Nieuws

Fonds Podiumkunsten verdeelt meerjarige subsidies

Het Fonds Podiumkunsten verstrekt vanaf 2021 aan 78 makers/producerende instellingen en aan 58 festivals een meerjarige subsidie. Dat maakte het fonds maandag bekend. Slechts 39 procent van de aanvragen onder producenten kon gehonoreerd worden. Bij onder meer Opera Spanga en OPERA2DAY kan de vlag uit.

‘Voor velen een bittere pil.’ Zo noemt directeur-bestuurder Henriëtte Post van het Fonds Podiumkunsten de uitkomsten van de meerjarige subsidies. Post had voor de aanstaande subsidieperiode (2021-2024) te maken met grotere beperkingen en kleinere marges om keuzes te maken.

Met ingang van 2021 wordt een aanzienlijk deel van het budget van het Fonds Podiumkunsten overgeheveld naar de culturele Basisinfrastructuur (BIS). In de BIS komt daardoor meer ruimte voor muziekensembles, jeugdproducenten en ontwikkelinstellingen. Het Fonds Podiumkunsten heeft hierdoor echter minder budget.

Het fonds zag zich genoodzaakt om meer dan de helft van de 202 aanvragen in de categorie producerende instellingen af te wijzen, ondanks de positieve adviezen die veel aanvragers hadden gekregen. Bij festivals konden meer aanvragen gehonoreerd werden.

De aanvragen voor de meerjarige subsidies waren op 2 maart ingediend, nog voor de coronacrisis begon. Het fonds gaat in gesprek met de gehonoreerde aanvragers om te kijken hoe de crisis de ingediende plannen zal beïnvloeden en welke aanpassingen nodig zijn.

Opera

OPERA2DAY krijgt aanzienlijk meer budget. Het Haagse gezelschap, bekend van meerdere bekroonde producties, ontving in de afgelopen subsidieperiode (2017-2020) 320.600 euro per jaar. Het deed voor de komende periode een aanvraag voor 600.000 euro en die wordt gehonoreerd.

Ook Holland Opera deed een aanvraag voor 600.000 euro, maar omdat het jeugdoperahuis uit Amersfoort al een positief advies voor de BIS heeft gekregen (voor hetzelfde subsidiebedrag), valt het bij het Fonds Podiumkunsten buiten de boot. Het positieve BIS-advies moet overigens in september nog door de minister overgenomen worden.

Opera Spanga, dat voorheen geen subsidie van het fonds kreeg, ziet zijn aanvraag van 125.000 euro per jaar gehonoreerd. Het Friese gezelschap, dat momenteel de operaspeelfilm The Other maakt, liet op Facebook weten ‘heel blij verrast’ te zijn. ‘We verheugen ons op alle nieuwe plannen!’

Ook World Opera Lab, een initiatief van Miranda Lakerveld om ‘unieke interculturele operavoorstellingen’ te maken, wordt verwelkomd bij het Fonds Podiumkunsten. Het gezelschap krijgt 125.000 euro per jaar.

BarokOpera Amsterdam had tevens 125.000 euro aangevraagd, maar krijgt – ondanks een positief advies bij de aanvraag – nul op het rekest. Het barokgezelschap van artistiek leider Frédérique Chauvet maakte de afgelopen periode ook geen deel uit van het subsidieplan van het fonds.

Muziektheater

In de categorie muziektheater kreeg Silbersee, producent van ‘onorthodoxe opera en muziektheater’, goed nieuws. Het gezelschap blijft subsidieontvanger bij het Fonds Podiumkunsten, al gaat het subsidiebedrag iets omlaag: van 664.88 euro in de huidige periode naar 600.000 euro vanaf 2021.

De aanvraag van Het Geluid Maastricht van Gable en Romy Roelofsen (125.000 euro) werd niet gehonoreerd. Ook het Volksoperahuis – een gezelschap van Jef Hofmeister en Kees Scholten, makers van actueel muziektheater – komt zonder subsidiegeld te zitten. In de huidige periode kreeg het Volksoperahuis nog 250.000 euro per jaar, vanaf 2021 gaat de teller terug naar 0.

Orkesten en ensembles

Diverse orkesten en ensembles die ook in de operawereld bekend zijn, kregen maandag goed nieuws. Het New European Ensemble (300.000 euro), het Orkest van de Achttiende Eeuw (400.000 euro) en Cappella Amsterdam (700.000 euro) zijn de komende vier jaren van subsidie verzekerd. Cappella Amsterdam is nieuw bij het Fonds Podiumkunsten.

Voor veel andere orkesten en (vocale) ensembles was de bekendmaking maandag inderdaad een bittere pil. Combattimento, Wishful Singing, Orkest de Ereprijs en het Rosa Ensemble (momenteel actief bij Opera Spanga) hadden in de huidige periode nog subsidie, maar komen vanaf volgend jaar zonder te zitten.

Het Enschedese koor Consensus Vocalis, dat regelmatig optreedt in producties van de Nederlandse Reisopera, had een aanvraag voor 300.000 euro gedaan, maar kreeg dat bedrag niet geadviseerd en dus ook niet toegekend.

Festivals

Het Grachtenfestival in Amsterdam deed een aanvraag voor 50.000 euro (per editie) en die wordt gehonoreerd. Ook het klassieke buitenfestival Wonderfeel krijgt subsidie, opvallend genoeg meer dan het aangevraagd had: 140.000 euro per editie, in plaats van de gevraagde 37.500 euro.

Het Internationaal Vocalisten Concours kreeg voorheen subsidie, maar deed voor de komende periode geen aanvraag.

Het volledige overzicht van alle toegekende en afgewezen subsidieaanvragen is te vinden op de website van het Fonds Podiumkunsten.

Vorig artikel

Cora Burggraaf terug met La voix humaine

Volgend artikel

De operahuizen gaan weer open: Barcelona

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.