HeadlineNieuwsRecensiesWedstrijd

Taehan Kim wint Concours Reine Elisabeth

De Koreaanse bariton Taehan Kim heeft het Concours Reine Elisabeth/de Koningin Elisabethwedstrijd 2023 voor zang gewonnen. De Nederlandse Maria Warenberg viel buiten de prijzen, maar Silvia Sequeira, de Portugese in Nederlandse ‘dienst’, kreeg de Canvas-Klara Publieksprijs.

Taehan Kim tijdens de finale met leden van het Symfonie Orkest van de Munt. Foto:@ Queen Elisabeth Competition , Alexandra de Terwange

Na drie avondpresentaties van de 12 finale kandidaten, die zich allemaal met het Symfonie Orkest van Munt Opera onder leiding van Alain Altinoglu presenteerden, werd op zondag 4 juni de keuze van de jury voor de zes prijzen bekend gemaakt.

Eerste plaats

Taehan Kim zong in zijn finale op vrijdag 2 juni buitengewoon. Hij heeft een prachtige stem, een zeer gedegen techniek en echt inlevingsvermogen in alle werken die hij had gekozen.  Hij begon met een egaal en in goed Duits gezongen aria van Wolfram uit Tannhäuser, ‘Wie Todesahnung, Oh du mein holder Abendster,’ wat hij liet volgen door een vurige en expressieve uitvoering van ‘Ich hab ein glühend Messer’, een van de Lieder eines fahrenden Gesellen van Gustav Mahler. Hij gaf een super elegante uitvoering van Korngolds ‘Mein Sehnen, mein Wähnen’ uit Die tote Stadt en een werkelijk indrukkende ontroerende sterfscène van Posa uit Don Carlos, ‘Carlos écout- Ah, je meurs.’ De nog geen 23-jarige bariton en jongste deelnemer is een echt bijzonder talent. Al jarenlang komen er geweldige zangers uit Korea, maar lang niet altijd zijn het talenten die zo expressief en communicatief zijn als Teahan

Aan zijn Eerste prijs, Prijs Koningin Mathildem is een bedrag van €25.000,- verbonden.

Tweede prijs

Na de eerste ronde en halve finale had ik nog een lichte voorkeur voor de uiteindelijke tweede prijswinnares Jasmin White uit de Verenigde Staten, maar met zijn finale stukken was Kim ook voor mij de winnaar.

Jasmin White. Foto::@ Queen Elisabeth Competition, Thomas Léonard

Jasmin White (29) heeft een geweldige alt-stem met een groot bereik en een prachtig timbre. Ook zij bood een mooi gemengd programma in de finale dat ze begon met Uhrlicht (O Röslein rot) uit Des Knaben Wunderhorn van Gustav Mahler. Daarbij maakte zij voor mij haar iets te klinkers iets te rond en zong ze meer Rouuud in plaats van Roooot. Er waren nog wat minuscule oneffenheden die misschien door de zenuwen kwamen, maar interpretatief was White bijzonder indrukwekkend. In de grote scene en aria van Arsace uit Semiramide van Rossini (‘Eccomi alfine…  Ah, quel giorno’) demonstreerde Jasmin haar rijke borstregister en haar grote theatraliteit. Ook haar flexibiliteit was een grote plus, maar voor mijn smaak is haar snelle vibrato in de hoogte soms wat ongecontroleerd. White zong haar aria vol stijl, nuances en inleving, maar het niveau van de halve finale haalde ze voor mij niet. Als Erda in Das Rheingold klonk Jasmin indrukwekkend. Jasmin heeft echt de stem en persoonlijkheid voor Erda en zal zeker in de komende jaren vele Ring-cycli sieren met haar aanwezigheid.

Haar tweede prijs, aangeboden door het Federale Wetenschapsbeleid, is naast de eer en publiciteit ook €20.000,-waard.

Derde prijs

De derde prijs, Graaf de Launoit, ( €17.000 ,-) ging naar de ook 29-jarige Russische sopraan Julia Muzychenko-Greenhalgh. Zij heeft een stralende sopraanstem die zeer geschikt bleek voor het repertoire dat ze zong en ook al in veel gevallen op de bühne vertolkt heeft. Haar grote ervaring was duidelijk te horen en te zien in de finale. Ze is zelfverzekerd en professioneel, wat goed van pas kwam toen ze bij haar opkomst struikelde over haar roze avondjurk. Een kleine lach en daarna begon ze geconcentreerd aan haar programma.

Julia Muzychenko-Greenhalgh en orkestleden kunnen lachen na de wat struiklende opkomst. Foto: Screenshot van de live stream.

