CD-recensies

Een top-Tosca voor een rijksdaalder

Je snuffelt wat rond in een cd-zaak en stuit op een topuitvoering van Tosca uit de jaren vijftig, met Franco Corelli en Zinka Milanov in de hoofdrollen. Grote namen, maar dat is niet wat je doet verbleken. Het is de prijs: 2,50 euro! Wat zullen we nou beleven?

2,50 euro is een absurd bedrag. Het is alsof je een gloednieuwe BMW voor een paar flappen van duizend in de showroom ziet staan. Juist ja, je vraagt je direct af wat er mis is. Maar dat is het probleem van deze Tosca: er is geen fout aan te ontdekken.

De opera werd op 1 juli 1957 live opgenomen in het Royal Opera House in Londen en is door het operahuis in haar Heritage Series uitgebracht. De uitgave doet allerminst goedkoop aan. De dubbel-cd is gloednieuw, ziet er strak uit, bevat een boekje met een prima inleiding en – tot mijn stomme verbazing – het gehele libretto inclusief Engelse vertaling.

Zit het hem dan misschien in de opnamekwaliteit? Bij 2,50 euro zou ik niet verrast zijn door iets dat klinkt alsof een toevallige voorbijganger de voorstelling via een ventilatieschacht heeft geregistreerd. Maar de kwaliteit is juist erg goed, zeker voor een live-opname van meer dan een halve eeuw geleden.

Hadden Franco Corelli en Zinka Milanov dan misschien een beroerde avond? Eentje waarop ze geen noot raakten, uitgejauwd werden of iets in die geest? Niets daarvan. Het is één van de beste Tosca’s die ik ken.

Corelli is onweerstaanbaar als Cavaradossi. Zijn gespierde zang, zijn eindeloos lange hoge noten (vette show!), zijn niet te temmen temperament: hij geeft fantastisch invulling aan zijn rol. Wat een held.

En ook Zinka Milanov is geweldig. Ze portretteert Tosca op diepgaande wijze, met veel karakter. De overige rollen zijn bovendien stuk voor stuk ijzersterk bezet en het orkest onder leiding van Alexander Gibson is geweldig.

De voorstelling kent ook nog eens een aantrekkelijke achtergrondverhaal. Het was voor Milanov – toen al in de vijftig – haar terugkeer in Londen, nadat ze een jaar eerder in de rol van Tosca een enorm succesvol debuut bij het Royal Opera House had gemaakt. Ondanks dat de pers haar nu minder euforisch ontving, werd ze wel in het rijtje met tijdgenoten Callas en Tebaldi geplaatst (wat Tosca betreft).

Voor Corelli was het zijn definitieve internationale doorbraak, terwijl ook de jonge Gian Giacomo Guelfi (Scarpia) veel aan de voorstelling te danken had. Een voorstelling dus met waarde in het grote boek van de operageschiedenis.

Maar waarom was de prijs dan zo laag? Al sla je me dood, ik zou het niet weten. Eén ding weet ik wel: als u hem ergens ziet liggen, laat u dan niet afschrikken door de prijs, maar koop dat ding!

En er zijn nog veel meer uitgaven in deze Heritage Series van het Londense operahuis verschenen. Op basis van deze Tosca lijken die andere opnames me eveneens zeer de moeite waard. Ze zijn onder meer rechtstreeks via het Royal Opera House te krijgen. Ze zijn daar wel een stukkie duurder…

Vorig artikel

Miskolc brengt ambitieus festival in juni

Volgend artikel

EMI-artiesten winnen Classical BRIT Awards

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

5Reacties

  1. Steven SURDÈL
    18 mei 2010 at 13:15

    Ja, dit zijn natuurlijke leuke ervaringen. En zeg nu zelf: wie zou je zo’n meevaller misgunnen? Menigeen zal het overkomen zijn en wellicht zou er een rubriek mee gevuld kunnen worden.

    Nog maar recent viel ook mij een Tosca (maar dan nu op LP) ten deel, op een markt in de open lucht en voor maar één euro: de beroemde studio-opname uit 1953, op een Duitse Columbiapersing in een van die mooie dozen met aan de voorzijde de lijntekening van het Scalatheater, met Maria Callas, Giuseppe di Stefano en Tito Gobbi, onder leiding van Victor de Sabata. En wat bleek? De Duitse persing klonk ook nog eens beter dan de Engelse die zonder doos op mijn zolder staat. Laat U dus niet gekmaken door vinylfanaten die de Engelse mono-Columbia’s zo’n beetje heilig verklaren!

    In stilte dankte ik La Callas, want bij de gevestigde muziekantiquaren kost zoiets al gauw 30,- euro. Want dat ik (o.a.) haar levenswerk verzamel, zal ze ongetwijfeld geweten hebben.

    Mille grazie, Maria!

  2. Sciarrone
    19 mei 2010 at 23:33

    “je snuffelt wat rond in een cd-zaak….”
    ….zou tóch leuk zijn om te lezen in welke zaak dat dan was.
    Concerto in Amsterdam wellicht?
    MVRGR!

  3. 13 augustus 2010 at 22:51

    Vandaag heb ik ook deze dubbelcd gekocht voor 2,50 bij Free Record Shop

    Ik ben geen operakenner en werd verleid door de prijs, de titel Puccini Tosca (ik herkende deze namen) en de prachtig verzorgde uitgave. Ik ben aangenaam verrast en ben info over deze cd aan het zoeken zo kwam ik hier. Jordi, bedankt voor je mooie recensie 🙂

    Ik speel bij een muziektheatergroep (zie link) die zijn oorsprong had in een opera/operettevereniging.

  4. Victor Baarn
    9 februari 2012 at 17:46

    Lees in een reactie op youtube dat deze fantastische bariton Guelfi gisteren is overleden. Kan echter nergens officieel bericht vinden.

  5. Victor Baarn
    13 februari 2012 at 13:02

    Inderdaad is Gianciamo Guelfi vorige week overleden. Dat verdient een youtube-portret op deze website. Wat een stem.