Home » CD-recensies

Maria Callas als hologram de wereld rond

27 september 2018 3 reacties

We leven in een rare tijd. Op 26 november treedt de wereldberoemde sopraan Maria Callas live op in Koninklijk Theater Carré. De in 1977 overleden legende bezoekt het Amsterdamse theater als hologram, onderdeel van een mondiale tournee. In aanloop naar het concert is een cd uitgebracht.

Het evenement in Carré belooft het meest vreemde concert van 2018 te worden, waar je voor een bedrag tussen de 81 en 101 euro van kunt genieten. Enigszins sceptisch kijk ik uit naar mijn eerste live-Callas-ervaring; ik behoor tot de velen die de diva nooit op het podium hebben mogen ervaren.

Maria Callas, de van Griekse komaf in 1923 in New York geboren zangeres, behoeft geen toelichting. Dat de sopraan nu opeens zo in de belangstelling staat, is wel verrassend. Mogelijk heeft het ermee te maken dat Warner een aantal jaren geleden EMI heeft opgekocht en sindsdien de erfenis van Callas (toch het rijkste onderdeel van de klassieke EMI-catalogus) verder aan de man wil brengen. Zo bracht Warner in 2013, negentig jaar na Callas’ geboorte, een prachtig uitgevoerde box met al haar geremasterde studio-opnames uit. En in 2017, veertig jaar na haar overlijden, werd een set belangrijke live-opnames uitgebracht, waaronder drie dvd’s met een vijftal live-concerten.

Medio september kwam ook nog de fantastische documentaire Maria by Callas uit. In de film van Tom Volf komen verschillende aria’s en scènes uit voorstellingen naar voren, waardoor je een goed beeld krijgt van de uitstraling die Callas had.

The Hologram Tour begon onlangs in Amerika en komt via Mexico naar Europa, waar voorstellingen in onder meer Londen, Brussel, Parijs en dus Amsterdam staan geprogrammeerd. Om de tour kracht bij te zetten, heeft Warner een nieuwe cd uitgebracht, die de titel Callas in Concert draagt. De cd bevat de titels die Callas tijdens de tournee zingt.

Het album is eigenlijk net zo raar als de hele Hologram Tour. Naast een flink aantal aria’s zijn de ouvertures en tussenspelen die kennelijk ook op het programma staan te horen, inclusief een stukje ballet uit Macbeth, onder leiding van Riccardo Muti, die onmogelijk met Maria Callas kan hebben opgetreden.

De cd bestaat uit enkel studio-opnames van La Divina, wat mij verbaast. Ik dacht dat de bedoeling van de tour juist was dat mensen een echte Callas-beleving krijgen, vergelijkbaar met hoe ze in haar dagen op het podium stond. Als we één ding met zekerheid kunnen stellen, is het dat Callas live op het podium meer in haar element was dan in de studio. Niet dat haar studiowerk niet de moeite waard is, maar ik vind het onbegrijpelijk dat voor deze Hologram Tour juist daarvoor gekozen is.

De keuze van de nummers begrijp ik ook niet altijd. De concerten van Maria Callas waren bijna altijd opgebouwd uit een zeer beperkte selectie van lange scènes, met een sterke link naar het belcantorepertoire. De keuze voor de twee lange soli uit Macbeth sluit daarbij aan, maar twee grote scènes uit één en dezelfde opera zou Callas nooit gekozen hebben.

De grote waanzinsaria uit Hamlet is een goede keuze; die zong Callas daadwerkelijk tijdens concerten. Een misser is mijns inziens dat er pas als toegift belcanto klinkt. Callas had ieder concert minstens één, vaak twee grote belcantoaria’s op haar hoofdprogramma staan.

Genoeg kanttekeningen: de cd is in de basis prachtig en biedt een goede compilatie van Callas’ werk. En als u nu echt nog niets van Callas in de kast hebt staan, is deze plaat een goede start. Voor de liefhebber was deze cd echter niet nodig geweest. Of dat ook voor The Hologram Tour zal gelden, zien we over twee maanden. Eén ding weten we zeker: ze zal het concert niet afzeggen!

door