Uitermate verzorgd zong Julia de grote scène uit Manon van Jules Massenet die begint met ‘Suis-je gentil ?  Je marche sur tous les chemins, gevolgd door Obéissons eindigend met Profitons bien la jeunesse’. Tussen de verschillende delen kreeg Julia reeds opendoekjes van het enthousiaste publiek in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Haar persoonlijkheid en stem passen perfect bij Manon. Ze vervolgde haar programma met nog twee goed passende handschoenen; een aria uit Het Sneeuwmeisje van Rimsky Korsakov en een lied van Rachmaninov om haar finale optreden te eindigen met ‘E strano… en Sempre libera’ uit Verdi’s La Traviata. Altijd een goed wedstrijdstuk als je de coloraturen hebt en een hoge Es. Julia heeft het allemaal plus de ervaring van het zingen van de hele rol in het theater. Ze was een terechte prijswinnares die zeker ook een van de lievelingen van het publiek was.

Julia Muzychenko-Greenhalgh tijdens de halve finale, met competitie-pianist Ian Tindale. Foto:@ Queen Elisabeth Competition,  Alexandra de Terwange

Overige prijswinnaars

De vierde prijs was voor de Franse mezzo Florian Hasler met Mozart, Gluck, Rossini, Massenet en Händel, de vijfde prijs voor de Koreaanse bas Inho Jeong met Verdi, Gounod, Bizet en Rossini en de zesde prijs ging naar de andere Franse mezzo, Juliette Mey die aria’s van Vivaldi, Menotti, Massenet en Rossini zong .

De overige zes kandidaten mogen super blij en trotst zijn op hun prestaties . Ze zijn voor de rest van hun leven laureaat van een van de belangrijkste muziekwedstrijden in de wereld.

Jury

De grote jury onder voorzitterschap van Bernard Foccroulle bestond uit de Amerikaanse sopraan June Anderson , algemeen en artistiek directeur van de Koninklijke Muntschouwburg, Peter de Caluwe, hoofd van de Opéra National du Rhin, Marc Clémeur, pianist Helmiut Deutsch, algemeen directeur van de Beierse Staatsoper, Serge Dorny, mezzo sopraan Bernada Fink, artistiek adviseur van de Irish Opera Jonathan Freund, sopraan Sumi Jo, sopraan Sophie Karthäuser, directeur van De Nationale Opera, Sophie de Lint, countertenor Bejun Mehta, sopraan Patricia Petibon, tenor Christoph Prégardien, bas-bariton José van Dam, tenor Reinoud van Mechelen en pianist Evamaria Weiser. Wat een meningen zullen die achter de schermen geventileerd hebben!

Het podium in het Paleis voor Schone Kunsten, Brussel gereed voor de jury.Foto:© Queen Elisabeth Competition – Derek Prager

‘Nederlanders’

De Portugese sopraan Sílvia Sequeira, lid van de Studio van de Nationale Opera en winnaar van het tv programma ARIA, koos in haar finale mini-concert op 2 juni voor vier opera-aria’s. Heel ontspannen, zelfs grappend met de dirigent tussen de aria’s, was Sílvia beter op dreef dan in de halve finale en het kwam op het publiek over alsof ze echt zelf stond te genieten van het optreden.

Sílvia Sequeira tijdens de finale, met leden van het Symfonie Orkest van de Munt. Foto:@ Queen Elisabeth Competition , Alexandra de Terwange

Sílvia zong achtereenvolgens ‘Tu che di gel sei cinta’ uit Turandot, D’Oreste, d’Ajace’ uit Idomeneo van Mozart, haar tweede Puccini aria ‘Senza mamma, o bimbo tu sei morto’ uit Suor Angelica en ze sloot af met de aria die haar in ’s Hertogenbosch in het IVC in 2022 zowel de Wagner-als de Publieksprijs opleverde, Dich, teure Halle uit Tannhäuser.

In beide Puccini aria’s zong Sílvia als een ware vol-lyrische sopraan met een rijke, gulle stem, vol emotie en inleving. Zachte uitgesponnen hogen noten in Liu’s aria, volop drama in Senza mamma, waar velen een traantje bij weggepinkt zullen hebben. Met het aantal lichte sopranen met kleine stemmen die dit repertoire tegenwoordig zingt, zou je bijna vergeten hoe de aria’s klinken met echte volle, ronde lyrische stemmen!

Voor mij was de aria uit Mozarts Idomeno de grote verrassing. Stijlvol, met volle, maar niet te zwaar aangezette stem, zong Sílvia de aria van Electra en liet horen dat Mozart ook met grote stemmen prachtig gezongen kan worden. Haar interpretatie was dramatisch, maar nooit hysterisch, mooi van toon, vol kleuren en nuances en werkelijk indrukwekkend. Vanzelfsprekend gaf Silvia haar visitekaartje als toekomstige Wagner zangeres wederom af met haar vertolking van Elisabeths aria ‘Dich teure Halle’.

Sílvia leek aanzienlijk meer op haar gemak te zijn dan in de halve finale, waarin ze soms met een wat onrustig snel vibrato zong. Het publiek in de zaal was razend enthousiast evenals de kijkers, luisteraars en online bezoekers van Canvas en Klara, wat tot uitdrukking kwam in het toekennen van de Canvas-Klara publieksprijs, goed voor  €2.500,-

Gevarieerd programma

Zoals gezegd won Maria Warenberg geen prijs, maar ze zong geweldig in de finale en voor zover ik dat kon beoordelen, op het toppen van haar kunnen. Maria had op 3 juni een iets gevarieerder programma dan Sílvia, met opera en lied.

