zes namen uit; veel maestro’s werden dus door meerdere kenners genoemd.

U als lezer kunt bepalen wie de eer uiteindelijk ten deel valt door hieronder eenmaal uw stem uit te brengen op één van de zes dirigenten. Stemmen kan tot donderdag 27 december 18.00 uur. De winnaar wordt op 28 december bekendgemaakt. De namen staan in alfabetische volgorde.

Deze poll is gesloten.


Marc Albrecht leidde dit jaar drie successen bij De Nationale Opera: Tristan und Isolde, Gurre-Lieder en Oedipe. “Wat klonk het Nederlands Philharmonisch Orkest telkens weer grandioos onder zijn leiding”, stelt Jenny Camilleri van Bachtrack en Opera Today. En Max Arian van De Groene Amsterdammer en Theaterkrant.nl schrijft: “Albrecht gaf velen de verzuchting in de mond: wat jammer dat hij ons alweer spoedig als chef-dirigent gaat verlaten. Hij dirigeerde grootschalige tot zeer grootschalige werken, die hij helder, licht, transparant, soms bijna als kamermuziek ten gehore bracht. Ik mis hem nu al…”

Christian Curnyn leidde een double bill van Venus and Adonis en Dido and Aeneas in het Concertgebouw. Place de l’Opera-redacteur Jacqueline van Rooij prijst zijn “muzikale keuzes en de ontspannen wijze waarop hij zowel de zangers als de orkestleden leidt in de tutti- en solopassages”.

De eigenzinnige Teodor Currentzis speelde in mei met zijn eigen orkest musicAeterna een productie van La clemenza di Tito bij De Nationale Opera, genomineerd voor de titel ‘Opera van het Jaar 2018‘. “Het is puur genot om te horen hoe trefzeker Currentzis zijn op authentieke instrumenten spelende musicAeterna door Mozarts muziek loodst”, stelt muziekjournalist Thea Derks. “Ze wekken de noten tot leven met een fluwelen klank en flonkerende accenten. Het klinkt tintelfris, alsof de inkt nog nat is.”

De Vlaamse dirigent Karel Deseure zette zijn naam dit jaar stevig op de kaart met producties van The Rape of Lucretia (Dutch National Opera Academy), Un ballo in maschera en A Quiet Place (Opera Zuid). Bernsteins opera staat op de shortlist voor ‘Opera van het Jaar 2018’. “Een talentvolle dirigent van een nieuwe generatie, die zich het afgelopen jaar heeft bewezen”, vindt Place de l’Opera-redacteur Peter Franken. “Hij weet hoe hij zangers de ruimte geeft, zonder een orkest te laten inboeten aan zeggingskracht en kleur”, vult muziekjournalist Guido van Oorschot aan.

Antony Hermus, dirigent van Die tote Stadt bij de Reisopera, is de enige Nederlandse naam op de lijst. (© Marco Borggreve)

NTR Opera Live-presentator Hein van Eekert stelt: “Karel Deseure haalde een échte Verdi-klank uit zijn orkest bij Un ballo in maschera en presenteerde een kleurrijke, energieke, theatrale en vlammende Bernstein.” En Place de l’Opera-redacteur François van den Anker schrijft: “Hij leidde een zeer Britse Rape of Lucretia met jonge musici, zijn directie van Un ballo bij Opera Zuid was uitstekend en met A Quiet Place haalde hij kwaliteiten uit de philharmonie zuidnederland waarvan ze zelf niet wisten dat ze er waren.”

Pablo Heras-Casado was dit jaar verantwoordelijk voor de succesvolle uitvoering van Moessorgski’s monumentale opera Boris Godoenov bij de ZaterdagMatinee. Dramaturg en auteur Willem Bruls: “Zijn Godoenov was vol epische diepgang en lyrische tragiek.”

Antony Hermus is de enige Nederlandse naam op de lijst. Hij dirigeerde begin december de première van Die tote Stadt bij de Nederlandse Reisopera. “Een gedreven maestro, die na zijn geweldige carrièreboost in Dessau (Wagners Ring!) tegenwoordig ook in Nederland weer volop aan zijn veelzijdigheid werkt”, vindt muziekjournalist Maarten Jan Dongelmans. “Een begenadigd kunstenaar die zich ook voor de volgende generatie musici inzet.”