Maria Warenberg tijdens de finale. Foto:screenshot van de live stream

Ze begon haar finale met een aria van Cherubino uit Le Nozze di Figaro van Mozart, ‘Non so più cosa son, cosa faccio’voor mij een prefecte aria voor Maria, die stijlvol, met een mooi timbre en goed gedoseerd acteren een heerlijke Cherubino neerzette . Daarna zong ze de aria ‘Se non piange un’infelice’ uit  L’isola disabitata van Haydn, de opera die Maria eerder dit jaar met zo succesvol uitvoerde met DNOA. Hierin liet Maria haar talent goed horen. Ze is een acterende zangeres, die met subtiele kleuren en frasering overtuigde. Diezelfde kwaliteiten met daar boven op nog iets speciaals, dat niet te benoemen bijzondere, gaf Maria in een van de Rückertlieder ‘Ich atmet’ einen linden Duft!‘ van Mahler. Ze was één met de woorden en de muziek en voor mij was dit het hoogtepunt uit haar finale programma.

Frans en Italiaans

Het Franse repertoire ligt haar ook zeer goed, wat ze bewees in ‘Cœur sans amour’ uit Cendrillon van Massenet. Haar laatste aria was voor mij de minst geslaagde. Rosina’s ´Una voce poco fa´uit de Il barbiere di Siviglia klonk prima en er was weinig op aan te merken. Ze flirtte zelfs leuk met dirigent Alain Altinoglu: de chef-dirigent van de Munt. Hij had in de hele finale, voor alle 12 kandidaten zijn orkest fantastisch laten musiceren en was werkelijk een geweldige steun voor alle zangers.

Maria’s vertolking van Rosina is echt goed, maar niet echt uitzonderlijk goed, wat in een concours finale noodzakelijk is. Er zijn helaas veel mezzo-sopranen (vier in de deze finale) en ik weet niet of het komische Belcanto repertoire het meeste recht doet aan de artieste Maria Warenberg. Het publiek in Brussel genoot echter volop en beloonde Maria met een ovationeel applaus.

Geen verliezers

In de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd zijn geen verliezers. Nu gaan de finalisten niet met lege handen naar huis ook als ze geen van de zes geldprijzen winnen, want ook de zes niet gerangschikte laureaten krijgen €4.000,- mee. Dat is in deze fase de carrières van de deelnemers een zeer welkom bedrag, want deelnemen aan wedstrijden is kostbaar. Voorbereidingen met pianisten en coaches, reiskosten, avondkleding, om maar een paar van de kosten te noemen. Dus een goedgevulde prijzenpot is belangrijk voor elke wedstrijd.

De drie prijswinnaars met in het midden Taehan Kim, links Julia Muzychenko-Greenhalgh en rechts Jasmin White.Foto::@ Queen Elisabeth Competition, Thomas Léonard

Concerten

Op woensdag 7 & donderdag 8 juni geven de niet-geklasseerde laureaten een recital in Studio 4 in Flagey, de prachtige concertzaal in Brussel.

In het Paleis voor Schone Kunsten, ook in Brussel, sluiten de zes geklasseerde laureaten de zangsessie van de Koningin Elisabethwedstrijd 2023 af met een concert op dinsdag 13 juni samen met het Symfonisch Orkest van Opera Ballet Vlaanderen, o.l.v. Alejo Pérez. Aanvang is om 20.15 uur. Dat concert is helaas al uitverkocht, maar op de dag zelf is er misschien toch nog wel een kans op een kaartje.

Toekomst

Dat het met de toekomst van de zangkunst zo slecht nog niet gesteld is, mag gerust de prettige conclusie zijn na zowel deze wedstrijd, als de finale van het Belvedere Concours vorige week in Dortmund.

En het competitieseizoen is nog niet voorbij. In Wales gaat op 10 juni namelijk misschien wel het belangrijkste zangconcours van start. ‘Cardiff Singer of the world´ met vier rondes in zowel de liedcategorie als de, zoals het in Cardiff heet, ‘grote ´wedstrijd. De liedfinale is op 15 juni en de ‘grote’ finale vindt op zondag 18 juni plaats in St David’s Hall in Cardiff. Twee orkesten, te weten het BBC National Orchestra of Wales met chef-dirigent Bryan Bancroft en het orkest van Welsh National Opera onder leiding van Michael Christie, begeleiden de 16 kandidaten, waarover een zeer illustere jury met onder meer Dame Kiri Te Kanawa en ook Rosemary Joshua, directeur van de Nationale Opera Studio, een oordeel zal vellen.

De prijsbokalen van Cardiff Singer of the World.

BBC Singer of the World 2023 is live (of in samenvattingen) te volgen op televisie op BBC Two Wales en BBC Four en de lied competitie en de beide finales zijn op BBC Radio 3 te horen.

Alle rondes van de Koningin Elisabethwedstrijd zijn op de website van het concours terug te kijken.